gardeshban.ir

با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز، طبیعت ‌گردی ‌ها داغ ‌تر از هر زمان دیگری می ‌شود.
کد خبر: ۱۱۱۰۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
 بسیاری از افراد ترجیح می ‌دهند پس از یک سال کار و فعالیت در شهرهای بزرگ و پر جمعیت، چند روزی را میهمان طبیعت باشند اما گردشگری ‌های غیر مسئولانه گاهی هزینه ‌های سنگینی را بر روی دوش طبیعت می ‌گذارد. یک استاد جهانگردی درباره نکات ساده برای کاهش خسارت به طبیعت در روزهای تعطیل نوروز اشاره کرده است. راحله اسدی ‌نیا گفته که با اشاره به اینکه سفرهای گروهی، آموزش ‌های محیط زیستمحیط زیستی به همراه دارد، اظهار کرد: در گروه ‌های طبیعت گردی های نوروز سرگروه ‌هایی هستند که آموزش دیده ‌اند و می ‌توانند آن‌ ها را به طبیعت‌ گردان آموزش دهند هنگامی‌که سفرهای طبیعت‌ گردی به صورت گروهی انجام می ‌شود طبیعت از زباله به دور خواهد ماند زیرا افراد وقتی در گروه قرار می‌ گیرند به صورت ناخودآگاه اقدامات حفاظت از محیط زیست را از یکدیگر تقلید می ‌کنند و بدین ترتیب از آلودگی رودخانه‌ ها و آبشارها و آسیب‌ رساندن به پوشش گیاهی و جانوری منطقه جلوگیری خواهد شد.


طبیعت گردی در دره شمخال

اسدی نیا با تاکید بر اینکه تورهای طبیعت‌ گردی می‌ توانند سفرهای نوروزی را به سمت برنامه‌ های آموزشی حفاظت از محیط زیست ببرند، تصریح کرد: بهتر است که تورهای طبیعت گردی های نوروز در کنار تفریح، زمانی را برای جمع ‌آوری زباله‌ ها از جنگل یا از کنار سواحل و آشنا کردن کودکان با مفاهیم حفاظت از محیط زیست اختصاص دهند. خیلی اوقات هنگامی‌که خانواده‌ ها به صورت تکی یا خانوادگی سفر می ‌کنند ممکن است در جمع خود اقداماتی انجام داده که موجب آسیب به طبیعت شود. این استاد مدیریت جهانگردی ادامه داد: متاسفانه در جامعه ما گاهی اوقات مقابله با مسائل اجتماعی و فرهنگی وجود دارد و برخی افراد این گونه بیان می ‌کنند که نهادهای جامعه به ما خدماتی ارائه نمی ‌دهند پس ما هم به محیط زیست آسیب می ‌زنیم بنابراین سفرهای تکی یا خانوادگی به مراتب آسیب ‌های بیشتری برای محیط زیست در پی خواهد داشت.

طبیعت گردی های نوروز

اسدی ‌نیا با انتقاد از برخی تورهای طبیعت ‌گردی گفت: متاسفانه برخی گروه ‌هایی که اقدام به برگزاری تورهای طبیعت‌ گردی می ‌کنند صرفا اهداف درآمدزایی و اقتصادی داشته و هیچ‌ گونه برنامه ‌های آموزشی برای برگزاری این تورها در نظر نگرفته اند. این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در بسیاری از سفرهای خانوادگی یا انفرادی روی ابنیه تاریخی یادگاری نوشته می ‌شود، اظهار کرد: متاسفانه این عادت اشتباه رفتاری به طبیعت‌ گردی نیز انتقال پیدا کرده است. تورهای طبیعت گردی های نوروز در کنار درآمدزایی می ‌توانند به طبیعت ‌گردان در این زمینه ‌ها آگاهی دهند. وی در ادامه با اشاره به فرهنگ خرید سوغاتی در کشور اظهار کرد: بهتر است سوغاتی‌ هایی که در سفرها خریده می ‌شود شامل صنایع دستی و برگرفته از طبیعت و فرهنگ آن جامعه باشند همچنین در سفرهای گروهی به افراد آموزش داده شود که کیسه ‌های پارچه ‌ای را جایگزین کیسه‌ های پلاستیکی کرده و از ظروف یکبار مصرف استفاده نکنند.

طبیعت گردی های نوروز

این استاد مدیریت جهانگردی با بیان اینکه تفکیک زباله ‌ها از یکدیگر از جمله مواردی است که باید در طبیعت ‌گردی به آن توجه کنیم، تصریح کرد: برخی آژانس ‌های مسافرتی که دغدغه محیط زیست دارند در برنامه سفر خود گیاه‌ خواری را نیز قرار داده و سعی می ‌کنند که حداقل یک روز از سفر را گیاه‌ خواری کنند. اسدی‌ نیا افزود: از دیگر مزایای سفرهای گروهی این است که به جای استفاده از چندین خودرو از یک خودرو استفاده شود که در نتیجه آسیب کمتری به طبیعت خواهد رسید. وی در ادامه با اشاره به اینکه آفرود سواری در مناطق کویری و جنگلی کشورهای مختلف دنیا انجام می ‌شود، گفت: البته این کار مشروط به شرایط خاصی است. پوشش گیاهی و جانوری منطقه نباید بر اثر آفرود سواری آسیب‌ ببیند همچنین مسیری که برای این کار انتخاب می ‌شود شناخته شده و رانندگان آفرود آموزش دیده باشند که همه این‌ ها نیازمند آموزش‌ های قبل از سفر است.

طبیعت گردی های نوروز

این مدیر آژانس گردشگری با بیان اینکه متاسفانه مهمترین ضعف گردشگری سبز و پایدار در کشور ما مسئله آموزش و فرهنگ ‌سازی قبل از سفر است، تصریح کرد: اگر می ‌خواهیم یک اکوتوریسم مثبت داشته باشیم و اثرات منفی گردشگری طبیعی را کاهش دهیم باید بدانیم که گردشگری طبیعی با چه هدفی انجام می‌شود. اگر هدف فقط تفریح و به اصطلاح عامه مردم کباب درست کردن باشد آسیب زیادی به طبیعت وارد می‌ شود. این استاد مدیریت جهانگردی ادامه داد: آگاهی از فضای محیطی که به آن وارد می ‌شویم اعم از اینکه آن منطقه متعلق به چه دوره ‌ای است و پوشش گیاهی و جانوری چه قدر آسیب ‌پذیر هستند ضروری است. همچنین یادگیری اصول حفاظت از طبیعت و احترام به فرهنگ منطقه در طبیعت گردی های نوروز از دیگر مواردی است که گردشگران باید به آن توجه کنند. اسدی ‌نیا در پایان گفت: برای افزایش طبیعت ‌گردی ‌های مسئولانه باید از تجارب کشورهای خارجی در زمینه اقامتگاه‌ های بوم ‌گردی استفاده کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار