gardeshban.ir

نخجوان یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان و مرکز جمهوری خودمختار نخجوان است. از آنجایی که نخجوان به مرز ایران بسیار نزدیک است، سفر به این شهر کار چندان مشکلی نیست.
کد خبر: ۱۱۰۷۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
نخجوان یکی از قدیمی‌ترین شهرهای آذربایجان به شمار می‌رود. منابع معتبر تاریخ تاسیس این شهر را حدود ۱۵۰۰ قبل از میلاد نشان می‌دهند.
راهنمای سفر به نخجوان؛ آذربایجان
با این وجود، افسانه‌ای محلی می‌گوید که این شهر از زمان «نوح» وجود داشته و خود نوح پس از اتفاق افتادن سیل مشهور این شهر را بنیاد گذاشته است. امروزه حتی می‌توان آرامگاه این پیامبر بزرگ را در بخش جنوبی شهر پیدا کرد.

نخجوان تاکنون توسط شعرا و گردشگران زیادی از گذشته به عنوان یکی از زیباترین شهرهای مشرق‌زمین تحسین شده است. امروزه نیز به سبب وجود بناهای یادبود متعددی که بازتاب دهنده‌ی تاریخ پر فرازونشیب این دیار هستند، مقصد توریستی جذابی به شمار می‌رود.
خوشبختانه برای ورود هموطنان عزیز به منطقه‌ی نخجوان نیازی نیست به سفارت مربوطه مراجعه کنید و تنها با داشتن پاسپورت می‌توانید در مرز درخواست ویزای ۱۵ روزه دهید. به علاوه اگر در خود احساس نیاز به سفر خارجی می‌کنید، نخجوان یکی از ارزان‌ترین و در دسترس‌ترین مقصدهای سفری به شمار می‌رود که از عهده‌ی بسیاری بر می‌آید.
خوبی سفر به نخجوان در این است که نیاز نیست حتما با هواپیما سفر کنید، بلکه می‌توانید با اتوبوس یا حتی اتومبیل شخصی هم این مسیر را طی کرده و از تماشای زیبایی‌های راه هم لذت ببرید. احتمالا شما هم با خواندن این مطلب برای سفر به این شهر ترغیب شوید. در ضمن باید این نکته را یادآوری کنیم که نخجوان شهری بسیار کوچک (۱۲ کیلومتر مربع) است و با سفری نهایت دو روزه می‌توانید از بیشتر جاذبه‌های مهم آن دیدن کنید.

راهنمای سفر به نخجوان؛ آذربایجان

اطلاعات ضروری
اختلاف ساعت با تهران: ۳۰+

زبان رسمی: آذری

زبان‌های رایج دیگر: فارسی، پهلوی، دری، غازی، روسی

واحد پول: مانات آذربایجان (AZN)

نوع برق شهری: ۲۳۰ ولت/ ۵۰ هرتز (دوشاخه نوع C، F)

پیش شماره کشور: ۹۹۴+

پیش شماره منطقه: ۳۶

شماره اضطراری: ۱۱۲

آب و هوا
آب و هوای نخجوان به دلیل نزدیکی با خط مرزی ایران، بسیار مشابه استان‌های شمال غربی کشورمان است. اقلیم نیمه‌خشک قاره‌ای با زمستان‌های برفی کوتاه اما سرد و تابستان‌های طولانی خشک و بسیار گرم برای بسیاری از هموطنان آشنا به نظر می‌رسد. پس هنگام سفر با توجه به شناختی که از آب و هوای مناطق شمالی کشور دارید لباس مناسب به همراه داشته باشید.

راهنمای سفر به نخجوان؛ آذربایجان

هزینه‌های مرسوم
هزینه‌ی هتل
نخجوان هتل‌های زیادی ندارد، اما همان تعدادی هم که وجود دارد، کیفیت خوبی را ارایه می‌دهند. مشهورترین هتل این شهر «هتل تبریز» است که در مرکز شهر قرار دارد و امکانات مناسبی را برای راحتی حال مسافران فراهم آورده است. اگر در این هتل اقامت کنید، می‌توانید با پای پیاده از بسیاری از جاذبه‌های شهر همچون مقبره مومنه خاتون، قلعه قدیمی، مقبره نوح نبی و بازارهای شهر دیدن فرمایید.

قیمت سوئیت این هتل ۱۹۰ دلار (۶۶۵۰۰۰ تومان) به ازای هر شب، قیمت اتاق یک تخته ۶۰ دلار (۲۱۰۰۰۰ تومان) و قیمت اتاق دو تخته ۱۰۰ دلار (۳۵۰۰۰۰ تومان) آمریکا می‌شود. این هتل پنج ستاره دارد. هتل پنج ستاره‌ی دیگر هتل «دوزدوغ» است که در ۱۰ کیلومتری شهر قرار دارد و قیمتی نسبتا مشابه هتل تبریز دارد. هتل گراند نیز با سه ستاره و قیمت مناسب‌تر ۵۰ دلار (۱۷۵۰۰۰ تومان) برای اتاق یک تخته می‌تواند پذیرای شما باشد. این هتل در ۳ کیلومتری فرودگاه واقع شده است.

راهنمای سفر به نخجوان؛ آذربایجان

متوسط قیمت مواد غذایی
نکته: به دلیل نبود منابع قابل اعتماد و کافی برای اطلاع از قیمت مواد غذایی در نخجوان، قیمت‌های راهنمای سفر به باکو را در اینجا ذکر کرده‌ایم که نباید تفاوت قیمت فاحشی با هم داشته باشند.

یک وعده غذا در رستوران‌های ارزان: ۴٫۸۵ دلار (حدود ۱۷ هزار تومان)

یک وعده غذای دو نفره در رستوران‌های سه ستاره: ۲۷٫۳۰ دلار (۹۵٫۵۵۰ هزار تومان)

اگر دوست دارید خودتان آشپزی کنید، بسته به این که به کدام سبک از غذای غربی یا آسیایی علاقه‌مند باشید، می‌توانید مواد غذایی مورد نیاز یک هفته‌تان را با پرداخت به ترتیب حدود ۲۱ و ۲۷ دلار ( ۷۴ تا ۹۵ هزار تومان) تهیه کنید. به یاد داشته باشید محاسبه قیمت‌ها بر اساس میزان کالری استاندارد و مواد غذایی مورد نیاز یک انسان سالم و بالغ تنظیم شده است که اقلامی چون نان تازه، برنج سفید، گوشت قرمز گاوی، تخم مرغ، شیر (سبک غربی)، سینه‌ی مرغ (پوست کنده و بدون استخوان)، پنیر محلی (سبک غربی)، سیب درختی، موز، پرتقال، گوجه فرنگی، سیب زمینی، پیاز و کاهو می‌شود. مسلم است که اگر مواد بیشتری نیاز دارید، باید هزینه‌ی بیشتری بپردازید.

راهنمای سفر به نخجوان؛ آذربایجان

توصیه‌هایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها
غذای کنسروی به همراه داشته باشید.

به دلیل داشتن سفری یک یا دو روزه و نزدیکی با ایران، می‌توانید به همراه خودتان مقداری غذای آماده مانند کنسرو هم بردارید تا بار هزینه‌های غذایی را کم کنید.

جاذبه‌ها
مقبره مومنه خاتون

راهنمای سفر به نخجوان؛ آذربایجان

آرامگاه مومنه خاتون را می‌توان نماد نخجوان به حساب آورد. نمادی ۲۶ متری که از آجر بنا شده است و به همراه کاشی‌های فیروزه‌ای و خطوط کوفی که برای تزئین آن به کار رفت است، یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود. قدمت این بنا به قرن دوازدهم باز می‌گردد. پادشاه «شمس‌الدین الدنیز» بنیانگذار سلسله‌ی آتابی به همراه همسرش در این مکان به خاک سپرده شده بودند تا این که در دهه‌ی پنجاه میلادی به سن پترزبورگ منتقل شدند. امروزه تنها می‌توان نمایشگاهی کوچک از عکس‌ها و نقاشی‌های مرتبط با این قبرها را در این مکان تماشا کرد. خود بنا، سازه‌ای هشت ضلعی است که با استفاده از آجرهای مزین به شکلی زیبا فرم داده شده است. در سفر به نخجوان حتما از این بنا دیدن کنید.


غار اصحاب کهف
به احتمال زیاد داستان یاران غار و آن حادثه‌ی شگفتی را که برایشان رخ داد می‌دانید. افسانه یا واقعیت بسیاری به دنبال غار مشهوری هستند که این قدیسان را درون خود به مدت حدود ۳۰۰ سال جای داده بود. با این وجود تا به امروزه مکان مطمئنی که نشانه‌هایش با غار ذکر شده در کتاب‌های مقدس دقیقا همخوانی داشته باشد، پیدا نشده است. اگرچه خیلی نمی‌شود اعتماد کرد، اما این غار که به اعتقاد مردم نخجوان همان غار اصحاب کهف است، در ۱۸ کیلومتری این شهر قرار دارد. 


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار