gardeshban.ir

خداحافظی همیشه تلخ است ولی خداحافظی ننه سرما و آمدن بهار و نوروز 98 شیرین و لذت بخش است. شاید بپرسید چرا؟ بهتر است این طور بگویم. با آمدن نوروز همه چیز تغییر می کند و رو به راه می شود. کهنه ها را دور می ریزیم و آزاد و رها به پیشواز بهاری دیگر می رویم. در این نوشته قصد من، همراهی با شما در شهری زیبا با مردمانی خون گرم است. شهر کرمانشاه، دیار ساده دلانی عاشق بوده که در غرب ایران زیبای ما واقع شده است و می تواند، میزبان خوبی برای شما و عزیزانتان در ایام بهار باشد. این بار شما را به ملاقات محوطه تاریخی و فرهنگی بیستون می برم، ملاقاتی که ارزش انتظار را دارد. با من و همگردی برای دیدار از سنگ نبشته بیستون همراه شوید که همراهی شما در بیستون کرمانشاه افتخار ماست.
کد خبر: ۱۰۷۰۸
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 16
گردشبان (gardeshban.ir) : نوروز می تواند در کنار کتیبه بیستون کرمانشاه ماندگار شود. کوه بیستون یکی از قله های سرفراز پرآو کوهی در نزدیکی شهر بیستون و در 32 کیلومتری شرق شهر کرمانشاه قرار گرفته است. نام این کوه زیبا از واژه بغستان به معنی جایگاه خدایان می آید. احتمالا نام باستانی آن باگاستانا هست. این کوه زیبا، در کناره یک راه باستانی پر رفت و آمد قرار داشته و این راه محل عبور کاروان های نظامیان از شهرهای بابل و شهر بغداد به سوی کوه های زاگرس بوده است. کوهی تاریخی و زیبا که قرن هاست صدای ضربات تیشه فرهاد، آن پادشاه سرزمین عشق و پاکی را در دل دارد و گواه عشق پاکی است که بین شیرین و فرهاد بوده و ادبیات ایران زمین وام دار آن است. داستان این عشق زیبا این گونه است که خسرو پرویز پادشاه ایران، عاشق شیرین بود و شخصی به نام فرهاد نیز دلباخته شیرین شد. فرهاد، بی آنکه از خسرو هراسی به دل راه دهد، برای شیرین نامه های عاشقانه فرستاد. شیرین ابتدا قصد داشت او را از خود براند، ولی بالاخره او هم عاشق فرهاد شد. خسرو زمانیکه از این داستان مطلع شد، فرهاد را تبعید کرد و به او فرمان داد که اگر در بیستون چاهی بکند و به آب برسد از سر راه او و شیرین کنار می رود. فرهاد، سال ها به عشق شیرین به کندن کوه مشغول شد تا اینکه روزی ارتش ایران را دید که از پای کوه بیستون رد می شدند. او از ارتش در مورد خسرو سئوال کرد و آن ها گفتند که خسرو هنوز شاه ایران زمین است و شیرین همسر اوست. فرهاد از این شنیده خوشحال شد زیرا او سالیان سال از شیرین خبری نداشت. او نیمی از کوه را کنده بود و هنوز به آب نرسیده بود. چقدر باید می کند تا به عشق خود برسد؟ او برای بدست آوردن محبت خسرو، سنگ نگاره بزرگی در کوه کند تا بزرگی و عظمت خسرو را نشان دهد. او همچنان به شیرین فکر می کرد و چاه را به اتمام رساند و به آب رسید. تیشه خود را کنار گذاشت و برای خسرو پیام فرستاد. خسرو که پیر شده بود و دیگر جوانمردی گذشته را نداشت، زنی سالخورده را نزد فرهاد فرستاد تا به این عاشق خسته بگوید که شیرین مرده است. فرهاد که پس از سال ها رنج، توقع این خبر را نداشت، خشمگین شد و تیشه اش را برداشت و بر سر خود زد و درجا مرد. از طرفی شیرین هم که این خبر را شنید، خود را به پای کوه رساند و در کنار فرهاد جان سپرد. این کوه زیبا داستان این عشق را در خود جای داد تا نسل ها داستان این عشق آسمانی را بشنوند.کوه بیستون کرمانشاه

سنگ نبشته بیستون، بزرگترین سنگ نبشته جهان و از آثار هخامنشیان بر دامنه کوه بیستون است. سنگ نبشته بیستون یکی از مهمترین و مشهورترین سندهای تاریخ جهان و مهمترین متن تاریخی در زمان هخامنشیان بوده که داستان فتح داریوش شاه و به بند کشیدن یاغیان را نمایش می دهد. این سنگ نبشته تاریخی و ارزشمند، در سال 2006 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید. ساخت سنگ نبشته بیستون به گونه ای است که سنگ تراشان به این کوه می رفتند و پس از پایان کار پلکان مورد استفاده خود برای رسیدن به بالای کوه را به منظور غیرقابل دسترس کردن اثر تراش داده شده از بین می بردند. سنگ نبشته بیستون بر سنگ هایی از جنس آهک تراش خورده که از آثار رنگ قهوه ای مانندی که پس از همراه شدن با ذرات اکسیده شده آهک و همچنین بقایای سربی که در چند سطر نخست اثر دیده شده، به نظر می آید در پایان کار برای افزایش طول عمر اثر تمام نمای آن را با موادی ناشناخته پوشانده اند. سنگ نبشته بیستون به سه زبان ایلامی، بابلی و فارسی باستان نوشته شده و دیدنی و تاثیر گذار است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار