gardeshban.ir

همه ما گاهی خارش بینی داریم این می تواند به دلایل مختلف و در نتیجه چند شرایط رخ دهد گاهی اوقات خارش بینی ممكن است نشانه ای از ناتوانی و نگرانی باشد كه در آن فرد ممكن است بینی خود را خراشیده كند و علت قابل شناسایی ندارد با این حال، هنگامی که بینی دچار خارش می شود و تمایل به ادامه دادن می باشد باید بررسی شود.
کد خبر: ۱۱۰۰۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
خارش می تواند در داخل بینی (داخل حفره بینی) یا خارج از بینی (بر روی پوست بینی) رخ دهد اغلب اوقات خارش در نتیجه تحریک یا آلرژی هر یک از پوشش (داخل) و یا پوست (خارج) بینی است. اگرچه خارش بینی معمولا جدی نیست ولی می تواند ناراحت کننده و ناامید کننده باشد درمان های بدون نسخه و نسخه ای می تواند در به حداقل رساندن تحریک کمک کند تغییرات شیوه زندگی نیز می تواند به پیشگیری و تسکین خارش کمک کند.

پوست بینی

پوست بینی با بقیه صورت پیوسته است و هر علت خارش صورت نیز ممکن است باعث ایجاد خارش در بینی شود برخی از علل شایع خارش پوست در بینی به علت آسیب، تحریک و اختلالات پوستی یا بیماری هایی هستند که احتمالاً بر چهره تاثیر می گذارند.

آفتاب سوختگی

پوست بینی، به خصوص در پل، به دلیل موقعیت آن، مستعد آفتاب سوختگی است نه تنها از چهره جلوگیری می کند بلکه حتی هنگام ایستادن و راه رفتن نیز در برابر نور خورشید قرار دارد آفتاب سوختگی ممکن است همیشه واضح نباشد فرد حتی ممکن نیست که آفتاب سوختگی خفیف را تا چند ساعت بعد از شروع ایجاد علائم التهابی متوجه شود قرار گرفتن در معرض خورشید، پوست را خشک می کند و موجب تحریک می شود اشعه ماوراء بنفش به داخل پوست نفوذ کرده و فیبرهای کلاژن و الاستین را سریع می شکند و می تواند باعث تحریک و آسیب به پوست شود. این ممکن است شامل خارش، سوزش و قرمزی پوست باشد آفتاب سوختگی با کلاه و کرم های ضد آفتاب مناسب جلوگیری می شود.

تماس با درماتیت

تماس با درماتیت یک بیماری شایع پوستی است که به علت تحریک کننده یا آلرژن ها روی سطح پوست ایجاد می شود محرک می تواند از گرد و غبار و محصولات مراقبت از پوست به آب و حتی عرق بدن متفاوت باشد همانطور که از نام آن پیداست این ماده پوست را تحریک می کند که منجر به التهاب می شود آلرژن ها همچنین مواد مغذی هستند که موجب التهاب می شوند اما این به علت حساسیت به سیستم ایمنی بدن است بنابراین افرادی که به مواد خاص آلرژی دارند واکنش نشان خواهند داد.

پوست خشک

خشکی پوست یکی از شایع ترین بیماری های پوستی است که با خارش همراه است گاهی اوقات ممکن است مربوط به بیماری های پوستی مانند درماتیت آتوپیک یا پسوریازیس باشد با این حال، اغلب اوقات خشکی به دلیل آب و هوا و مرطوب کننده های پوست است روغن و یا خشکی پوست نیز از فرد به فرد متفاوت است پوستی که روی صورت است به خصوص در اثر خشک شدن به عنوان عوامل پایدار در معرض عوامل محیطی قرار می گیرد با این حال، در نوجوانان و سایر افراد مبتلا به آکنه، ممکن است صادق باشد زیرا پوست به طور غیرعادی چرب است.

آکنه

آکنه یک بیماری رایج در نوجوانان است که با توجه به تغییرات هورمونی، غدد چربی فعالتر از حد طبیعی می شوند و روغن پوستی بیش از حد تولید می کنند و منافذ فولیکول ها را مسدود می کند باکتری روی سطح پوست می تواند پوست را آلوده کند التهاب ممکن است ایجاد شود و این باعث ایجاد ضایعات پوستی معمولی به نام پاپول (جوش) می شود در هر جایی از صورت از جمله بینی این جوش ها دیده می شود.
علل دیگر
نیش حشرات
عفونت پوست
درماتیت عمیق
کراتوزیس  Actinic
درماتیت سیبوریئیک

داخل بینی

خارش در داخل بینی یک علامت است که ممکن است موجب ایجاد تعدادی از عوامل و شرایط شود اغلب علائم التهاب بر تیغه بینی است این التهاب به عنوان رینیت شناخته می شود و انواع مختلفی وجود دارد بسیاری از علل مشابه مانند سوختگی و درد بینی، عطسه و آبریزش بینی نیز ممکن است باعث خارش بینی شود.

خشکی بینی

خشکی بینی ها می تواند منجر به سوزش با نشانه های خارش شود اغلب سوراخ های بینی به دلیل عوامل محیطی مانند هوای خشک، باد و تهویه مطبوع خشک است با این حال، خشکی نیز ممکن است ناشی از تولید موکوس ناکافی توسط پوشش بینی باشد این ممکن است با شرایطی مانند سندرم Sjogren یا با مصرف بیش از حد داروها مانند ضد انعقاد، آنتی کولینرژیک و آنتیستامین ها رخ دهد پوسیدگی های بینی نیز ممکن است با کمبود آب همراه باشد.

خستگی

تنفس تحریک کننده های هوا در بینی می توانند سبب التهاب روی خط بینی شوند این تحریک کننده ها ممکن است شامل گرد و غبار، شن و ماسه، دود، گازهای سمی و بوی قوی باشد به غیر از نوع ماده، آن نیز به مقدار و مدت زمان قرار گرفتن در معرض آلودگی بستگی دارد افراد مبتلا به مشکلات بینی مانند رینیت آلرژیک به احتمال زیاد به وسیله قرار گرفتن در معرض عوامل مضر به وجود می آیند معمولاً تحریک کننده باعث التهاب حاد می شود و پس از برداشتن علائم، علائم آن به مرور زمان کم می شود.

آسیب

آسیب به بینی می تواند از طریق روش های مختلفی مانند ناخنک زدن، دمیدن قوی و پاک کردن بینی و استفاده نامناسب از اسپری بینی صورت گیرد حتی یک ضربه به بینی که خارجی است نیز می تواند علائم داخل بینی را ایجاد کند آسیب شیمیایی نیز مانند هنگام شنا کردن در آب کلر یا گازهای سمی ممکن است رخ دهد و بسته به ماهیت و شدت آسیب، ممکن است خارش، سوزش، درد، آبریزش بینی و عطسه داشته باشد علائم معمولاً بلافاصله در هنگام یا پس از آسیب شروع می شوند.

رینیت آلرژیک

رینیت آلرژیک یک بیماری شایع است که در اثر قرار گرفتن در معرض مواد خاص بوجود می آید این مواد معمولاً بی ضرر هستند و برای اکثر مردم مشکل ایجاد نمی کنند با این حال، در افرادی که مبتلا به رینیت آلرژیک هستند سیستم ایمنی باعث التهاب می شود رینیت آلرژی ممکن است همیشگی باشد و یا در فصلهای خاص (تب یونجه) رخ می دهد یا بدتر می شود گرده، مایت ها و گرد و غبار خانگی، ذرات سوسک حمام، قارچ و خز یا مو (شوره) حیوانات بعضی از آلرژن های رایج هستند.

عفونت ها

عفونت حفره بینی نیز رایج است اغلب اوقات حاد و به علت ویروس هایی مانند ویروس سرماخوردگی و ویروس آنفلوآنزا است التهاب و علائم بینی ناشی از آن معمولاً عمدتاً شدید است و تنها چند روز طول می کشد این معمولاً خود بخود حل می شود عفونت های باکتریایی بیشتر شدید هستند و به مداخله پزشکی نیاز دارند اغلب این عفونت ها همچنین شامل سینوس پارانازال (سینوزیت) می شود افراد مبتلا به آلرژیک بینی بیشتر تمایل به عفونت بینی دارند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار