gardeshban.ir

بندر آزاد چابهار یا همان شهر همیشه بهار، به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و جاذبه‌های بی‌شمار طبیعی و فرهنگی‌اش، به یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۰۸۵۳
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
چابهار، از شهرهای جنوب شرقی استان سیستان و بلوچستان و تنها بندر اقیانوسی کشور است. این شهر در ساحل دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته و موقعیت راهبردی و بازرگانی بسیار خاص، یکی از ویژگی‌هایی است که باعث اهمیت بسیار این منطقه شده است.

طبیعت بکر و اقلیم آب و هوایی خاص و معتدل منطقه و همیشه بهاری بودنش، دیگر دلیل جذب گردشگران به این منطقه است. به همین دلیل است که این شهر را چابهار یا چهار بهار می‌خوانند.

چابهار علاوه بر طبیعتی بکر و جذاب، دارای پیشینه‌ی تاریخی و فرهنگی بسیار غنی و پربار است؛ و آنقدر میراث فرهنگی ملموس و ناملموس دارد که سفر شما را به یکی از جذاب‌ترین سفرها تبدیل کند. برای اطلاع از ریز به ریز چگونگی سفر به این منطقه‌ی خاص و لذت بردن از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی‌اش، راهنمای سفر را دنبال کنید.


آب و هوای چابهار

بهترین زمان سفر به چابهار از اوایل آبان تا اواسط فروردین است

چابهار دارای آب و هوایی معتدل و گرمسیری است. این منطقه، به دلیل قرار گیری در ساحل اقیانوس و وزش دائمی بادهای موسمی از راه اقیانوس هند، در زمستان گرم‌ترین و در تابستان خنک‌ترین بندر جنوب کشور است.

میانگین بالاترین دمای هوای چابهار در تابستان ۳۱ درجه سانتی‌گراد و در زمستان، ۱۹ درجه سانتی‌گراد است. به‌طور کلی، این منطقه در طول چهار فصل کم‌ترین تغییر دما را شاهد است.
با توجه به چهار فصل بودن این منطقه و وضعیت آب و هوایی‌اش، شما در تمامی فصل‌ها می‌توانید به چابهار سفر کنید؛ ولی به دلیل رطوبت بسیار بالای هوا، بهترین زمان سفر به چابهار از اوایل آبان تا اوایل فروردین است.

اطلاعات ضروری چابهار

برای لذت بردن از سفر زمینی به چابهار، باید عاشق سفری پر از تجربه‌های جدید و هیجان‌انگیز باشید
کد چابهار: ۰۵۴

فاصله از تهران: ۱۸۰۰ کیلومتر

مدت سفر زمینی: ۱۹ ساعت

مدت سفر هوایی: ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه

سفر به چابهار از مبدا تهران، از ۳ راه امکان‌پذیر است: سفر جاده‌ای با اتومبیل شخصی، سفر زمینی با اتوبوس و سفر هوایی. مسیر زمینی تهران به چابهار بسیار طولانی است؛ برای امتحان کردن و لذت بردن از این مسیر باید عاشق سفری پر از تجربه‌های جدید و هیجان‌انگیز جاده‌ای باشید.

اگر از تهران خارج شده و وارد بزرگراه خلیج فارس شوید، بهترین مسیر، گذر از راه قم، کاشان، نایین، یزد، رفسنجان، بم، و سپس ورود به استان سیستان و بلوچستان و دنبال کردن مسیر چابهار است.

سفر زمینی با اتوبوس، هر روز صبح از پایانه‌ی جنوب تهران به مقصد چابهار امکان‌پذیر است. قیمت بلیط این اتوبوس‌ها، وابسته به نوع اتوبوس بوده و از ۸۹ تا ۱۲۰ هزار تومان است.
اگر طولانی بودن مسیر شما را خسته می‌کند، سفر هوایی بهترین گزینه است. فرودگاه چابهار، در شهرستان کنارک در فاصله‌ای بسیار نزدیک به بندر چابهار قرار گرفته و همه روزه، پروازهای بسیاری به نقاط مختلف از راه این فرودگاه انجام می‌شود. از این فرودگاه تا مرکز شهر چابهار، حدود ۴۵ دقیقه راه در پیش است. قیمت بلیط هواپیماهای تهران به چابهار، بر اساس کلاس پروازی و نوع ایرلاین، از ۳۰۰ تا ۸۶۰ هزار تومان، متغیر است.

هزینه‌های سفر به چابهار

سفر به چابهار، با توجه به امکانات مورد نظر و نوع سفری که مد نظر خودتان است، با هر هزینه‌ای قابل انجام است. با کم‌ترین هزینه نیز می‌توانید به چابهار سفر کنید.

علاوه بر هزینه‌ی رفت و برگشت و حمل و نقل عمومی در چابهار، هزینه‌های اقامتگاه و غذا را نیز در پیش رو خواهید داشت که اگر از قبل بررسی شوند، به هیچ مشکلی بر نخواهید خورد و به سادگی می‌توانید هزینه‌های ثابت سفر را برآورد کنید.

اگر قصد اقامت در هتل را دارید، گزینه‌های زیادی پیش روی شما نیست. ولی همین چند هتل محدود قرار گرفته در ساحل زیبای دریای عمان، بهترین امکانات خود را در اختیار گردشگران قرار می‌دهند.

هتل ۴ ستاره‌ی لیپار، از بهترین هتل‌های چابهار، در ۳ طبقه، با نمای ساحلی و باغی بسیار جذاب، بهترین امکانات درخور هتل ۴ستاره را به گردشگران ارائه می‌دهد. دسترسی بسیار عالی به ساحل و تمامی امکانات مورد نیاز گردشگران، از امتیازهای مثبت این هتل است. هزینه‌ی یک شب اقامت در این هتل، از ۳۲۰ هزار تومان شروع می‌شود.

لیپار

هتل ۴ ستاره‌ی لاله، عضوی از مجموعه هتل‌های زنجیره‌ای لاله، یکی دیگر از بهترین هتل‌های چابهار است. فضای سبز و دسترسی خیلی خوب و آسان، از امتیازهای این هتل محسوب می‌شود. هزینه‌ی یک شب اقامت در این هتل، از ۲۴۰ هزار تومان شروع می‌شود.

هتل لاله

هتل ۴ ستاره و نوساز فردوس، با دسترسی بسیار عالی، بهترین گزینه برای گشتن راحت و آسان چابهار است. هزینه‌ی اقامت در این هتل از ۲۶۰ هزار تومان شروع می‌شود.

هتل فردوس

هتل آپارتمان ۴ستاره‌ی گدروشیا نیز بهترین گزینه برای کسانی است که عاشق خرید کردن هستند. این هتل دقیقا مقابل بازار سنتی چابهار قرار دارد. هزینه‌ی اقامت در این هتل آپارتمان شیک با امکاناتی مطلوب، از ۱۹۰ هزار تومان شروع می‌شود.

هتل گدروشیا

اگر می‌خواهید برای اقامت هزینه‌ی کمتری بپردازید، هتل‌های ۳ ستاره‌ی ونوس و آذین و هتل دو ستاره‌ی سپیده، با دسترسی بسیار خوب و امکاناتی مناسب و درخور، بهترین گزینه‌ها هستند. هزینه‌ی اقامت در این هتل‌ها، از ۱۱۵ تا ۱۲۵ هزار تومان شروع می‌شود.

هتل ونوس

اگر می‌خواهید همزمان با اقامت، با زندگی روزمره و فرهنگ مردم بومی چابهار نیز آشنا شوید، فرصت اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی فراوانی برای شما فراهم است. اقامت در این خانه‌‌ها و اقامتگاه‌های سنتی، برای شما هزینه‌ی بالایی در پی نخواهد داشت و در مقایسه با هتل، بسیار ارزان خواهد بود.

هزینه‌ی خورد و خوراک در چابهار

چابهار برای خورد و خوراک، شهر گرانی نیست. در چابهار با پایین‌ترین هزینه نیز می‌توانید یک وعده‌ی کوچک غذایی داشته باشید. هزینه‌ی یک وعده‌ی کامل غذای سنتی دریایی با مخلفات، حدود ۳۰ هزار تومان است. ولی این قیمت، کاملا بستگی دارد به این موضوع که چه رستورانی را انتخاب می‌کنید. در چابهار از غذاهای خیابانی تا رستوران لوکس، گزینه‌های زیادی پیش روی شما است.

هزینه‌ی حمل و نقل عمومی در چابهار

در چابهار، تاکسی‌های خطی، بی‌سیم و اینترنتی در خدمت شما هستند. برای صرفه جویی در هزینه‌ها، سیستم اتوبوسرانی درون شهری چابهار، بهترین گزینه‌ی پیش روی مسافران و گردشگران است.

چابهار، علاوه بر موقعیت خاص تجاری و بازرگانی‌اش، مملو از دیدنی‌های جذاب تاریخی و طبیعی است. پیشینه‌ی تاریخی و طبیعت خاص این منطقه، باعث به وجود آمدن جاذبه‌هایی شده است که تا آن‌ها را از نزدیک نبینید، غیر قابل تصور خواهند بود.

از پدیده‌های خاص مورفولوژی این منطقه، کوه‌های مینیاتوری هستند که در موازات ساحل، از منطقه‌ی کچو تا خلیج گواتر کشیده شده‌اند.

تالاب لیپار چابهار یا تالاب صورتی، یکی از خاص‌ترین پدیده‌های طبیعی ایران است که در ۱۵ کیلومتری شرق چابهار، قرار گرفته است.

ساحل صخره‌ای چابهار، یکی از جذاب‌ترین و زیباترین تفرجگاه‌های مردم چابهار و گردشگران است.
ساحل بریس، ساحلی بسیار زیبا و خاص از دریای عمان و از سواحل مکران است و در جوار کوه‌های خاص و عجیب مریخی قرار دارد.

پلاژ ساحلی تیس، درساحل تیس، از محبوب‌ترین جاذبه‌های طبیعی و تفرجگاه‌های چابهار است. شیب کم و ملایم ساحل و امکاناتی مانند آلاچیق، دوش آب، رستوران، قایق‌‌های تفریحی، جت‌ اسکی، شاتل، استخر بادی و سرسره آبی، از دلایل محبوبیت این پلاژ هستند.

از جذاب‌ترین و عجیب‌ترین جاذبه‌های شهرستان چابهار، کوه گل‌ افشان است که در بندر تنگ قرار دارد. این کوه گل‌ افشان، دارای ارتفاع ۱۰۰ متر و قطر ۱۰۰ متری است. بالا رفتن از این کوه بسیار ساده است و به دیدن پدیده‌ی عجیب گل افشانی می‌ارزد. در بالاترین نقطه‌ی کوه چاله‌ای قرار دارد که در فواصل زمانی منظم با صدایی شبیه ترکیدن حباب، گل پرتاب می‌کند.

قلعه تیس یا قلعه پرتغالی‌های چابهار با قدمتی بیش از ۲ هزار سال، ساختمان قدیمی تلگرافخانه چابهار که متعلق به دوران قاجار است، غارهای سه‌گانه‌ی تیس چابهار واقع در روستای باستانی تیس، قبرستانی ۲۵۰۰ ساله، خاموش و عجیب موسوم به قبرستان جن در روستای تیس، مسجد جامع تیس که شبیه مساجد هند و پاکستان است، مقبره‌ی امامزاده غلام رسول و موزه محلی چابهار که همان ساختمان قدیمی فرمانداری چابهار و بازمانده از دوران قاجار است، تعدادی از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی شهرستان چابهار هستند.

از دلایل محبوبیت چابهار و یکی از جذابیت‌های سفر به این شهر، بازارها و مراکز خریدی هستند که اجناسی بسیار خوب و ارزان را به مشتری‌ها ارائه می‌دهند. از مراکز خرید مهم و خوب چابهار می‌توان پردیس، صدف، ابریشم، صلحیار، فردوس و تیس که در غرب چابهار قرار گرفته‌اند را نام برد.

در هر کدام از این بازارها می‌توانید اجناسی بسیار خاص و جالب از جمله اجناس چینی، لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، کیف و کفش و پوشاک، جواهرات، صنایع دستی، و سوغات خاص سیستان و بلوچستان را تهیه کنید.

دکه بازار یا بازار سنتی چابهار، از دیدنی‌های جالب چابهار است. این بازار علاوه بر خرید، ارزش بازدید برای آشنایی با صنایع دستی و فرهنگ بومی‌ها و زندگی روزانه‌ی آن‌ها را نیز دارد. در این بازار، هر چیزی برای خرید پیدا می‌شود.

اگر به امتحان کردن غذاهای سنتی و محلی چابهار علاقه‌مند هستید، در رستوران‌های چابهار به ویژه بام چابهار، بلوچ و رستوران ساحلی مکران، می‌توانید غذاهای سنتی و دریایی را امتحان کرده و اوقات بسیار خوشی را سپری کنید. رستوران تهرانی و رستوران‌های زنجیره‌ای مارال نیز از بهترین‌های چابهار هستند.

اگر به پلاژ ساحلی تیس رفتید، به رستوران براسان که خاص‌ترین و بهترین غذاهای سنتی را سر می‌کند، سری بزنید.

سوغات چابهار چیست؟

حتما شما هم وصف جذابیت سوغاتی‌های خاص استان سیستان و بلوچستان را زیاد شنیده‌اید. سوغات چابهار، شامل پارچه‌های رنگارنگ و بسیار زیبای بلوچی، زیورآلات و جواهرات دست‌ساز سنتی، چادربافی، سوزن‌دوزی، سکه‌دوزی، حصیربافی، معرق، صدف، سنگ‌های قیمتی، لباس‌های محلی کار دست و رنگارنگ، شیرینی لندو، ماهی و میگوی تازه، ادویه و گیاهان دارویی است که همه را می‌توانید از بازار سنتی چابهار تهیه کنید.


















مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار