gardeshban.ir

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران به نحوه محاسبه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده که هزینه تمام شده سفر گران‌تر کرده است، انتقاد کرد و گفت: مطابق قانون بسیاری از خدمات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف‌اند اما مأموران مالیاتی آن‌ها را لحاظ و دریافت می‌کنند.
کد خبر: ۱۰۷۹۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 16
گردشبان (gardeshban.ir) :

امیرپویان رفیعی شاد در گفت‌وگو با ایسنا به برخورد نامناسب مأموران مالیات با مؤدیان اشاره کرد و گفت: هیأت سه نفره‌ای که برای کنترل اسناد و مدارک به دفاتر خدمات مسافرتی مراجعه می‌کنند متأسفانه ماده ۱۸۱ قانون مالیات را دستاویز قرار داده‌اند تا هجمه وارد کنند. درحالی‌که در این قانون صراحتاً ذکر شده «هیأت‌های بازرسی حسب مورد با مجوز مرجع صالح قضائی با عضویت نماینده دادستان یا دادگستری، کلیه دفاتر، اسناد و مدارک، اطلاعات و سوابق مالی نزد مؤدیان را مورد بازرسی قرار می‌دهد و یا در صورت لزوم با ارائه رسید آنها را به اداره امور مالیاتی ذی‌ربط انتقال می‌دهد» اما بیشتر این مأموران پس از مراجعه به آژانس‌ها تمام مدارک و اسناد را همراه خود می‌برند تا «کتمان واقعیت در مورد مالیات» را کشف کنند.

او این برخورد مأموران مالیاتی را که در انتهای سال شدت گرفته، «پلیسی» و «قهریه» خواند و به نحوه محاسبه و دریافت مالیات بر ارزش افزوده انتقاد کرد و افزود: این نوع مالیات بیشتر برای رفاه حال مردم در نظر گرفته شده است اما نحوه نادرست دریافت آن، نه تنها هزینه‌های تمام شده سفر را افزایش داده، بلکه در این شرایط سخت اقتصادی فشار دیگری را به مردم تحمیل کرده است.

وی توضیح داد: مالیات بر ارزش افزوده یک بار روی بلیت هواپیما محاسبه شده، درحالی‌که در مواد قانونی مرتبط با آن صراحتاً قید شده بخش‌های حمل و نقل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف‌اند. این مالیات یک بار به هزینه هتل اضافه می‌شود و نهایتاً در بسته سفر و هزینه تمام شده لحاظ می‌شود. وقتی موضوع این مالیات افزایش رفاه مردم است چرا باید مردم چندین بار فقط یک نوع مالیات را پرداخت کنند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران یادآور شد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده صراحتاً ذکر شده که فقط محصولات تولید داخل کشور مشمول این نوع مالیات می‌شود، بنابراین حمل و نقل و تمام خدماتی که در خارج از کشور به مسافر ارائه می‌شود از پرداخت این مالیات معاف است اما مأموران مالیات آن را دریافت می‌کنند و هنگام محاسبه به هر بهانه دفاتر خدمات مسافرتی را علی‌الرأس تشخیص می‌دهند و درآمد کل سال آن‌ها را مشمول این مالیات می‌کنند.

او گفت: دفاتر خدمات مسافرتی این فعال گردشگری ادامه داد: متأسفانه مأموران مالیات دفاتر خدمات مسافرتی را اشتباه گرفته‌اند. چطور می‌شود برای یک آژانس کوچک و نوپا که در طبقه چهارم یک ساختمان، دفتر اجاره‌ای و نیروی کار محدود دارد، ۲ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده تعیین شده باشد، مگر فروش سالانه این دفتر چقدر است که این رقم را تشخیص داده‌اند؟ این تازه گوشه‌ای از مشکل آژانس‌های کوچک است، برخورد با دفاتر برند و بزرگ بدتر از این‌ها است. دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری کار خاصی انجام نمی‌دهند که مأموران مالیاتی نسبت به آن‌ها حساس شده‌اند.

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدات مسافرتی و گردشگری استان تهران متذکر شد: آژانس‌های گردشگری واسطه‌ای بین مصرف‌کننده و تولیدکننده هستند که به عنوان کارآفرین و بازوی دولت، ملاحظات قانونی را در پرداخت مالیات همیشه در نظر گرفته‌اند، با این برخوردها آن‌ها را تخریب و بیکار نکنیم. یقین بدانیم تحریم آنقدر تهدید جدی نیست که بیکار کردن جماعتی تهدید است.

وی اضافه کرد: بیش از ۲۰۰۰ دفتر مسافرتی و گردشگری در استان تهران فعالیت دارند که با این روند به تعطیلی محکوم هستند، جوابگوی نیروهای شاغل در این دفاتر و خانواده‌های آن‌ها چه کسانی خواهند بود!؟ شعار کاهش نرخ رشد بیکاری با این روند کاری و برخوردهای دولتی، آیا منافاتی ندارد؟

رفیعی‌شاد از مسؤولان امور مالیاتی کشور درخواست کرد برای اصلاح این برخوردها و قوانین و آئین‌نامه‌های موجود جدی و سریع اقدام کنند.

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار