gardeshban.ir

ماچو پیچو، این بنای باستانی اینکایی همچنان پر از راز و رمزهایی است که بر همگان پوشیده است.
کد خبر: ۱۱۰۱۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
کتاب‌های راهنمای گردشگری را رها کرده و بر روی نکات جالبی که در ادامه در مورد ماچو پیچو خواهید خواند متمرکز شوید. بعد از خواندن این مطلب بیش از پیش برای دیدن این بنای باستانی و یادگار اینکاها راغب خواهید بود.

در این بنای جالب سنگ‌ها به گونه‌ای تراشیده شده‌اند که در هم چفت می‌شوند و برای ساختن این بنا به ملات احتیاجی نبوده است. این بنا واقعا متحیر کننده است. تصور کنید که گودالی بزرگ را حفاری می‌کنید. بنای خود را که سنگ‌های آن مثل لگو هستند روی هم گذاشته و نصف بنا را در خاک ساخته‌اید و بقیه را در بالای خاک بنا می‌کنید. حالا تصور کنید که این بنا را با سنگ‌های واقعی، در مقیاس بسیار بزرگ‌تر و بدون هیچ گونه تجهیزاتی بسازید، نه از نیروی اسب، نه چرخ و نه از تجهیزات فلزی کمک گرفته باشید. ماجرا اینجا تمام نمی‌شود. فکر کنید که این بنا را در بالای تپه‌ای مرتفع بسازید. به راستی که ماچو پیچو یکی از شاهکارهای اینکاهاست و پی آن در برابر زلزله مقاوم است.

۱. ماچو پیچو در ارتفاع ۲۴۳۰ متر بالاتر از سطح اقیانوس‌های آزاد قرار دارد. معنی این ارتفاع زیاد این است که اگر قصد رفتن به ماچو پیچو را دارید حتما مدتی قبل ورزش را شروع کنید. ماچو پیچو حدود ۱۰۰۰ متر پایین‌تر از کوزکو قرا دارد. پس برای رفتن به شهر قدیمی آگواس کالینت (Aguas Calientes) هم باید از ماچو پیچو عبور کنید. رفتن به این محل از نظر فیزیکی اصلا راحت نیست پس اگر مشکل سلامتی دارید قبل از رفتن با پزشک خود مشاوره کنید.
۲. امپراتوری اینکاها یکی از بزرگ‌ترین امپراتوری‌های قدیمی آمریکایی کلمبیایی بوده است که کشورهای آرژانتین، بولیوی، شیلی و اکوادور را در بر می‌گرفته است.

۳. معنی کلمه‌ی اینکا، پادشاه یا امپراتور است که از زمان گذشته تا امروز انتقال یافته است.

۴. امپراتوری اینکاها بر بیش از ۲۰ میلیون انسان حاکم بوده و این امپراتوری از سال ۱۴۰۰ میلادی تا تقریبا ۱۵۳۳ میلادی که امپراتور آتاهوالپا (Atahualpa) به دست اسپانیایی‌ها کشته شد وجود داشته است.

۵. با رفتن به این منطقه با حیوان کمیاب لاما آشنا خواهید شد. لاماها به خاطر پشم و همین‌طور مدفوعشان که برای خاک بسیار مغذی است پرورش داده می‌شوند. لاماها از خانواده‌ی شترها هستند. یکی از دلایل اینکه اینکاها اسب، گوسفند و بز پرورش نمی‌دادند وجود لاماها بوده که تمام نیازهای آنها را برطرف می‌کرده است.

۶. برای رفتن به ماچو پیچو راه‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام از تعدادی از آثار باستانی و شهرهای قدیمی این منطقه عبور می‌کند و گردشگران بنا به زمان و سلیقه‌ی خود می‌توانند یکی از این مسیرها را بپیمایند. بعضی از مسیرها هستند که برای عبور از آنها گردشگران می‌توانند از اسب نیز استفاده کنند.

۷. وقتی برای دیدن ماچو پیچو به پرو سفر می‌کنید احتمال اینکه یکی از افرادی را که به زبان قدیمی کوئنچا (Quencha) صحبت می‌کنند ملاقات کنید بسیار بالاست.  مردمی کوئنچا حتی به زمانی قبل‌تر از اینکاها برمی‌گردند که تعدادی از بناهای باقیمانده از آنها را در این منطقه خواهید دید.

۸. در زبان کوئنچا ماچو پیچو به معنی قله‌ی قدیمی یا کوه قدیمی است.

۹. شاید این سئوال در ذهن بسیاری از بازدیدکنندگان ماچوپیچو مطرح شود که در دورانی که اینکاها مشغول ساختن این بنا بودند در سایر نقاط جهان چه می‌گذشت. در حدود سال ۱۵۰۳ تا ۱۵۰۶ میلادی بود که لئوناردو داوینچی مشغول کشیدن تابلوی مونالیزا بود و اروپایی‌ها دراین زمان به پیشرفت‌های زیاد هنری و تکنولوژی دست یافته بودند و در چین هم سلسله‌ی مینگ برپا بود.

۱۰. شاید بسیاری برای دیدن بنای ماچو پیچو به این محل سفر کنند ولی این محل چنان طبیعت زیبایی دارد که به تنهایی ارزش دیدن را دارد. مناظر بالای کوه از دره‌ی مقدس از ذهن هیچ کس فراموش نخواهد شد. منظره‌ی رود اوروباما (Urubama) از بالای کوه و کوه‌هایی که آن را از اطراف محصور کرده‌اند بی‌نظیر است.

۱۱. اگر بیشتر در مورد اینکاها مطالعه کنید متوجه خواهید شد که آنها به ستاره‌شناسی بسیار علاقمند بودند و یکی از هدف‌های ساخت ماپو پیچو هم استفاده از این بنا برای مطالعات بیشتر ستاره‌شناسی بوده است. آنها با استفاده از ستاره‌شناسی تغییرات فصل‌ها و بهترین زمان کشت و برداشت محصولات را تشخیص می‌دادند. سنگ بزرگ اینتیهواتانا (Intihuatana) که ساعتی وابسته به وضعیت ستاره‌ها بوده است در این منطقه کشف شده است. اینکاها از این ساعت در جشن‌های خود استفاده می‌کرده‌اند.

۱۲. هنوز مشخص نشده است که چرا مردم اینکا ماچو پیچو را ترک کردند. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد چندین سال قبل از حمله‌ی اسپانیایی‌ها و کشته شدن امپراتور اینکاها، مردم ماچو پیچو را ترک کرده بودند. بعضی از کارشناسان شیوع نوعی باکتری و بیماری را محتمل دانسته‌اند و به هر حال دلیل متروک شدن ماچو پیچو هنوز مشخص نیست.

۱۳. در زمان ورود به ماچو پیچو حتما بخواهید که به پاسپورتتان مهر بزنند. فقط در زمان ورود به این منطقه است که امکان مهر زدن وجود دارد. این مهر یادگار سفر خوب شما به ماچو پیچو خواهد بود.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار