gardeshban.ir

هواپیمایی کی ال ام (KLM) که در سال ۲۰۰۴ با شرکت هواپیمایی ایر فرانس ادغام شد، در حال حاضر به ۱۳۰ مقصد در جهان پروازهای مسافربری و باربری انجام می‌دهد
کد خبر: ۱۱۱۲۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 20
گردشبان (gardeshban.ir) :

هرآنچه درباره شرکت هواپیمایی KLM باید بدانید

ایرلاین KLM یا به عبارتی هواپیمایی سلطنتی هلند (KLM Royal Dutch Airlines) یکی از قدیمی‌ترین ایرلاین‌های جهان و حامل پرچم کشور هلند است و دفتر مرکزی آن در فرودگاه شیفول آمستردام قرار دارد. این ایرلاین در اصل متعلق به گروه هوایی فرانسه است که از اعضای اتحادیه خطوط هوایی (Sky Team) محسوب می‌شود. کلیه پروازهای این ایرلاین به صورت سیستمی و در دو حوزه باری و مسافری به ۱۳۰ مقصد در اقصی نقاط جهان انجام می‌شود.

تاریخچه هواپیمایی KLM

اولین پرواز کی آل ام در روز ۱۷ می سال ۱۹۲۰، در مسیر لندن به آمستردام، به همراه تنها دو خبرنگار انگلیسی انجام گرفت. پروازهای منظم این شرکت هواپیمایی سرانجام از سال ۱۹۲۱ آغاز شد. در آن زمان کی آل ام پروازهای مختلفی از آمستردام به شهرهایی چون روتردام، بروکسل، پاریس، لندن، برمن، کپنهاک و مالمو، با هواپیماهای فوکر F2&3 انجام می‌داد. 

پروازهای بین قاره‌ای شرکت در سال ۱۹۲۹ با پرواز به کلونی در اندونزی آغاز شد. این پرواز توسط هواپیماهای فوکر F7-B انجام می‌گرفت. اولین پرواز شرکت بر فراز اقیانوس اطلس در دسامبر سال ۱۹۳۴ به مقصد کوراکوا آغاز شد. در ۲۱ ماه می‌سال ۱۹۴۶ کی آل ام پرواز منظم آمستردام به نیویورک را راه‌اندازی نمود.  در مارس سال ۱۹۶۰، نخستین هواپیمای جت را وارد ناوگان خود کرد: یک فروند داگلاس دی سی ۸ استفاده از فرودگاه اسکیپول (Schiplol Airport) در سال ۱۹۶۷ آغاز شد، و اولین بویینگ ۷۴۷ در فوریه ۱۹۷۱ وارد ناوگان شرکت شد.

در این سال عصر هواپیماهای جت پهن پیکر برای کی‌ال‌ام آغاز گشت. در ژوئن سال ۱۹۸۹ شرکت اولین بویینگ ۷۴۷–۴۰۰ خود را به نمایش گذاشت. در ژوئیه سال بعد اعلام شد کی ال ام ۲۰ درصد از سهام شرکت آمریکایی نورث وست (Northwest Airlines) را خریداری کرده‌ است، این موضوع سبب ایجاد اتحادی قدرتمند بین این دو شرکت هواپیمایی شد. درمارس سال ۱۹۹۹ هر دو شرکت راه‌اندازی ورلد بیزینس کلاس(World Business Cladd) را در پروازهای بین قاره‌ای خود اعلام کردند. اولین بویینگ ۷۶۷–۳۰۰ای آر، کی ال ام در ژوئیه ۱۹۹۵ به پرواز درآمد.

در مارس و ژوئن ۲۰۰۲ کی آل ام اعلام کرد، با خرید هواپیماهای بویینگ ۷۷۷–۲۰۰ ای آر و ایرباس‌های ای ۳۳۰–۲۰۰ و بازنشسته کردن هواپیماهای بویینگ ۷۶۷، ۷۴۷–۳۰۰ و مک دانل داگلاس ام دی ۱۱ ناوگان بین قاره‌ای خود را نوسازی خواهد کرد. در همین چارچوب در نخستین بویینگ ۷۷۷ در ۲۵ اکتبر ۲۰۰۳ و نخستین ایرباس ای ۳۳۰ در ۲۵ اوت ۲۰۰۵ به ناوگان کی ال ام پیوست.

این شرکت هواپیمایی که قطب مرکزی آن فرودگاه آمستردام است، سال ۲۰۰۴ با شرکت هواپیمایی ایر فرانس ادغام شد و شرکت هواپیمایی ایر فرانس- کی آل ام را تشکیل دادند. (شرکت ایرفرانس-کی آل ام یک شرکت فرانسوی-هلندی است که تحت قوانین کشور فرانسه قرار دارد و پایگاه اصلی آن در نزدیکی فرودگاه شارل دوگل پاریس واقع شده است). ایرلاین کی آل ام در حال حاضر به ۱۳۰ مقصد در جهان پروازهای مسافربری و باربری انجام می‌دهد و یکی از اعضای اصلی کارتل هوایی اسکای تیم آلیانس است. KLM از نظر حجم مسافر، میزان درآمد سالانه و مسافت طی شده بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی اروپا به شمار می‌رود و یکی از امن‌ترین خطوط هوایی جهان است.

کلاس‌های پروازی هواپیمایی کی ال ام

هرآنچه درباره شرکت هواپیمایی KLM باید بدانید

پروازهای KLM دو کلاس خدماتی دارند: اکونومی کلاس و بیزنس کلاس. اکثر پروازهای بین قاره‌ای دارای صفحه نمایشگرهای اختصاصی هستند که فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی متعددی را طی پرواز نشان می‌دهند. این ایرلاین در تلاش است تا سیستم وای‌فای حین پرواز نیز راه‌اندازی کند و هم‌اکنون نیز تمام بوئینگ‌های ۷۸۷ دریم‌لاینِرز آن از این امکان برخوردار هستند. غذاهای هواپیما اغلب قابل قبول بوده و در پروازهای اروپایی معمولا اسنک و ساندویچ را شامل می‌شوند. در پروازهای طولانی‌تر، مسافران اکونومی دو گزینه غذای گرم پیش رو داشته، ولی غذاهای بیزنس کلاس از خلاقیت‌های سر‌آشپز هلندی «یونی بوئر» (Jonnie Boer) هستند. غذاها در نهایت با پنیر و نوشیدنی به پایان می‌رسند.

هرآنچه درباره شرکت هواپیمایی KLM باید بدانید

صندلی‌های اکونومی کلاس پروازهای KLM بین ۷۶ تا ۸۹ سانتی متر از هم فاصله دارند که کاملا استاندارد محسوب می‌شود. عرض صندلی‌ها هم اغلب به ۴۴٫۵ سانتی متر می‌رسد. کسانی که با بیزنس کلاس پرواز می‌کنند، می‌توانند انتظار فاصله بین صندلی ۱۵۲ تا ۱۶۰ سانتی‌متر را داشته باشند و عرض صندلی‌هایشان به ۵۰.۸ سانتی‌متر می‌رسد. تنها استثنا در پروازهای بوئینگ ۷۸۷-۹ است که فاصله صندلی‌هایش کمتر از این مقدار هستند.

بار مجار مسافر
ابعاد کیفی که هر مسافر می‌تواند با خود به داخل هواپیما ببرد باید بین ۵۵x۳۵x۲۵ سانتی‌متر باشد و وزن آن نیز نباید از ۱۲ کیلوگرم بیشتر شود. با توجه به اینکه مسافر می‌تواند دو کیف به همراه داشته باشد، باید کیف کوچک‌تر ابعادی کمتر از ۴۰x۳۰x ۱۵ سانتی‌متر داشته باشد.  چمدان قسمت بار باید مساحتش ۱۵۸ سانتی‌متر بوده و نهایتا ۲۳ کیلو وزن داشته باشد. البته اعضای KLM فلایینگ بلو، گلد یا سیلور می‌توانند دو چمدان تحویل دهند.

مقاصد هواپیمایی کی ال ام (kLM)
شرکت هواپیمایی کی‌ال‌ام هم‌اکنون به بیش از ۱۳۰ مقصد در جهان پرواز دارد. پروازهای این شرکت هواپیمایی در ایران، از روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵، از تهران به مقصد آمستردام دوباره از سر گرفته شد. پروازهای این شرکت هواپیمایی ساعت یک بامداد روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه‌شنبه وارد فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران می‌شود و ساعت ۱۵ نیز این فرودگاه را به مقصد آمستردام ترک می‌کند. هواپیماهای این شرکت هواپیمایی، از آمستردام به کشورهای زیر پرواز مستقیم دارند؛

قاره آفریقا
آنگولا، مراکش، اتیوپی، تونس، گینه، سیرالئون، غنا، ساحل عاج، لیبریا، لیبی، مالاوی، نیجریه، جمهوری کنگو، رواندا، سودان، تانزانیا، توگو، اوگاندا، زامبیا، زیمبایوه

قاره آسیا و اقیانوسیه
استرالیا، بنگلادش، چین، هندوستان، اندونزی، ژاپن، مالزی، پاکستان، فیلیپین، سنگاپور، سریلانکا، تایوان، تایلند، میانمار، ویتنام، گرجستان

قاره آمریکا
آرژانتین، آروبا، برزیل، کانادا، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، کوبا، کوراکائو، اکوادور، گواتمالا، گویان، جامائیکا، پرو، سینت مارتن، سورینام، ترینیداد و توباگو، آمریکا

خاورمیانه
بحرین، مصر، ایران، اردن، کویت، لبنان، عمان، قطر، عربستان سعودی، سوریه، یمن

قاره اروپا
آلبانی، بوسنی و هرزگوین، جمهوری چک، فرانسه، یونان، ایتالیا، مالت، لهستان، رومانی، اسپانیا، جزایر قناری، اوکراین، اتریش، بلغارستان، دانمارک، مجارستان، لتونی، مونته‌نگرو، پرتغال، روسیه، سوئد، انگلستان، بلاروس، کرواسی، استونی، آلمان، ایسلند، لیتوانی، هلند، مولداوی، اسلواکی، سوئیس، بلژیک، قبرس، فنلاند، جبل‌الطارق، ایرلند، لوکزامبورگ، صربستان، اسلوونی، ترکیه

ناوگان هواپیمایی کی ال ام (kLM)

هرآنچه درباره شرکت هواپیمایی KLM باید بدانید

حوادث کی ال ام (kLM)

هرآنچه درباره شرکت هواپیمایی KLM باید بدانید

۲۷ مارس ۱۹۷۷، دو فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۴۷ در باند فرودگاه لوس ردئوس (فرودگاه تنریف شمالی)، که یکی از جزایر چندگانه جزایر قناری اسپانیا است، به یکدیگر برخورد کردند و مرگبارترین سانحه هوایی در طول تاریخ را رقم زدند. این دو هواپیما به مقصد جزایر قناری پرواز می‌کردند که به خاطر انفجار بمبی در فرودگاه اصلی جزایر قناری، مجبور فرود در فرودگاه جزیره تنریف شدند. هنگامی که فرودگاه اصلی اجازه پرواز به هواپیماهای فرودگاه تنریف را داد، به دلیل کوچکی این فرودگاه و عجله خلبان هواپیمای کی آل ام، این هواپیما با هواپیمای شرکت پان امریکن برخورد کرد و آن را از وسط نصف کرد.

از آنجا که برج مراقبت حضور بوئینگ پان امریکن در باند اطلاع داشت، به خلبان هواپیمای KLM اعلام کرده بود که منتظر برخاست باشد. اما به دلیل خطای خلبان کی ال ام، ترمزها رها شد و هواپیما بدون اجازه برج مراقبت شروع به افزایش سرعت برای پرواز کرد. لحظاتی بعد خدمه پان امریکن و همچنین خدمه KLM متوجه خطر برخورد دو هواپیما شدند. تیم بررسی سانحه، خطای خلبان بوئینگ ۷۴۷ شرکت KLM در برخاست بدون اجازه را علت اصلی سانحه اعلام کرد. در این حادثه ۵۸۳ نفر کشته و ۶۱ نفر مجروح شدند.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار