gardeshban.ir

با توجه به این که کشور ایتالیا یکی از پرجاذبه ترین کشورهای دنیا در زمینه صنعت گردشگری است، مسئولان این کشور قصد دارند با تدوین و توسعه برنامه های خود در زمینه این صنعت بهره اقتصادی بیشتری را نصیب خود مردم ایتالیا بکنند.
کد خبر: ۱۱۲۲۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 22
گردشبان (gardeshban.ir) : رایزن فرهنگی ایران در رم گزارشی را تهیه کرده است که نشان می‌دهد مسئولان این کشور برای توسعه این صنعت در کشور خود برنامه های مفصلی تدارک دیده‌اند. در حال حاضر هر گردشگری که بخواهد به ایتالیا سفر کند می‌تواند قبل از عزیمت از این پایگاه‌های داده‌های اینترنتی متعددی که برای این کار تدارک دیده شده است اطلاعات بسیار جامعی را درباره مقصد خود به دست آورند. 

صنعت گردشگری ایتالیا مثل ساعت دارد کار می‌کند

شکی نیست که ایتالیا در زمینه طبیعی و تاریخی قابلیتهای زیادی دارد. با تمام این اوصاف مسئولان این کشور به این مسائل بسنده نکرده و تلاش می‌کنند با مرمت و حفظ و نگهداری بهینه از آثار و بناهای تاریخی کشور خود این گنجینه ارزشمند را به عنون یک منبع در آمد برای نسل های بعدی نیز حفظ کنند. ارتقای سطح فرهنگی جامعه که این بناها را جزو میراث طبیعی و بشری خود می دانند بخشی از این روند است که خوشبختانه در کشورهایی مانند ایتالیا این فرهنگ به نحو احسن گسترش یافته است و تقریبا از آن دیوارنویسی هایی که مردم ما در امکان تاریخی از خود برجای می‌گذارند در این کشورها خبری نیست و مردم به خودی خود تلاش مضاعفی برای محافظت از این گنجینه تاریخی به کار می برند.

هیچ گردشگری نمی‌تواند بدون اطلاع رسانی کافی و مناسب کشور مقصد، ابنیه باستانی و اماکن دیدنی آن کشور را به تنهایی حدس بزند. اگر چه روایات‌های گردشگران قبلی می‌تواند محرک سفر گردشگران جدید باشد؛ اما از حیث اطلاع رسانی کافی نیست. در جهان ارتباطات امروز، کشوری توان ارتقاء صنعت گردشگری خود را خواهد داشت که از امکانات اطلاع رسانی، نهایت بهره را ببرد. در کشور ایتالیا نیز به گونه‌های ذیل، از فن آوری جدید اطلاعات، در جهت ارتقای صنعت گردشگری این کشور، بهره گرفته شده است:

صنعت گردشگری ایتالیا مثل ساعت دارد کار می‌کند

درباره اطلاع رسانی هم مدیران این کشور تلاش های بسیاری را به کار بسته‌اند تا کامل ترین بسته‎های اطلاعاتی را در اختیار گردشگرانی بگذارند که قصد سفر به این کشور را دارند. به این ترتیب گردشگران قادرند قبل از عزیمت به این کشور از سایت های اینترنتی متعددی که به این منظور تدارک دیده شده است تمام اطلاعات مربوط به گردشگری این کشور را کسب کنند و با وسایل نقلیه عمومی، نقشه های شهری و جاده ای و محل دقیق بناهای تاریخی و سایر اطلاعات لازمه آشنا شوند.

هر یک از ابنیه باستانی و گردشگاه‌ها و موزه‌ها در این کشور، به طور جداگانه، دارای پایگاه‌های اینترنتی هستند که در این پایگاه‌ها، گردشگران می‌توانند، اطلاعات نسبتاً جامعی را، در خصوص تاریخچه، پیش آگاهی‌ها برای بازدید مفیدتر، ساعات کار، هزینه‌ها، نحوه دسترسی و… کسب کنند و در صورت ضرورت پرداخت هزینه ورود، بلیط اینترنتی خریداری کنند.

بخش دیگری از اطلاع رسانی گردشگری در کشور ایتالیا، از طریق چاپ جرایدی که در سطح بین المللی توضیح می‌شوند و ساخت برنامه‌های تلویزیونی که از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده و در معرض دید بینندگان دیگر کشورهای قرار می‌گیرند، صورت می‌گیرد.

مسئولان کشور ایتالیا در عین حال اقدامات دیگری را هم در دستور کار خود قرار داده اند که از آن جمله می‌توان به ایجاد پایانه های منظم و پاکیزه و همراه با خدمات رسانی به وسیله کارکنانی خوش برخورد و آشنا به زبان انگلیسی اشاره کرد. به هر حال نباید فراموش کرد که ورود یک گردشگر به این کشور، یا ورود یک گردشگر از یک شهر به شهر دیگر می‌شود که طبعاً از فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و سایر پایانه‌های مسافربری آغاز می‌شود.

صنعت گردشگری ایتالیا مثل ساعت دارد کار می‌کند

دراین کشور به رایگان نقشه ها و سایر اطلاعات مربوط به دانسته های باستانی و ابنیه و گردشگاه ها و نظایر آن در قالب دفترچه های راهنما و اطلاع رسانی شهری در تمامی فرودگاه ها و ایستگاه های قطار در اختیار گردشگران قرار داده می‌شود.

در کلیه پایانه‌های زمینی و هوایی، دفاتری در نظر گرفته شده است که در آنها افرادی که خصوصیت برجسته‌شان، خوش برخوردی و آشنایی به زبان انگلیسی و آشنایی نسبی با برخی از دیگر زبان‌های زنده دنیا دارند، به طور حضوری به اطلاع رسانی به گردشگران می‌پردازند.

برای پوشش دادن گردشگران با توان اقتصادی متفاوت، در اکثر شهرهای کشور ایتالیا، امکانات متفاوتی حسب توان اقتصادی گردشگران  برای اسکان آنها وجود دارد؛ این امکانات، دامنه‌ای از هتل‌های مجلل تا مسافرخانه‌های دارای اتاق‌های اختصاصی و عمومی و اقامتگاه‌های فضای سبز، با اسکان در کانکس و چادرهای مناسب را دربرمی‌گیرد.

سیستم‌های حمل و نقل زمینی و هوایی در اکثر کشورهای پیشرفته اروپایی از جمله ایتالیا، بسیار منظم عمل می‌کنند. بهره این نظم در راستای رونق صنعت گردشگری این کشورها از آن جهت است که هیچ یک از گردشگران، برنامه‌ای (به عنوان نمونه بازدید از یک موزه) را، با این پیش فرض که بی‌نظمی در رفت و آمد، حتماً قسمتی از وقت آنها را هدر خواهد داد، از برنامه گردش خود حذف نمی‌کنند؛ مضافاً بر اینکه نظم و سرعت وسایل نقلیه، امکان گردش‌ها و سفرهای کوتاهتر را که اقتصادی‌تر بوده و با تعطیلات کوتاه نظیر تعطیلات آخر هفته نیز سازگاری دارند، مهیا می‌کند.

برای گردشگران با توان اقتصادی متفاوت، انواع وسایل نقلیه؛ از تاکسی‌های تشریفات تا تاکسی‌های معمولی و اتوبوس و مترو و… مهیاست.

در سطح بین شهری و حتی بین‌المللی نیز، در کنار قطارهای پرسرعت و گران‌قیمت‌تر، انتخاب‌های دیگری نیز وجود دارند که با حذف برخی خدمات، هزینه‌ها را کاهش داده تا همچنان، سفر ممکن باشد. در سفرهای هوایی نیز، سفرهایی وجود دارند که به عنوان مثال، به شرط حمل بار کمتر و تنها با پرداخت هزینه‌های گمرکی، هزینه سفر  را به حداقل کاهش داده‌اند.

منطق ساخت مسیرهای مترو و اتوبوس در شهرهای بزرگ ایتالیا مانند شهر رم، بر این مبنا است که همواره در کنار یک بنای باستانی یا موزه معروف، یک ایستگاه مترو یا اتوبوس نیز وجود دارد.

برخی از خدمات ارائه شده به گردشگران:
راهنمایان حاضر در این ابنیه و موزه‌ها در صورت درخواست بازدیدکنندگان قادر هستند به چند زبان زنده دنیا، توضیحات لازم را به ایشان ارائه کرده و به سوالاتشان پاسخ دهند.
رادیو بی‌سیم‌های چند زبانه که در مقابل ورودی‌های ابنیه و موزه‌ها به بازدیدکنندگان تحویل داده می‌شود و بازدیدکنندگان در صورت تمایل، با انتخاب یکی از زبان‌های موجود در سیستم، در هر یک از قسمت‌های یک بنای باستانی، یا در یک موزه در مقابل هر یک از آثار باستانی و هنری موجود در آن، کد مربوط به آن بخش از بنا، یا آن اثر هنری یا تاریخی را وارد سیستم کرده و سیستم، اطلاعات کامل موجود را به زبان انتخاب شده توسط بازدید کننده، به صورت گویا برای وی بازگو می‌کند.
در محل ورودی‌ها و خروجی‌های هریک از موزه‌ها و بناهای باستانی، میزهایی نهاده شده که بر روی آنها، انواع دفترچه‌ها و آگهی‌های مربوط به آن بنا، موزه، یا آثار تاریخی و هنری موجود در آن موزه، همراه با تصاویر رنگی و زیبا آماده شده است. ویژگی این قبیل دفترچه‌ها و آگهی‌ها این است که با کیفیتی بالا به نحوی تهیه شده اند که بالفرض، آگهی‌ها می‌توانند مانند سوغات فرهنگی یک شهر، پس از بازگشت از سفر، به عنوان کارت پستال آن شهر، به دوستان هدیه داده شوند و به این ترتیب، علاوه بر اطلاع رسانی و برآوردن نیاز به داشتن یک یادمان از سفر، تبلیغی نیز برای افراد دیگری که ممکن است آن دفترچه یا آگهی را مشاهده کنند، برای بازدید از آن بنا یا موزه و… خواهند بود.
گردشگران تنها به جاهایی که تاکنون ندیده‌اند، سفر نمی‌کنند؛ بلکه، به جاهایی که از آنجا خاطره خوبی دارند نیز سفر می‌کنند. مدیریت ساختن حس و خاطره خوب از یک سفر برای گردشگران، همانطور که گفته شد، از عهده بخش گردشگری یک کشور به تنهایی برنمی‌آید و نیازمند همکاری سایر بخش‌ها نیز هست. به عنوان مثال، در کشور ایتالیا، به شدت مراقبت می‌شود که رانندگان تاکسی، رستوران ‌دارها، فروشندگان و… بابت کالاها و خدماتشان، وجهی بیشتر از قیمت مصوب از گردشگران اخذ نکنند تا موجبات انتقال حس عدم اطمینان به ایشان را فراهم نیاورند.
از دیگر ضروریاتی که به ارتقاء صتعت گردشگری در یک کشور یاری می‌رساند، ایجاد امنیت برای گردشگران در آن کشور است. اغلب گردشگران در صورت احساس عدم امنیت، به زیباترین شهرها و کشورها نیز سفر نخواهند نکرد.
پذیرش و داشتن رفتار مناسب با گردشگران؛ به عنوان امری مؤثر در میزان جلب گردشگر در یک شهر، امری است که باید در میان شهروندان یک شهر، فرهنگ سازی شود. به عنوان مثال، آمارها گویای آن است که در کشور ایتالیا، گردشگران در شهرهایی که مردم با ایشان برخورد بهتری داشته‌اند، بر اقامت خویش افزوده‌اند و برعکس، در شهرهایی که رفتارهای نامناسبی، مانند رفتارهای نژادپرستانه مشاهده نکرده‌اند، از ایام اقامت خویش کاسته‌اند.
در خاتمه، می‌توان به برنامه‌هایی اشاره کرد که با هدف گسترش فرهنگ گردشگری و فراهم سازی امکان گردشگری برای اقشار کم درآمد و خاص جامعه، برنامه‌ریزی شده‌اند:

در کشور ایتالیا، در برخی شهرها مانند شهر رم، یکشنبه اول هر ماه، ورود به تمامی بناهای باستانی و موزه‌ها، رایگان بوده و به این ترتیب، افراد کم درآمد نیز، امکان بازدید از این ابنیه و آثار هنری – تاریخی را خواهند یافت.
در کشور ایتالیا، در شهر رم، هر ساله یک شب که «شب موزه» نامیده می‌شود، درهای تمامی موزه‌ها تا ساعاتی از بامداد، برای بازدید علاقه مندانی که به دلایل شغلی، تحصیلی و… امکان بازدید از موزه‌ها را در طول روز ندارند، مفتوح است.
بسیاری از برنامه‌های مربوط به اعیاد و مناسبت‌های ملی در کشور ایتالیا، مانند برنامه‌های اجرای موسیقی در این ایام، غالباً در مجاورت ابنیه باستانی شهرهای مختلف انجام می‌شود که خود به معرفی آن بنا و افزایش بازدید از آن کمک می‌کند.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار