gardeshban.ir

با نزدیک شدن به سال جدید شاید شما هم جزو افرادی باشید که از همین الان دغدغه‌ی مقاومت در برابر پُرخوری و بی‌توجهی نسبت به رژیم غذایی ذهن‌تان را مشغول کرده است.
کد خبر: ۱۰۷۹۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
با نزدیک شدن به سال جدید شاید شما هم جزو افرادی باشید که از همین الان دغدغه‌ی مقاومت در برابر پُرخوری و بی‌توجهی نسبت به رژیم غذایی ذهن‌تان را مشغول کرده است. احتمالا تجربه‌های مربوط به سال‌های قبل (اضافه وزن بعد از تعطیلات!) خاطرات بدی برای‌تان به جا گذاشته است. در این مطلب به باور‌های درست و نادرست درباره‌ی تاثیر تعطیلات بر وزن اشاره می‌کنیم.


باور اشتباه: بیشتر افراد یک سایز اضافه می‌کنند

مطالعه‌ای از دانشگاه تگزاس که روی ۴۸ مرد و ۱۰۰ زن بین سنین ۱۸ و ۶۵ سال و در مدت ۶ هفته‌ی بین عید شکرگزاری و کریسمس انجام شد، دانشمندان وزن و درصد چربی افراد را در شروع و پایان مطالعه اندازه گرفتند. به طور متوسط این افراد یک و نیم پوند وزن اضافه کرده بودند که خیلی کمتر از ۷ تا ۱۰ پوندی بود که اغلب افراد ادعا می‌کنند در تعطیلات اضافه می‌کنند.

باور درست: نفخ کردن به معنی افزایش وزن نیست

یکی از علت‌هایی که ممکن است احساس کنید وزن اضافه کرده‌اید، خوردن غذا‌هایی است که موجب نفخ و احتباس آب در بدن می‌شوند. مثلا اگر بیشتر از زمان‌های دیگر، کربوهیدرات مصرف کنید، اضافی آن را به صورت گلیکوژن ذخیره می‌کنید. حمل گلیکوژن زیاد معمولا باعث احساس بیحالی و نفخ می‌شود و احساس می‌کنید شلوارتان تنگ شده است، اما به محض اینکه به عادت‌های غذایی‌تان برگردید، از این حالت نجات پیدا می‌کنید.

همچنین غذا‌های پُر سدیم مانند نان و کلوچه‌ها که نمکدار به نظر نمی‌رسند هم می‌توانند پُرسدیم باشند و باعث شوند بدن‌تان مایعات اضافی احتباس کند. هیچکدام از این تغییرات در بدن، انباشت چربی نیستند، اما نفخ تولید کرده و شکم را بزرگ و سنگین می‌کنند.

باور اشتباه: اضافه وزن تعطیلات با ورزش از بین می‌رود

در همان مطالعه‌ای که در دانشگاه تگزاس انجام شد، نیمی از افراد هیچ فعالیتی نداشتند و نیمی دیگر پنج ساعت در هفته به سختی ورزش می‌کردند، اما هر دو گروه به یک اندازه وزن اضافه کردند. این اولین مطالعه‌ای نیست که نشان می‌دهد ورزش شدید و سنگین، ممکن است باعث کنترل وزن نشوند.

البته این نتایج به این معنی نیستند که ورزش کردن بیفایده است و می‌توانید آن را رها کنید. تمرین و ورزش کردن فواید زیادی دارد که شاید هیچ ربطی به وزن نداشته باشند، مانند کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب، بنابراین به ورزش و تحرک ادامه دهید، فقط آن را به عنوان راهی برای جبران پُرخوری‌های‌تان تلقی نکنید.

باور اشتباه: وزن اضافی بعد از تعطیلات از بین می‌رود

شاید یکی دو کیلوگرم وزن اضافه کردن زیاد به نظر نرسد، اما اگر فقط یک پوند را در نظر بگیرید مثل این است که چهار قالب کره‌ی ۱۰۰ گرمی وارد بدن‌تان کرده‌اید. ضمنا سایر پژوهش‌ها نشان می‌دهند بیشتر ما هرگز اضافه وزن تعطیلات را از دست نمی‌دهیم!

باور درست: برای کاهش وزن اضافی هرگز دیر نیست

اگر باور اشتباهی که پیش از این گفتیم ناامیدتان کرد انگیزه‌تان را از دست ندهید! از همین امروز شروع کنید و یک یا دو هدف ساده، اما موثر برای خود تعیین کنید: کمتر کربوهیدرات بخورید، بیشتر آب بنوشید! این زمان از سال وقتی است که احتمال اینکه زیاد سراغ کربوهیدرات‌ها بروید زیاد است، البته نباید آن‌ها را به طور کلی حذف کنید، اما مقدار و کیفیت کربوهیدرات مصرفی‌تان را کنترل کنید.

نوشیدن آب کافی نیز استراتژی بسیار موثری است که نه تنها بدن را هیدراته نگه می‌دارد بلکه روش خوبی برای کنترل وزن نیز هست. مطالعه‌ای نشان داده افرادی که پیش از غذا دو فنجان آب نوشیده بودند، طی ۱۲ هفته، ۴۰ درصد بیشتر وزن کم کرده بودند و پژوهش دیگری نیز نشان داد نوشیدن آب پیش از غذا به طور طبیعی باعث کمتر خوردن می‌شود. نوشیدن آب کمک‌تان می‌کند کمتر هوس نوشابه‌های شیرین که کنترل وزن را مختل می‌کنند داشته باشید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار