gardeshban.ir

گزارش/
روستاهایی که همگی در دامنه کوه‌ها خود را نمایان کرده‌اند و زیبایی‌های کوهستانی به آنها رنگ و لعابی داده است که از رفتن و زندگی کردن در آنجا لذت می‌برید.
کد خبر: ۱۱۰۷۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستاهای پلکانی ایران


روستای پلکانی پالنگان


شهر کامیاران در استان کردستان یکی از مناطق ایران است که جاذبه های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است. روستای پالنگان یکی از روستای های پلکانی ایران است که در این منطقه وجود دارد و در فاصله ی ۴۵ کیلومتری شهر کامیاران واقع می باشد. قدمت این روستا به پیش از اسلام بر می گردد و به دلیل چشمه های پر آب و دره های زیبایی که دارد در فاصله ۸۰۰ کیلومتری روستا جلوه ویژه ای را به منطقه بخشیده است. تابستان گرم و معتدل پالنگان، قلعه زیبا و تاریخی آن و چشمه‌های دائمی آب معدنی و آبشارهای پلکانی این روستا از جاذبه‌های گردشگری به حساب می‌آید. هیچ وسیله نقلیه‌ای اجازه ورود به روستا را ندارد.

حدود ۱۰۰۰ نفر در این روستا زندگی می کنند که در هم کلام شدن با آن ها شنیدن لهجه شیرین اورامی برایتان لذتبخش خواهد بود. هوای خوب روستا در فصل بهار باعث شده که عشایر در این مدت به اینجا کوچ کنند و در هنگام کوچ، مراسم جذابی را به نمایش بگذارند که تماشایش یکی از محبوب ترین جاذبه ها برای گردشگران است.


پالنگان


روستای پلکانی اشتبین
منطقه ای شبیه به بهشت در آذربایجان شرقی وجود دارد که به اشتبین شباهت بسیاری دارد و در حاشیه سواحل ارس در دل کوه های سر به فلک کشیده یاقوتی سبز رنگ قرار گرفته است. این روستای شگفت انگیر آنچنان آسمان آبی دارد که می تواند در کنار صدای حرکت آب در رود و جنگل هایی که در این منطقه وجود دارد همه شما را به وجد بیاورد. تولید ابریشم در این روستا از قدیم رونق بسیاری داشته و گردشگران بسیاری را به‌ سوی خود جذب کرده است. ‌گورستان قدیمی، کتیبه ‌های مرمرین قرن‌های ۹ و ۱۰ هجری حکایت از دیرینگی این روستا دارد؛ توجه داشته باشید که حتما از نان های زنان محلی این روستا میل کنید.


اشتبین


اورامان تخت کردستان

یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران اورامان تحت در استان کردستان است. این روستا سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی بسیار است و می توان به جرات آن را یکی از جذاب ترین قطب های گردشگری کشور دانست. این منطقه کوهستانی فوق العاده زیبا بین مرز ایران و عراق قرار دارد و هرساله مسافران زیادی برای بازدید به این منطقه می آیند. برای دسترسی به منطقه ی اورامان تخت به ۶۵ کیلومتری مریوان باید بروید. یکی از دلایلی که هر ساله گردشگران بسیاری را به این روستا می‌کشاند، دو مراسم است که در آخرین چهارشنبه منتهی به ۱۵ بهمن و ۱۵ اردیبهشت با نام‌های کمسای با آیین‌های خاص و ویژه‌ای در این روستا انجام می‌شود. به غیر از طبیعت زیبا و بکری که در این منطقه وجود دارد نوع لباس پوشیدن و غذاهایی که در این منطقه طبخ هم می شوند برای گردشگران جذابیت بالایی می تواند داشته باشد.


اورامان تخت کردستان


روستای پلکانی کنگ
در دامنه کوه های بینالود یکی دیگر از روستاهای پلکانی ایران به نام کنگ قرار دارد. این روستا در فاصله ۱۹ کیلومتری غرب طرقبه و ۲۹ کیلومتری مشهد قرار دارد و می توان به آن لقب ماسوله ای از دوران قبل از اسلام را داد. اگر بخواهید به صورت پیاده این مسیر را طی کنید حدود یک ساعت و نیم پیاده روی لازم است. سیک معماری و ساختار خانه هایی که در این روستا وجود دارد همانند روستای معروف و مشهور ماسوله است. یک مسجد و تکیه ۱۵۰ ساله‌ای که در این روستا قرار دارد که از دیگر بناهای کهن این روستا به شمار می رود.


روستای کنگ


روستای پلکانی اسفیدان (اسپیدان)
در شهرستان بجنورد روستایی توریستی به نام اسفیدان وجود دارد که آب و هوایی بسیار خوش و دلچسب دارد و از روستاهای پلکانی ایران بشمار می رود. یک چشمه آب معدنی در فاصله ی ۳ کیلومتری اسپیدان قرا ردارد که سبب گردشگران زیادی برای تفریح و گردش به این منطقه سفر کنند. برج قاری مالاق و قارقه برج‌های سنگی قدیمی در اطراف روستا بوده که هنوز قسمتی از پایه ‌های آن باقی‌ مانده است. شما در این روستا می توانید دره ها، آبشارها و قلعه های تاریخی بسیار زیبایی را مشاهده کنید. تاش قلعه، در غرب اسفیدان دیواری صخره‌ای را نشان می‌دهد که نشان از گذشته‌ای بسیار قدیمی دارد.


روستای پلکانی اسفیدان


روستای پلکانی هجیج

در دل دامنه های کوه های استان کرمانشاه، روستایی به نام هجیج قرار دارد که یکی از جذابترین مناطق گردشگری در این منطقه به شمار می رود. این روستا در ۲۵ کیلومتری شهرستان پاوه واقع است و دارای مسیری پر پیچ و خم بوده و یکی از شگفت انگیزترین روستاهای ایران به شمار می رود. خانه‌های هجیج همگی از سنگ و به صورت خشکه چین و پلکانی ساخته شده که به دلیل کمبود جا  این‌گونه ساخته شده است. چشمه بل که آب آن به رودخانه سیروان می ‌ریزد، از جاذبه ‌های ‌آن است، آب این چشمه در هیچ فصلی از سال کم نمی‌ شود و از بهترین آب معدنی ‌های جهان به حساب می ‌آید.


روستای پلکانی هجیج


روستای پلکانی رویین

خوب کمی به سمت جنوب شرقی بجنورد برویم و درباره روستای رویین صحبت کنیم. این روستا در کوچه های پر پیچ و خم بجنورد قرار دارد و در فاصله ی ۵۲ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار در یکی از دره های دامنه جنوبی کوه آلاداغ قرار گرفته است. این روستا پر از درختان سیب است و زمانی که شما در بهار به سمت این روستا بروید انگار که در بهشتی پر از شکوفه وارد شده اید. قدمت روستای رویین ۵۰۰ سال بوده و در آن بارگاه امامزاده اسحاق و تپه ‌های باستانی توانسته جزو برترین روستاهای پلکانی ایران و پرگردشگرترین آنها قرار گیرد.


رویین




روستای پلکانی سرآقا سید کوهرنگ

روستای زیبای دیگری به نام سرآقا سید کوهرنگ در میان کوه های چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این روستا در فاصله ی ۱۴۰ کیلومتری شهرکرد قرار دارد و به دلیل داشتن خانه های تمام خشتی با معماری پلکانی به شکل ماسوله سبب شده تا از شهرت بالایی در بین گردشگران برخوردار باشد. وجه تسمیه این روستا با امامزاده‌ای به همین نام است که پیرامونش را چند درخت گردوی کهنسال و چشمه‌هایی زیبا فرا‌گرفته است. فصل های بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این روستای پلکانی می باشد .


سرآقا سید کوهرنگ


روستای پلکانی ماسوله

روستای پلکانی ماسوله که البته امروزه به شهر ماسوله تبدیل شده است، یکی از معروف ترین جاذبه های گردشگری ایران و از شاخص ترین نمونه های معماری پلکانی در جهان است. این شهر در یکی از پر رفت و آمد ترین استان های شمال ایران، یعنی استان سرسبز گیلان و در حدود ۶۵ کیلومتری غرب شهر رشت واقع شده است. با سفر به روستای ماسوله با یک تیر دو نشان خواهید زد! اینجا هم مکانیست که طبق منابع تاریخی، حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال قدمت دارد و هم جاییست که بهترین چشم اندازهای طبیعی ایران را می توانید در آن ببینید. ماسوله در دامنه های جنگلی البرز و در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریا قرار دارد، به همین خاطر در تابستان هم آب و هوایی نسبتا مطلوب دارد و خیلی اذیت نخواهید شد.


روستای ماسوله

روستای پلکانی زنوزق

روستایی به نام زنوزق استان آذربایجان شرقی قرار دارد که دارای قدمت ۸۰۰ ساله می باشد. زنوزق یکی از روستای پلکانی ایران است که می توان گفت بزرگترین روستای پلکانی ایران می باشد و منطقه ای بسیار زیبا و سرسبزی را شامل می شود. اهالی این روستا بسیار خون گرم و مهمان نواز هستند و جاذبه های گردشگری بسیار در این روستا وجود که از جمله ی آن ها می توان به گورستان قدیمی با سنگ‌نوشته‌های مربوط به قرن نهم هجری، قلعه و مسجد زنوزق، آبشار دامجی قیه و سد قلعه اشاره کرد. به غیر از تمامی این جاذبه‌ها می‌ت وانید به خوشمزه ‌ترین قسمت این روستا بروید، پشت‌بام خانه‌های این روستا در تابستان پر‌ می‌شود از برگه‌های آلو قیسی که رو به‌آفتاب خشک می‌‌کنند و راهی برای امرار معاش اهالی روستا است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار