gardeshban.ir

جلفا یکی از شهرهای مرزی بین ایران ارمنستان و آذربایجان می باشد. این شهر مرزی دارای جاذبه های گردشگری بی شماری است و به شهر کلیساهای تاریخی مشهور است.
کد خبر: ۱۱۰۶۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
جلفا یکی از شهرهای مرزی بین ایران ارمنستان و آذربایجان می باشد. این شهر مرزی دارای جاذبه های گردشگری بی شماری است و به شهر کلیساهای تاریخی مشهور است. به غیر از جاذبه های طبیعی و تاریخی که در این شهر شمالی ایران قرار دارد مسافران بسیاری هستند که برای خرید در بازارهای این شهر مرزی به سمت جلفا سفر می کنند. جلفا به لحاظ آب هوایی شهری نیمه‌خشک و نیمه سرد محسوب می شود و در فصول گرم سال همچون تابستان، دمای هوا در این شهر بسیار بالاست و در فصل زمستان نیز به دلیل واقع‌ شدن آن درنزدیکی کوه کیامگی و همچنین کوه‌های سر به فلک کشیده شده دیگر، دمای هوا پایین و بسیار سرد است. ما در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت قصد داریم تا درباره جاذبه های گردشگری جلفا صحبت کنیم و هر آنچه که باید در این منطقه بازدید کنید را به آن ها اشاره کنیم.


جاذبه های گردشگری جلفا

سد شاه عباسی در طبس، نمونه ای بی نظیر از معماری ایرانی

برای معرفی جاذبه های گردشگری جلفا ابتدا باید به جاده مرزی ارس که از جمله جاذبه های زیبای کشور است اشاره کنیم. این جاده ی شگفت انگیز در شمال غربی و امتداد رودخانه ارس قرار گرفته و از منطقه ارسباران به موازات رودخانه ارس آغاز و در جلفا تمام می شود. این جاده در طول مسیر از یک سو جنگل های انبوه و کوه های سرسبز و از طرف دیگر رودخانه ارس و خانه های روستایی که در این منطقه وجود دارند را می توانید مشاهده کنید. توجه داشته باشید با توجه به فاصله کمی که جاده جلفا تا نخجوان دارد می توانید مسیر جاده را بگیرید و به سمت این شهر دیدنی هم بروید.


جاده مرزی ارس جلفا
جاده مرزی ارس جلفا

رودخانه ارس

رودخانه ارس یکی از جاذبه های گردشگری جلفا است که می توانید در سفرتان به سمت این شهر از آن دیدن کنید. رودخانه ارس از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم در کشور ترکیه سرچشمه می گیرد و از نزدیکی دوالو تا قره دونی که در مرز ایران جریان امتداد دارد. این رودخانه زیبا نزدیک به ۱۰۷۲ کیلومتر طول دارد و از غرب به شرق سرازیر شده و از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی می‌گذرد.

سد ارس

سد ارس روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در ۴۰ کیلومتری شهر جلفا احداث شده است.


شهر جلفا

شهر جلفا

حمام جلفا

یک حمام تاریخی در لیست جاذبه های گردشگری جلفا قرار دارد که به دلیل پایبندی بسیاری که به اصول و هنجارهای معماری ایران جز آثار ارزشمند تاریخی این منطقه می باشد. بنابر آنچه که کارشناسان اعلام کرده اند شیوه ی معماری این بنای تاریخی به حکومت قاجاریه ربط داده می شود و دارای قدمتی به اندازه ۱۰۰ سال می باشد. این حمام تاریخی در جاده تبریز به جلفا در ناحیه ‌ای که کاروان ‌ها برای عبور از رودخانه ارس توقف می‌ کردند، بنا شده و بیشتر تجار، بازرگانان، کارمندان، کارگران گمرک، نظامیان و مردم ساکن شهر از آن استفاده می‌ کردند.

این بنای تاریخی در سال ۱۳۸۷ به ثبت ملی ایران رسیده است.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، مابین تأسیسات راه ایران و گمرک جلفا

حمام جلفا

 آبشار ماهاران


در کنار رودخانه ارس که در منطقه حفاظت شده ی کیامکی در جنوب شرقی لیوار جان آبشاری به نام ماهاران قرار دارد. جالب است بدانید که این آبشار زیبا بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارد و طبیعت‌ گردان، دوست ‌داران طبیعت و کوهنوردان زیادی را به سمت خود سالانه جذب می کند. در قلب آبشار ماهاران، چشمه ‌های کوچک و بزرگی مشاهده می ‌کنید که از دامنه‌‌ های کوه به دره واژگون شده ‌اند، آب این چشمه‌‌ ها باعث حاصلخیزی درختان و گل‌‌های پراکنده اطراف شده است.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، کناره رود ارس، منطقه حفاظت شده کیامکی

آبشار ماهاران

پارک ملی کمتال

دیگر موردی که می تواند در لیست جاذبه های گردشگری جلفا قرار بگیرد پارک ملی کمتال است. این پارک از هفت هزار هکتار در شمال استان آذربایجان شرقی در مرز بین المللی با جمهوری ارمنستان تشکیل شده و جزئی از شمال شرقی پناهگاه حیات وحش کیامکی به شمار می رود. این پارک اکنون یکی از مناطق حفاظت شده از طرف اداره محیط زیست در استان آذربایجان شرقی محسوب می شود و جهت حفاظت از منابع طبیعی و حیوانی که در این منطقه وجود دارد تاسیس شده است.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، سیه رود

پارک ملی کمتال

 کلیسای سن استپانوس

کلیسای سنت استپانوس یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری جلفا به شمار می آید و در سده ی نهم میلادی ساخته شده است. مطابق با اسناد تاریخی موجود این کلیسا دومین کلیسای مهم ارامنه در ایران محسوب می شود که اولین آن قره کلیسا در آذربایجان غربی است. متاسفانه این کلیسا در اثر زلزله ای شدید دچار آسیب جدی شده که در دوران صفویه مورد مرمت و بازسازی نیز قرار گرفت. این کلیسای زیبا در دامان طبیعت در قلب کوه های منطقه بین منطقه مرزی جلفا و جمهوری آذربایجان و در کناره رودخانه ارس و در دامنه بلندی هایی به نام ماغارد بنا شده و بنا به همین موقعیت جغرافیایی در منابع کتب ارمنی به آن (دیر ماغارد) نیز گفته شده است.

آدرس: آذربایجان شرقی، ۱۷ کیلومتری غرب جلفا

کلیسای سن استپانوس

کلیسای چوپان

خوب سراغ اصلی ترین جاذبه های گردشگری جلفا که کلیساهای این منطقه می باشد رسیدیم. کلیسای چوپان، بنایی تاریخی در غرب شهر مرزی جلفا است که در کنار رودخانه ارس قرار دارد و در میان کوه های رسوبی سرخ رنگ قرار دارد. این مکان عبادتگاهی برای چوپانان ارمنی ساکن در روستاهای اطراف این منطقه می باشد و بنای این کلیسا به دلیل اینکه مورد استفاده قشره ساده ی منطقه بوده بسیار ساده و بی آلایش ساخته شده است.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، ۵ کیلومتری جاده جلفا، سد ارس، بعد از کاروانسرای خواجه نظر

کلیسای چوپان

مجموعه کردشت

در مسیر جلفاگردی تان پیشنهاد می کنیم که به سمت منطقه کردشت هم بروید تا زیباترین نمونه های معماری ایرانی و جاذبه های تاریخی استان آذربایجان شرقی را مشاهده کنید. این روستا در نزدیک شهرستان جلفا قرار دارد و شامل مجموعه های بی نظیری می باشد. از جمله مهمترین بناهای این منطقه حمام بزرگ، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوانخانه، یخچال، قلعه منسوب به عباس میرزا و ساخلو می باشد.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، ۷۰ کیلومتری جلفا، روستای کردشت

کاروانسرای خواجه نظر

یکی از ۹۹۹ کاروانسرای که در زمان حکومت شاه عباس صفوی در ایران ساخته شد در شهر جلفا قرار دارد و کاروانسرای خواجه نظر نام دارد. این کاروانسرا در واقع به دلیل یکی از ارامنه معتبر در جلفا به نام خواجه نظر در این منطقه ساخته شده است. خواجه نظر در تجارت توانست اعتبار خوبی و از همین رو نزد شاه عباس جایگاه و اعتباری خوبی پیدا کرده بود به همین دلیل شاه عباس وی را کلانتر ملت ارامنه کرد و به افتخار وی در جلفا دو کاروانسرای بزرگ که در دو طرف رودخانه ارس قرار داشتند بنا نمود.

 آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، کرانه جنوبی رودخانه ارس در نوار مرزی ایران و جمهوری خودمختار آذربایجان، کنار پل ضیا الملک

کاروانسرای خواجه نظر

روستای اشتبین

روستایی پلکانی در آذربایجان شرقی به نام اشتبین قرار دارد که جزئی از جاذبه های گردشگری جلفا به شمار می رود. این روستا در حاشیه سواحل زیبای رودخانه ارس در میان کوه‌های بلند قرار دارد و طبیعت چشم‌نواز، سبز و دل‌انگیز آن، بهشت را به تصویر می‌کشد.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا٬ جاده نودرز – کردشت، روستای اشتبین

روستای اشتبین

پل ضیاء الملک

در ۶ کیلومتری غرب شهر جلفا پلی به نام ضیا الملک قرار دارد که در کنار پاسگاه مرزی عبارسی قرار گرفته و از آن به عنوان یکی از آثار ملی کشور یاد می شود. این پل پیش از میلاد و در زمان اوراتوها ساخته شده و بعدها توسط فردی به نام ضیاء الملک نخجوانی مرمت شد.

این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۶۷۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبشار آسیاب خرابه

یک آبشار به نام آسیاب خرابه در شهر جلفا قرار دارد که بازدید از آن هم حتما پیشنهاد می شود.

آدرس: آذربایجان شرقی، ۳۵ کیلومتری شمال شرق جلفا

آسیاب

روستای دوزال


آسیاب

دیگر روستایی که می توان در لیست جاذبه های گردشگری جلفا قرارش داد، روستای دوزال است. این روستا در کنار مرز کشور ارمنستان در بخش سیه رود شهر جلفا قرار گرفته است. روستای شگفت انگیز دوزال امامزاده های فراوانی دارد و قدمت آن به دوره سلجوقیان بازمی گردد. یک برج به نام دوزال در این منطقه وجود دارد که به قدمت آن به قرن هجری قمری و دوره حکومت ایلخانان باز می گردد.


حمام جلفا

یکی از عمده دلایلی که افراد به سمت شهر جلفا سفر می کنند، قرار گرفتن این شهر در مرز ایران است و به طبع وجود بازارچه های متنوعی است که در آن وجود دارد. بازارچه مرزی جلفا از سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر یکی از پر رونق ترین و پر رفت و آمدترین مناطق این شهر مرزی در آذربایجان شرقی به شمار می رود. این بازار در روزهای ۹ و۱۰ محرم، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال، ۱۴ خرداد به احتمال زیاد بازارچه تعطیل می باشد.

روستای دوزال

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، خیابان گمرک، بازار مشترک مرزی
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار