gardeshban.ir

بخش آسیایی شهر دو قاره‌ای استانبول با داشتن جذابیت‌های فراوان مورد توجه بسیاری از گردشگرها است. در این مقاله، تمام دیدنی‌های ضروری این قسمت از شهر استانبول را معرفی می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۳۲۷
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
موقعیت جغرافیایی خاص استانبول که هم اروپا و هم آسیا را شامل می‌شود، این شهر را به ترکیبی از تمدن‌های شرق و غرب تبدیل کرده است. تور استانبول در میان انواع تور ترکیه جایگاه ویژه‌ای دارد. در صورتی که علاقه‌مند به سفر به ترکیه هستید، می‌توانید از میان تورهای ده‌ها آژانس مسافرتی معتبر، بهترین تور به مقصد ترکیه را انتخاب کرده و به راحتی خریداری کنید.

کارهایی که باید در بخش آسیایی استانبول انجام دهید

«تنگه‌ی بسفر» (Bosphorus Strait) معروف، این شهر را که دارای فرهنگی غنی است، به یک طرف آسیایی و یک طرف اروپایی تقسیم می‌کند که هر دوی آن‌ها سرشار از تنوع با ریشه‌های عمیق هستند. بسیاری از افرادی که برای بار اول از استانبول دیدن می‌کنند، نزدیک محله‌ی «سلطان احمد» (Sultanahmet) در طرف اروپایی اقامت می‌کنند که بتوانند از تمام دیدنی‌های محبوب توریستی مثل «کاخ توپ‌قاپی» (Topkapi Palace)، «آب‌انبار باسیلیکا سیسترن» (Basilica Cistern) و «موزه‌ی هنرهای ترکی و اسلامی» دیدن کنند. اما دیدنی‌های بسیاری در طرف دیگر شهر نیز وجود دارد. در ادامه‌ی این مطلب مکان‌های دیدنی طرف آسیایی استانبول را که کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند، معرفی می‌کنیم.

مانند یک محلی در قاضی‌کوی جستجو کنید

کارهایی که باید در بخش آسیایی استانبول انجام دهید

بازدید از محله‌های «قاضی‌کوی» (Kadıköy) و «مودا» (Moda) از طرف آسیایی استانبول را به هیچ عنوان نباید از دست دهید. برای رسیدن به قاضی‌کوی از اسکله‌های مختلف مانند «کاباتاش» (Kabatas)، «امینونو» (Eminonu) و «بشیکتاش» (Besiktas)، کشتی‌های مسافربری وجود دارد. هنگامی که سوار بر کشتی هستید و از شهر دیدن می‌کنید؛ از لذت نوشیدن یک فنجان چای ترک به همراه «سیمیت» (simit) که یک نان کنجدی گرد و یک خوراکی خیابانی بسیار محبوب ترکی است، غافل نشوید.

به محض این که از کشتی پیاده شوید و پا به محله‌ی قاضی‌کوی بگذارید، با یک جو آرام‌تر و خیابان‌های بدون خودرو مواجه می‌شوید که یک مکانی ایده‌آل برای خرید و جستجو در فروشگاه‌های سوغاتی، رستوران‌ها، کتاب‌فروشی‌ها و شیرینی‌فروشی‌ها است.

با قدم‌زدن در خیابان‌های قاضی‌کوی متوجه می‌شوید که این محله هم مانند بسیاری دیگر مناطق استانبول ساخته‌ی تضاد است. این منطقه‌ی بزرگ، مثال خوبی برای چگونگی همزیستی نوستالژی و مدرنیته است. ریشه‌ی این همزیستی زیبا به دوران باستان و زمانی که قاضی‌کوی، Chalcedon نام داشت برمی‌گردد. اولین زیستگاه‌های انسانی در خلقیدون توسط یونانی‌ها و حدود ۶۸۵ سال قبل از میلاد ساخته شده‌اند و مردمی از قوم‌ها و فرهنگ‌های مختلفی مانند یونانی‌ها، ترک‌ها، ارمنی‌ها و یهودی‌ها همگی تحت حکومت امپراطوری عثمانی زندگی می‌کردند. این تنوع فرهنگی و تاریخی، فرهنگ و دست‌پخت ترکی را غنی کرده و باعث شده است تا امروزه به مقصدی دارای تنوع و شادابی تبدیل شود.

از مجسمه‌ی گاو نر دیدن کنید
«مجسمه‌ی گاو نر» در محله‌ی قاضی‌کوی، که در مرکز یک تقاطع قرار گرفته است، یکی از دیدنی‌های معروف طرف آسیایی استانبول است. این مجسمه توسط مجسمه‌ساز فرانسوی «ایزیدور بونهر» (Isidore Bonheur) در سال ۱۸۶۴ ساخته شده است و در ابتدا در «آلزاس-لورن» (Alsace-Lorraine) در فرانسه، نصب شده بود که پس از پیروزی آلمان در جنگ با فرانسه تصرف شد. بعدها این مجسمه به نشانه‌ی قدردانی از اتحاد آلمان و عثمانی در جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۷ به فرمانده‌ی عثمانی، «اسماعیل انور پاشا» (Ismail Enver Pasha) اهدا شد. در سال ۱۹۵۵ این مجسمه در محوطه‌ی «هتل هیلتون استانبول» (Istanbul Hilton Hotel) نصب شد و سرانجام در سال ۱۹۹۰ به مکان کنونی یعنی «آلتیول» (Altiyol) منتقل شد. از آن زمان این مجسمه مکانی برای ملاقات محلی‌ها و گردشگرها بوده است.

کارهایی که باید در بخش آسیایی استانبول انجام دهید

از خوردن صبحانه ترکی در محله مودا لذت ببرید
«جمال ثریا» (Cemal Süreya) یکی از معروف‌ترین شاعرهای ترک، گفته است: «من نمی‌دانم شما از خوردن چه تصوری دارید، اما صبحانه باید با خوشحالی باشد». شاید این صبحانه‌ی غنی ترکی بوده است که باعث شده او این حرف را بزند. صبحانه در فرهنگ ترکی و به‌خصوص در آخر هفته‌ها بسیار مهم است و خوردن یک صبحانه‌ی مفصل برای از بین بردن خستگی روزهای هفته، یک رسم محلی است. صبحانه‌ی سنتی ترکی شامل گوجه‌فرنگی‌های تازه، خیار، زیتون، انواع مختلف پنیر، تخم‌مرغ، مربا، عسل و سرشیر همراه با چای و آب‌میوه است.

در محله‌ی مودا مکان‌های مختلفی برای تجربه کردن و لذت بردن از یک صبحانه‌ی سنتی ترکی وجود دارند. Moda Van Kahvaltı، پاتوق مورد علاقه‌ی گردشگرها و محلی‌ها است. این مکان، صبحانه‌ای لذیذ و تازه سرو می‌کند که مواد اولیه‌ای آن را از شهر «وان» در شرق ترکیه وارد کرده‌اند. بشقابی که باید امتحان کنید، menemen نام دارد که یک غذای سنتی ترکی است که از تخم‌مرغ، گوجه‌فرنگی، پیاز، فلفل‌سبز و ادویه‌ی تند تهیه شده است.

کارهایی که باید در بخش آسیایی استانبول انجام دهید

موج سوم قهوه را تجربه کنید
kahvaltı، کلمه‌ی ترکی صبحانه، در واقع به معنی «قبل از قهوه» است. مهم نیست که چه قدر صبحانه میل کرده‌اید. به هیچ عنوان نباید بدون نوشیدن یک فنجان قهوه ترک با محله‌ی مودا خداحافظی کنید. اما به جای رفتن به مکان‌های سنتی و گردشگرپسند، یکی از کافی‌شاپ‌های موج سومی را امتحان کنید که صاحبان آن‌ها برای هر فرایند درست کردن قهوه از برداشت تا دم‌‌کردن بسیار دقیق هستند. یکی از بهترین آن‌ها Walter’s Coffee Roastery است که یک کافی‌شاپ الهام گرفته از سریال محبوب «بریکینگ بد» (Breaking Bad) است و به شیمی قهوه بسیار توجه می‌کنند و به مشتری‌ها اجازه می‌دهند تا لباس مراقبت از مواد خطرناک و ماسک گاز را که برای نمایش قرار گرفته، امتحان کنند. ولی این مکان فقط شگردی برای جذب مشتری نیست؛ بلکه قهوه آن‌ها یکی از بهترین‌ها در شهر است و همچنین پن‌کیک‌های آن‌ها بسیار خوشمزه است.

یک مکان عالی دیگر Cherrybean Coffee است که یک طراحی داخلی دنج دارد و شما را از خیابان مجذوب خود می‌کند و باعث می‌شود تا هوس کنید همراه قهوه یک مافین خانگی میل کنید. یک کتاب از قفسه بردارید و از جو آرام لذت ببرید. هات‌چاکلت‌های آن‌ها هم جزو موارد ضروری برای امتحان است.

غرق دست‌پخت ترکی شوید
از دست‌پخت سنتی ترکی گرفته تا بشقاب‌های غذاهای جدید از رستوران‌های خلاق، طرف آسیایی استانبول هم به اندازه قسمت اروپایی دارای غذاهای فوق‌العاده است. یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه‌ی غذاهای کلاسیک، Ciya Restaurant در قاضی‌کوی است. این رستوران، متخصص پخت تمام غذاهای سنتی ترکی مانند «لهمجون» (Lahmajoun)، انواع کباب، انواع سوپ، انواع مزه (meze) و بسیاری دیگر است. این نوع وعده غذایی درخور یک پایان شیرین است؛ پس به خودتان لطفی کنید و دسر Ciya pumpkin را امتحان کنید. این رستوران به طور معمول شلوغ است و پیدا کردن میز ممکن است کمی مشکل باشد. پس اگر می‌توانید سعی کنید در ساعات خلوت مراجعه کنید. Otantik Anadolu Yemekleri در بی‌اوغلو (Beyoğlu)، رستوران دیگری است که می‌توانید امتحان کنید. اسم رستوران همه چیز را به شما می‌گوید: «بشقاب‌های اصیل آناتولیایی». تخصص آن‌ها Gözleme نوعی پن‌کیک ترکی است. این پن‌کیک شامل یک نان پرشده با گوشت بره چرخ کرده، اسفناج، سیب‌زمینی و پنیر فتا است. این غذای ساده اما کامل با دوغ سرو می‌شود.

اگر هوس پیتزا کرده اید، Beppe در قاضی‌کوی یک پیتزافروشی گرم و راحت است که باعث می‌شود احساس کنید در منزل به همراه خانواده و دوستان هستید. این رستوران کوچک قسمتی در منوی غدایی خود با عنوان «پیتزاهای فوق‌العاده» دارد که شامل رویه‌های غیر معمول برای انواع سلیقه است.

هرگز قاضی‌کوی را بدون سر زدن به بستنی‌فروشی مشهور Dondurmacı Ali Usta که یک بستنی‌فروشی شلوغ است، ترک نکنید. بستنی ترکی به نام «داندورا» (Dondurma)، کمی چسبناک‌تر از آن است که تصورش را بکنید؛ اما مطمئن باشید بستنی مورد علاقه خودتان را از بین ۳۰ طعم مختلف از جمله زعفران و قهوه ترک پیدا خواهید کرد.

در شهر چرخی بزنید

برای اهل خرید خیابان Antique Street و Bagdat Avenue در محله قاضی‌کوی، مکان‌های مناسبی هستند. خیابان Antique Street که به ندرت با اسم واقعی‌اش یعنی Tellalzade Street شناخته می‌شود؛ مکانی محبوب برای علاقه‌مندان به اجناس عتیقه است. دیدن تمامی این مبلمان عتیقه و لوازم الکترونیکی قدیمی دست‌دوم باعث می‌شود احساس کنید که در زمان به عقب برگشته‌اید. خیابان Bagdat Avenue یکی از بلندترین خیابان‌های خرید در دنیا است. این خیابان جایی است که تمام برندهای لوکس مثل شنل، لویی‌ویتان، زارا، مانگو و غیره پیدا می‌شوند. Bagdat به قدری شناخته‌شده است که مردم آن را به‌عنوان «خیابان» یا در ترکی cadde می‌شناسند. پیاده‌روی در پیاده‌روهای عریض این خیابان و زیر سایه‌ی درختان می‌تواند تجربه‌ای لذت‌بخش باشد.

در انتها یکی از فعالیت‌های محبوب در طرف آسیایی استانبول قدم زدن طولانی در طول ساحل «کادبوستان» (Caddebostan) با یک فنجان قهوه در دست است. همچنین می‌توانید یک دوچرخه اجاره کنید یا روی چمن بنشینید و از منظره‌ی «جزایر پرنس» (Prince Islands) در دوردست لذت ببرید.

کارهایی که باید در بخش آسیایی استانبول انجام دهید

یک روز را در جزایر پرنس بگذرانید
در مدت اقامت‌تان در استانبول باید سری به جزایر پرنس بزنید. این منطقه‌ی بهشتی شامل ۹ جزیره است و دارای کشتی‌های مسافربری و اتوبوس‌های دریایی است که در طول روز به طور مرتب رفت و آمد می‌کنند. همچنین انتخاب‌های حمل و نقل در طرف آسیایی بیشتر از طرف اروپایی است. جزیره «بویوک آدا» (Buyukada) بین گردشگرها محبوب‌ترین است. در بلندترین نقطه‌ی این جزیزه؛ کلیسایی به نام «آیا یورگی» (Aya Yorgi) وجود دارد. اگر به نقطه‌ی اوج برسید، با منظره‌ی فوق‌العاده‌ای مواجه خواهید شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار