gardeshban.ir

کاشان از شهرهای گردشگری ایران در استان اصفهان است که بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بازدید از جاهای دیدنی این شهر را در برنامه های خود قرار می‌دهند.
کد خبر: ۱۰۹۶۴
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 18
گردشبان (gardeshban.ir) : کاشان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای فلات ایران است. قسمتی از شهرستان کاشان در دشت و قسمت دیگر در کوهستان واقع شده است. کاشان به دلیل قرار گرفتن درمحدوده کویر دارای تابستان‌هایی با هوای گرم است، و لی در نواحی کوهستانی هوا سرد و معتدل است.

بسیاری از گردشگران که به اصفهان سفر می‌کنند حتما از شهر کاشان نیز دیدن می‌کنند این شهر سابقه تاریخی بسیار زیادی دارد و جالب است که دیدنی‌های این شهر به قدری زیبا و دلنشین هستند که بازدید از آن‌ها زمان مخصوص به خود را طلبیده و خالی از لطف نیست.

در این مقاله نیز سعی شده، مهمترین جاهای دیدنی کاشان را به اختصار توضیح داده تا در هر زمان به ویژه ایام نوروز اگر قصد سفر به این شهر را دارید حتما با مطالعه این مطلب بتوانید سفری مفید و خاطره انگیزی را برای خود رقم بزنید.


باغ فین

اگر چنانچه با تور به کاشان سفر می‌کنید جالب است که بدانید کجارو علاوه بر معرفی جاذبه‌های گردشگری داخلی و خارجی به معرفی بهترین تورها به خصوص تور نوروز نیز پرداخته است.

شما می‌توانید تور کاشان را در کجارو جستجو کنید، از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه کنید و در نهایت ارزان‌ترین تور به مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

کسی که به معماری ایرانی و بناها و خانه‌های تاریخی علاقه‌مند باشد، کاشان همان جایی است که باید به آن سفر کند. از این رو اولین مکان دیدنی کاشان را با خانه‌های تاریخی و زیبا و مشهور آن آغاز می‌کنیم.

۱- خانه های تاریخی کاشان 
خانه عامری‌ها 

خانه طباطبایی ها 

خانه بروجردی‌ها 

خانه عباسیان 

این خانه‌ها از زیباترین و پر افتخارترین خانه‌های دوران قاجار کاشان هستند که همگی تزئینات و زیبایی‌های خاص خود را داشته اما همه آن‌ها از ویژگی‌های مشابه خانه‌های دوران قاجار در کاشان بهره‌مند هستند. شما می‌توانید به دلیل نزدیکی این بناها به یکدیگر همگی آن‌ها را بازدید کرده و یا بنا به زمان و علاقمندی خود بعضی از آن‌ها را برای بازدید انتخاب کنید.

مقاله های مرتبط: 
مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان؛ با بزرگترین گنبد قاجاری
در سفر به کاشان، از چه مکان هایی دیدن کنیم؟
 از میان خانه‌های نامبرده خانه عامری‌ها بزرگ‌ترین خانه کاشان بوده و هم اکنون به یک هتل ۵ ستاره تبدیل شده است.

این خانه از خانه‌های دوران زندیه بوده که در دوران قاجار بازسازی و توسعه یافته است و از مهم‌ترین ویژگی این خانه وجود بادگیری بلند بر روی آن است، که آن را می‌توان بلندترین بادگیر کاشان نامید. این خانه در کاشان، خیابان علوی، بن بست باستان هفتم قراردارد .

خانه طباطبایی‌ها در قرن ۱۳ هجری ساخته شده است این خانه در نزدیکی خانه تاریخی بروجردی و در جوار بقعه مبارکه امامزاده سلطان امیر احمد (این بقعه نیز از آثار هنری قرن نهم و دهم است) واقع شده  و از زیباترین خانه های کاشان است. خانه تاریخی طباطبایی‌ها در سال های ۱۳۷۴ تا ۱۳۷۶ با همكاری شهرداری و میراث فرهنگی كاشان  مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در فهرست آثار ملی ایران به شماره ۱۵۰۴ به ثبت رسید.

خانه بروجردی نیز از جمله خانه های دوران قاجار در کاشان- خیابان علوی محله سلطان امیر احمد است که این خانه نیز بسیار زیبا بوده و داستانی عاشقانه در نهان دارد که برای رسیدن عاشقی به معشوق خود ساخته شده خانه بروجردی کاشان به دلیل اینکه مالک خانه از بروجرد مال التجاره وارد می‌کرد و با تجار این شهر نیز در ارتباط بوده است، لذا به آقای حسن بروجردی مشهور شده و این خانه نیز به نام بروجردی‌ها موسوم شده است. 

خانه‌ی عباسیان در کوی سلطان امیر احمد، واقع در خیابان علوی کاشان قرار دارد. گفته می‌شود ساخت این بنا ۲۰ سال به طول انجامیده و امروزه به عنوان یکی از برجسته‌ترین آثار معماری کاشان و ایران شناخته می‌شود. این خانه نامزد دریافت جایزه‌ی بهترین بنای مسکونی ایران شده است. 

این خانه ها از ۹ صبح الی ۶ بعد از ظهر مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرند.

۲- تپه سیلک کاشان 
دومین مکانی که حتما باید از آن بازدید کرد تپه سیلک کاشان است، کاشان را همگان با سابقه تاریخی هفت هزار ساله‌اش می‌شناسند. قبل از اینکه تمدن آریایی به سرزمینی که بعدها ایران نامیده شد راه یابد، تمدنی به نام " سیلک ( Sialk ) از هزاره هفتم تا اواخر سده چهارم قبل از میلاد در این سرزمین وجود داشته است. 

سیلک اولین تمدن شهرنشینی در ایران مرکزی و در کاشان بوده است که از آن به عنوان قدیمی ترین خاستگاه تمدن بشری یاد می شود. یعنی اولین جایی که شهرنشینی شکل گرفت.

تنها نشانه ای که از این تمدن درخشان برجای مانده است ، تپه هایی به همین نام است که در فاصله ۳ کیلومتری غرب کاشان در منطقه فین کاشان واقع است .

این تپه ها در سال ۱۳۱۰ شمسی (۱۹۳۱) میلادی در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسیده است .

۳- باغ فین 
باغ فين يكی از زيباترين و معروف‌ترين باغ‌های ايرانی است كه از آن به‌عنوان نمونه‌ی كامل باغ سازی ايرانی ياد می‌شود. شكل‌گيری باغ فين و حمام مشهور آن به  دوران صفويه بازمی‌گردد. این باغ بی‌نظیر در سال ۱۳۹۰ به همراه ۸ باغ دیگر به ثبت جهانی یونسکو رسیده است. عمارتی زیبا با حوض و آبراهه ای در میانه آن از روح‌بخش ترین فضاهای معماری ایران است 

باغ فین

۴- حمام فین
دو حمام مهم و تاریخی ایران، در شهر کاشان و در بخش جنوبی باغ فین قرار دارد که به نام‌های حمام بزرگ (حمام سلطنتی، به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شد) و حمام کوچک (حمام خدمتکاران)، شناخته می‌شود این حمام متعلق به دوران صفوی است و به دلیل اتفاق تاریخی مهم  ایران قتل امیر کبیر  وزیر با درایت دوران ناصدرالدین شاه قاجار نسبت به حمام بزرگتر از شهرت بسیاری برخوردار است قتل امیرکبیر، یکی از تلخ‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات تاریخی و سیاسی ایران بوده که بازدید از این حمام را برای گردشگران این شهر مهم می کند .

در بخش خزینه‌ی حمام کوچک، ۷ کاشی به قدمت ۵۰۰ سال وجود دارد.

۵- مسجد و مدرسه آقا بزرگ
مسجد و مدرسه آقا بزرگ کاشان یكی از باشكوه‌ترین و زیباترین مساجد دوره قاجار در ایران بوده که بزرگترین گنبد دوره قاجار متعلق به این بنای زیبا است ساخت این بنا در دوران پادشاهی محمدشاه قاجار آغاز شده و در سال‌های نخستین سلطنت ناصرالدین شاه (۱۲۶۴-۱۳۱۳ق/۱۸۴۸-۱۸۹۵م)، به پایان رسید. 

حجره‌های مدرسه به اندازه یک پله بلندتر از سطح حیاط تحتانی (گودال باغچه) ساخته شده است. ۱۲ حجره آن از طریق ۴ راهرو جنبی به حیاط راه می‌یابند.از ویژگی‌های مهم این مسجد با شکوه، وجود گودال باغچه (حیاط تحتانی) است، که حوض بزرگ (آب‌نما) و باغچه‌های آن به طراوت فضا کمک می‌کند.


۶- بازار تاریخی کاشان
یکی از مکان‌های زیبایی که در سفر به کاشان حتما باید از آن بازدید شود بازار تاریخی کاشان است قدمت بازار قدیمی کاشان به دوران صفویه باز می‌گردد.
زیباترین و باشکوه‌ترین بخش بازار کاشان تیمچه امین الدوله است که مقرنس کاری پوشش سقف این بخش از بازار در نوع خود در دنیا بی‌نظیر است ساخت این بنای سه طبقه و مستحکم ، توسط امین الدوله در سال ۱۲۸۵ به پایان رسید. 

  ۷- آرامگاه شاعر معاصر سهراب سپهری
چنانچه علاقمند به ادبیات و هنر هستید می‌توانید به ۴۲ کیلومتری شهر کاشان به سمت مشهد اردهال رفته و از آرامگاه شاعر مشهور و نقاش معاصر ایران سهراب سپهری بازدید کنید. این شاعر بزرگ در صحن امامزاده سلطان علی‌ابن محمدباقر در روستای مشهد اردهال (واقع در ۴۲ کیلومتری غرب کاشان) به خاک سپرده شده است.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار