gardeshban.ir

استانبول، بزرگ‌ترین شهر ترکیه، یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری دنیا است.
کد خبر: ۱۰۹۴۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و مرکز اقتصادی و فرهنگی آن است. این شهر در کنار تنگه‌ی بسفر و دریای مرمره قرار گرفته است؛ یعنی در مرز بین اروپا و آسیا. تنگه‌ی بسفر این دو قاره را از هم جدا می‌کند و استانبول در واقع در دو قاره قرار دارد. این شهر تاریخی و زیبا به خاطر تنوع جاذبه‌های گردشگری و تفریحی و از نظر تعداد گردشگران، جزو برترین شهرهای توریستی دنیا است.

نزدیکی ترکیه به ایران و تشابه فرهنگ‌ها باعث شده که این شهر یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری خارجی برای ایرانیان باشد. جالب است بدانید که شهرهای تبریز و اصفهان در ایران با استانبول خواهرخوانده هستند.

راهنمای سفر به استانبول، ترکیه

این شهر تاریخی، جاذبه‌های متعدد و مشهوری دارد که از میان مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به ایاصوفیه، مسجد آبی، برج گالاتا، برج دختر، تنگه‌ی بسفر و کاخ‌های توپ‌قاپی و دلمه باغچه اشاره کرد.

این راهنمای سفر، شامل اطلاعات مفید و مهمی درباره‌ی شهر است که برای سفر به آنها نیاز دارید.

اطلاعات ضروری
اختلاف ساعت با تهران
استانبول در منطقه‌ی زمانی UTC/GMT +3 قرار دارد و یک ساعت و نیم از تهران عقب‌تر است.

زبان رسمی
ترکی

واحد پول
لیر ترکیه (TL) = ۸۹۹۷ ریال

نوع برق شهری
۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دوشاخه نوع C، F)

کد کشور
۹۰+

شماره‌های اضطراری
۱۱۲

جهت رانندگی
راست

 فرودگاه‌های بین‌المللی
    آدانا – فرودگاه آدانا

    آنکارا – فرودگاه بین‌المللی اسن‌بوغا

    فرودگاه آنتالیا

    بودروم – فرودگاه میلاس-بودروم

    بورسا – فرودگاه ینی‌شهر

    فرودگاه دالامان

    غازی عینتاب – فرودگاه اوگوزلی

    استانبول – فرودگاه بین‌المللی آتاترک

    استانبول – فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن

    ازمیر – فرودگاه عدنان مندرس

    قیصریه (شهر) – فرودگاه بین‌المللی ارکیلت

    فرودگاه قونیه

    ملطیه – فرودگاه ارهاچ

    نوشهر (ترکیه) – فرودگاه نوشهر کاپادوکیه

    فرودگاه چهارشنبه سامسون

    فرودگاه ترابزون

    فرودگاه زونگولداغ

وضعیت آب‌ و‌ هوا
استانبول به خاطر موقعیت مکانی، در نواحی آب و هوایی متفاوتی قرار دارد و دارای چندین خرداقلیم است. آب و هوای مدیترانه‌ای، آب و هوای گرمسیری مرطوب و آب و هوای اقیانوسی در بخش‌های مختلف شهر مشاهده می‌شود. قرار گرفتن در کنار دو پهنه‌ی آبی متفاوت، یکی دیگر از دلایل تنوع اب و هوایی در استانبول است.

جولای گرم‌ترین ماه سال است و میانگین دمای هوا به ۲۴ درجه می‌رسد. فوریه با میانگین دمای ۶ درجه، سردترین ماه سال است. ماه ژانویه با میانگین میزان بارندگی ۱۰۰ میلی‌متر، مرطوب‌ترین ماه سال محسوب می‌شود. بهترین ماه برای شنا در دریا، ماه آگوست است زمانی که میانگین دمای آب ۲۲ درجه است.

بهترین زمان برای سفر
استانبول و ترکیه‌ی اروپایی، تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد همراه با بارش برف دارد. بهار و پاییز یعنی از آوریل تا مه و از سپتامبر تا اواسط نوامبر، بهترین زمان برای سفر به استانبول است زمانی که دمای هوا مطبوع و آسمان صاف است.

هزینه‌های سفر
میانگین هزینه‌های روزانه در سفر به ترکیه

سفر ارزان: بیش از ۱۵۰ لیره (۱۳۵ هزار تومان)
    هزینه‌ی اقامت در خوابگاه: ۷ تا ۲۴ لیره (۷ تا ۲۱ هزار تومان)

    بلیط اتوبوس بین شهری ۴۵ لیره (۴۰ هزار تومان)

    وعده‌های غذایی: ۸ تا ۱۰ لیره (۷ تا ۹ هزار تومان)

    نوشیدنی: ۷ تا ۱۲ لیره (۷ تا ۱۱ هزار تومان)

سفر میان‌رده: ۱۵۰ تا ۳۵۰ لیره (۱۳۵ هزار تا ۳۱۵ هزار تومان)
    هزینه‌ی اقامت در اتاق دوتخته هتل: ۹۰ تا ۲۰۰ لیره (۸۱ هزار تا ۱۸۰ هزار تومان)

    پرواز بین شهری: ۵۰ لیره (۴۵ هزار تومان)

    وعده‌های غذایی: ۴۰ لیره (۳۶ هزار تومان)

    سفرهای روزانه‌ی قایق‌سواری: ۳۵ لیره (۳۱ هزار تومان)

سفر لوکس: بیش از ۳۵۰ لیره (۳۱۵ هزار تومان)
    هزینه‌ی اقامت در اتاق دوتخته: بیش از ۲۰۰ لیره (۱۸۰ هزار تومان)

    کروزهای چندروزه: ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیره (۱۸۰ تا ۲۷۰ هزار تومان)

    کرایه خودرو روزانه: ۲۰ لیره (۱۸ هزار تومان)

صرفه‌جویی در هزینه‌ها
اگر بدانید که بیشترین هزینه‌های سفر مربوط به کدام بخش است، به سادگی با مدیریت آن‌ها می‌توانید سفری ارزان‌تر را تجربه کنید.

کاهش هزینه اقامت
هزینه‌ی اقامتگاه، مهم‌ترین هزینه‌ی سفر است. اینکه در کدام فصل از سال سفر کنید، تاثیر چشم‌گیری بر قیمت هتل‌ها دارد. فصل شلوغ گردشگری در استانبول از جولای تا سپتامبر است. در این مدت قیمت هتل‌ها به بیشترین میزان خود می‌رسد. اگر در ماه‌های آوریل، مه و اکتبر سفر کنید، می‌توانید هتل‌های ارزان‌تر پیدا کنید.

یکی دیگر از بهترین روش‌ها برای صرفه‌جویی در هزینه‌ی اقامت این است که هتل را بسیار زودتر رزرو کنید. برای رزرو کردن هتل، سایت‌های رزرو آنلاین را به دقت بررسی کنید. این سایت‌ها گاهی تخفیف‌های خوبی برای بازدیدکنندگان خود در نظر می‌گیرند. اگر قرار است برای مدت طولانی مثلا یک ماه در استانبول اقامت کنید، کرایه‌ی آپارتمان به صرفه‌تر است.

موقعیت مکانی هتل هم بر قیمت آن تاثیرگذار است. اگر برای حمل و نقل در شهر مشکلی ندارید و زمان کافی هم در اختیار دارید، می‌توانید هتل‌های دورتر و ارزان تر را انتخاب کنید.

صرفه‌جویی در هزینه‌ی خورد و خوراک
رستوران‌های توریستی که خارجی‌ها در آن رفت و آمد می‌کنند، بسیار گران‌تر از رستوران‌های کوچک و محلی هستند. غذاهای محلی و لذیذ ترکی را در همین رستوران‌های محلی هم می‌توانید با بهترین کیفیت نوش جان کنید.

کارت ورودی موزه بگیرید (Istanbul Müzekart)
اگر دوست دارید به اکثر موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری سر بزنید، کارت گردشگری استانبول بگیرید. با کمک این کارت‌ها می‌توانید به بسیاری از جاذبه‌های شهر از جمله کاخ توپ‌قاپی و ایاصوفیه، رایگان دسترسی داشته باشید. بسیاری از رستوران‌ها، موزه‌ها، فروشگاه‌ها و جاذبه‌های تفریحی، با ارائه‌ی این کارت به شما تخفیف‌های خوبی می‌دهند.

استفاده از تورهای دوچرخه‌سواری
یکی از بهترین روش‌ها برای گشت و گذار در خیابان‌های قدیمی شهر و سر زدن به جاذبه‌های مختلف، استفاده از دوچرخه است. شرکت‌های توریستی مختلفی امکانات کرایه‌ی دوچرخه را برای مسافران فراهم کرده‌اند و تورهای دوچرخه‌سواری در محله‌ی قدیمی شهر برپا می‌کنند. این تورها و کرایه‌ی دوچرخه معمولا هزینه‌های معقولی دارند و تجربه‌ای لذت‌بخش در سفر به این شهر تاریخی و زیبا هستند.

جاذبه‌های گردشگری
استانبول یکی از دیدنی‌ترین و جذاب‌ترین کلانشهرهای دنیا است؛ شهری که طی قرن‌های متمادی، تحت سلطه‌ی امپراتوری‌های متعدد قرار گرفته است و در مرز دو قاره‌ی آسیا و اروپا قرار دارد. این شهر در حدود سال ۱۰۰۰ میلادی پایه‌گذاری شده است. استانبول به خاطر گذشته‌ی پر فراز و نشیب و تاریخ پر تلاطمش، آثار تاریخی متعددی از دوران مختلف تاریخ دارد. جاذبه‌های تاریخی این شهر به قدری دیدنی است که همه‌ی سلیقه‌ها را راضی می‌کند. این شهر زیبا، چهار جاذبه‌ی گردشگری مهم و مشهور دارد که عبارت‌اند از موزه‌ی ایاصوفیه، کاخ توپ‌قاپی، مسجد آبی و بازار بزرگ. علاوه بر این چهار جاذبه‌ی اصلی و مهم، هزاران جاذبه‌ی تفریحی، تاریخی و طبیعی دیگر در استانبول وجود دارد که می‌توانید روزها برای تماشای آنها وقت بگذارید بدون اینکه خسته شوید. البته بیشتر جاذبه‌های این شهر، حوالی بخش تاریخی آن متمرکز شده‌اند اما در نواحی دورتر هم جاذبه‌هایی وجود دارد که برای سر زدن به آنها می‌توانید برنامه‌ریزی کنید.

کجارو
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار