gardeshban.ir

کشور جمهوری آذربایجان و پایتخت آن، باکو، یکی از دیدنی‌ترین مقاصدی است که در غرب آسیا باید از آن بازدید کرد. اما این کشور مانند سایر نقاط دنیا، سنت‌ها و قوانینی دارد که نباید خارج از اصول آن رفتار کرد. انجام چه کارهایی در آذربایجان ممنوع است؟
کد خبر: ۱۱۳۷۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
جمهوری آذربایجان فرهنگ‌های فارسی، ترکی و روسی را با سنت‌های محلی غنی در هم آمیخته است. گردشگران باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا از انجام برخی کارها (که ممکن است به‌صورت غیرعمد از کسی سر بزند) در این کشور که ممکن است توهین تلقی شود یا برای خود گردشگر مشکلی به‌وجود آورد، پرهیز کنند. اگر برای در تعطیلات پیش رو، به باکو سفر می‌کنید، باید بدانید کارهایی وجود دارند که انجام دادن‌شان در این کشور می‌تواند مشکلاتی برایتان به‌وجود آورد.
۱۱ کاری که نباید در آذربایجان انجام دهید
فراموش نکنید که در سرویس مهاجرت دولت ثبت نام کنید

اتباع خارجی که قصد دارند بیش از ۱۰ روز در آذربایجان بمانند، باید حضور خود را در سرویس مهاجرت دولت (State Migration Service) ثبت کنند. هتل‌ها و هاستل‌‌ها معمولا به نیابت از میهمانان، در این سیستم حضورشان را ثبت می‌کنند؛ اما کسانی که در جایی غیر از این این مکان‌ها اقامت دارند، باید خودشان این کار را بکنند. از سال ۲۰۱۸ این امکان به وجود آمده است که این کار را آنلاین انجام دهید. اگر این کار را انجام ندهید، باید هنگام ترک این کشور، جریمه سنگینی پرداخت کنید. 

کشور آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره‌باغ اختلاف دارند. قره‌باغ متعلق به آذربایجان است؛ اما ارمنی‌ها در آن حکومت می‌کنند. صدها هزار نفر از افراد محلی آذربایجان از سرزمین آبا و اجدادی خود رانده شده‌اند. پس از اختلاف سال ۱۹۸۸، تنش‌ها در این منطقه افزایش یافته است. تنها به زبان آوردن نام ارمنستان ممکن است باعث شود آذربایجانی‌ها حس بدی نسبت به شما پیدا کنند. کسانی که قصد دارند تور آذربایجان رزرو کنند، بهتر است به این نکته توجه داشته باشند که اگر در پاسپورت‌شان مهر کشور ارمنستان وجود دارد، ممکن است هنگام ورود به این کشور، با مشکلاتی روبرو شوند. اگر به تازگی به ارمنستان سفر کرده‌اید، بهتر است سفر به آذربایجان را به وقت دیگری موکول کنید. 

۱۱ کاری که نباید در آذربایجان انجام دهید

هیچ چیز متعلق به ارمنستان را به آذربایجان نبرید
به خاطر اختلاف و درگیری بین دو کشور، هر دو طرف نسبت به یکدیگر موضع دوستانه‌ای ندارند. گردشگرانی که مهر ورود کشور ارمنستان در پاسپورت‌شان دیده می‌شود، ممکن است توسط ماموران مهاجرت، بازجویی شوند. کسانی که کالاهایی از کشوری که نمی‌توان نامش را در آذربایجان به زبان آورد، به همراه دارند، ممکن است اجازه ورود به این کشور را پیدا نکنند. هرگز هنگام سفر به آذربایجان تی‌شرت‌های «من ارمنستان را دوست ارم» (I love Armenia) به تن نکنید.

روی زمین آشغال نریزید
باکو

در خیابان‌های باکو قدم بزنید و به تمیزی آن‌ها توجه کنید. در امتداد خیابان‌ها سطل‌های زباله وجود دارد و مردم از آن‌ها استفاده می‌کنند. آشغال ریختن روی زمین در این کشور نه تنها جریمه سنگینی دارد، بلکه در فرهنگ آذری تقریبا یک تابو و کاری بسیار ناپسند در نظر گرفته می‌شود. ممکن است در مناطق روستایی و در نزدیکی بازارهای محلی آشغال روی زمین دیده شود، اما پایتخت بسیار تمیز است و در آن به این امر توجه ویژه می‌شود. 

۱۱ کاری که نباید در آذربایجان انجام دهید

در حضور افراد محلی، در مورد آذربایجان حقایق منفی را بازگو نکنید
وقتی مردم این کشور به بهترین شکل از میهمانان میهمان‌نوازی می‌کنند، آخرین چیزی که می‌خواهند بشنوند این است که گردشگران از این کشور گلایه و شکایت کنند. مردم محلی مشکلات کشور خود را می‌دانند. آن‌ها دوست ندارند که گردشگران این حقایق را بازگو کنند. به‌طور کلی کشور آذربایجان ورای دیدگاه‌های منفی رسانه‌ها، مکان‌های زیبای متعدد و فرهنگ سرزنده‌ای دارد. 

به خانم‌ها اصلا بی‌ادبی و بی‌احترامی نکنید
در فرهنگ آذربایجانی، شاید بی‌ادبی معنای بسیار متفاوتی نسبت به فرهنگ شما داشته باشد. آقایان آذری به خانم‌ها احترام می‌گذارند و از گردشگران و خارجی‌ها نیز چنین توقعی دارند. خانم‌ها همیشه در حمل و نقل عمومی و مکان‌هایی مثل رستوران‌ها اولویت دارند و معمولا آقایان صندلی خود را به خانم‌ها می‌دهند. اگر در جمهوری آذربایجان یک خانم به صرف غذا دعوت شود، باید آقا هزینه را بپردازد. 

از تاکسی‌های فرودگاه استفاده نکنید

در فرودگاه بین‌المللی حیدر علی‌اف، تاکسی‌های سیاه لندن وجود دارد که سعی می‌کنند توجه گردشگران را جلب و آن‌ها را متقاعد کنند با این تاکسی‌ها و به قیمت‌های بسیار گزاف، آن‌ها را به باکو ببرند. اتوبوس‌های سریع‌السیر فرودگاه هر ۳۰ دقیقه یک بار در ناوگان مرکزی در ایستگاه متروی ۲۸ می مسافرگیری می‌کنند. هزینه استفاده از اتوبوس فقط ۵ درصد هزینه تاکسی است و شما می‌توانید در مدت زمان کوتاهی به مقصد برسید. 

برای هر چیزی به تورها اعتماد نکنید
این چیزی است که میلیونرها می‌توانند نادیده بگیرند. موج گردشگرانی که اخیرا از خاورمیانه عازم آذربایجان و باکو می‌شوند، باعث شده است که هزینه تورها سر به فلک بکشد. معمولا هزینه‌های یک روز گشت و گذار در این شهر به همراه راننده حداقل ۷۰ دلار به ازای هر نفر هزینه دارد. گردشگران ماجراجو از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند که هزینه رفت و برگشت آن حدود ۵ دلار است. 

هنگام خارج شدن از محل اقامت‌تان حتما پاسپورت به همراه داشته باشید
طبق قانون، افراد خارجی باید پاسپورت خود را همیشه به همراه داشته باشند. پلیس گاهی اوقات از گردشگران کارت شناسایی می‌خواهند و این افراد باید پاسپورت‌شان را ارائه کنند. هرکسی که پاسپورت به همراه نداشته باشد، ممکن است جریمه شود. البته فتوکپی پاسپورت نیز کافی است، اما بهتر است برای اطمینان، اصل پاسپورت را به همراه داشته باشید. 

هدیه را بی‌درنگ قبول نکنید
اگر کسی به شما هدیه‌ای داد، برای رعایت ادب بهتر است دو بار رد کنید و دفعه سوم که طرف مقابل اصرار کرد، هدیه را قبول کنید. این امر هنگامی که کسی به یک آذری هدیه می‌دهد نیز صادق است؛ پس اگر خواستید به فردی از اهالی این کشور هدیه دهید، اگر بار اول نپذیرفت، ناراحت نشوید و یکی دو بار دیگر نیز اصرار کنید. هنگام دریافت هدیه به فرد مقابل احترام بگذارید، تشکر و قدردانی کنید. 

۱۱ کاری که نباید در آذربایجان انجام دهید

از علامت شست (OK sign) استفاده نکنید
در غرب، استفاده از انگشت شست به‌ این معنی که همه چیز خوب است، رواج داشته و معنی بدی ندارد؛ اما در فرهنگ آذربایجانی اینچنین نیست. این علامت در آذربایجان، مثل ترکیه بی‌ادبی و توهین تلقی می‌شود. 





مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار