gardeshban.ir

معاون گردشگری هشدار داد/
معاون گردشگری از ابلاغ بخشنامه‌ای به آژانس‌های مسافرتی درباره ممنوعیت فروش تور بویژه در مسیرهای خارجی پیش از صدور مجوز پرواز توسط سازمان هواپیمایی خبر داد.
کد خبر: ۱۱۴۰۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
آغاز سفرهای نوروزی با چالش گرانی و تحریم برخی شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای خارجی همراه شده است. رییس سازمان هواپیمایی چند روز پیش در ستاد هماهنگی خدمات سفر از ادامه ریزش سفرهای خارجی در نوروز ۹۸ گزارش داد اما به وضعیت تحریم برخی پروازهای خارجی که این روزها به نگرانی آژانس‌های مسافرتی تبدیل شده است، اشاره‌ای نکرد. ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این رابطه گفت: هنوز گزارشی درباره ایجاد مشکل در مسیرهای خارجی به خاطر تحریم برخی شرکت‌های هواپیمایی دریافت نکرده‌ایم اما به اداره‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان‌ها نامه‌ای ابلاغ شده تا به آژانس‌ها اعلام کنند حق فروش تور و حتی تبلیغ آن پیش از صدور مجوز پرواز از سوی سازمان هواپیمایی را ندارند.

او اضافه کرد: ما از استان‌ها و همچنین آژانس‌های مسافرتی درخواست کرده‌ایم با توجه به شرایط حاضر دقت کنند تا زمانی که پرواز مقصد مورد نظر تور، مجوز پرواز نگرفته، به تبلیغ آن سفر اقدام نکنند و حتما با درنظر گرفتن مصالح کشور و تحریم‌ها، برنامه‌ریزی‌های سفر را انجام دهند.

او تاکید کرد: آژانس‌های مسافرتی حق ندارد تور مسافرتی را پیش از تعیین تکلیف پرواز بفروشند. این ابلاغیه هفته پیش به همه استان‌ها ارسال شده و انتظار می‌رود برای پیش‌گیری از هر نوع مشکل احتمالی به آن توجه شود.

«سفر ارزان» به بعد تعطیلات موکول شد

تیموری درباره زمان اجرای سفر ارزان در کشور با توجه به فرارسیدن فصل سفر و همچنین اجرای طرحی با این عنوان در استان تهران، اظهار کرد: بیشترین تاکید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری توزیع سفر و ایجاد فضایی برای بهره‌مندی استان‌های کم‌برخوردار از مسافران بیشتر در قیاس با سال‌های گذشته است که این کار به عقیده ما همان ارزان‌سازی و آسان‌سازی سفر است. وقتی مسافران مقصدی را انتخاب کنند که کمتر هدف سفر ایرانی‌ها است، یقینا با نرخ‌های پایین‌تری در قیاس با استان‌های پرسفر مواجه می‌شوند.

او با بیان این‌که طرح سفر آسان و یا به گفته رسانه‌ها «ارزان»، بعد از تعطیلات نوروز اجرا می‌شود، افزود: ما با تعدادی از آژانس‌های مسافرتی برای اجرای این پروژه صحبت کرده‌ایم و طرح تقریبا آماده است ولی آن را در پیک سفر نمی‌توان اجرا کرد. هدف اصلی ما در نوروز بیشتر توزیع سفر است. البته شرایط به گونه‌ای شده که در چند سال اخیر تقریبا همه استان‌ها با استقبال مسافرانی از استان‌های همجوار خود روبه‌رو می‌شوند. وقتی آمارهای نوروز سال ۹۷ را بررسی می‌کردم باورکردنی نبود که خراسان شمالی در نوروز نزدیک به ۲۳ میلیون سفر داشته است.

معاون گردشگری درباره اجرای طرح‌هایی با عنوان سفر ارزان در استان‌هایی مثل تهران، به ایسنا گفت: طرح اصلی با توجه به پیک کاری سفر بعد از تعطیلات اجرا می‌شود، اما آنچه در برخی استان‌ها در حال اجرا است، سیاست‌ها و برنامه‌های درون‌استانی با توجه به وضعیت سفر در آن منطقه است. علاوه‌ بر این برخی آژانس‌های مسافرتی به صورت خودجوش سفرهای قسطی و یا با افزودن خدماتی مثل قطار و بومگردی به تور، هزینه‌ها را کاهش داده‌اند و تورهایی را با عنوان «ارزان» در نوروز اجرا می‌کنند.

ماندن در مدرسه ممنوع نیست

تیموری همچنین درباره استفاده از مدارس با توجه به درخواستی که اخیرا رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از وزیر آموزش و پرورش برای کنتل و مدیریت اسکان در این مراکز داشته است، توضیح داد: اسکان در مدارس ممنوع نیست ولی به عنوان متولی وظیفه داریم تا حد امکان از سرمایه‌گذاران گردشگری حمایت کنیم، برای همین در نامه‌ای از وزارت آموزش و پروش درخواست شد حالا که فصل سفر است و سرمایه‌گذارها بعد از چند ماه رکود می‌توانند از حضور مسافران منتفع شوند، از فعالیت درحوزه اسکان مگر در شرایط استثنایی خودداری کنند. مطابق ماده ۲۳ قانون مدیریت خدمات کشوری نیز سایر نهادها موظف شده‌اند مراکز اقامتی خود را واگذار کنند، حالا که این قانون کامل اجرا نشده است، ما از آن‌ها خواهش می‌کنیم در زمان اوج سفر، مانع فعالیت مراکز رسمی اقامتی نشوند.

او با اشاره به استثنای درنظر گرفته‌شده، اظهار کرد: این اختیار به استاندار و فرماندار واگذار شده که بنا به تشخیص آن‌ها و به حسب ضرورت و در شرایطی که مراکز اقامتی کفاف جمعیت حاضر را ندهد، از مدارس برای پذیرش مسافران استفاده شود. حتی برای پذیرش فرهنگیان در برخی مراکز اقامتی اعلام آمادگی شده است. البته تا کنون پاسخی از وزارت آموزش و پرورش دریافت نشده اما امیدواریم به این درخواست پای‌بند باشند. آخرین درخواست آقای مونسان این بوده که برای حمایت از سرمایه‌گذاری‌های رسمی گردشگری به این حوزه وارد نشوند، مگر در حالت استثنا.

هشدار به مرزهای زمینی

معاون گردشگری سپس درباره تدبیر اتخاذشده در مرزهای زمینی با توجه به چالش سال گذشته در این مبادی که بر اثر ازدحام جمعیت به وجود آمد و خدمات‌رسانی در برخی مرزها را دچار مشکل کرد و باعث معطلی‌های طولانی مردم شد، پیش‌بینی کرد با توجه گرانی نرخ بلیت هواپیما، مرزهای زمینی عراق و ترکیه نیز امسال با ازدحام جمعیت مواجه شود و در ادامه به بازدیدهای اخیرش از مرزهای زمینی از جمله باشماق، مهران، سرو و رازی اشاره کرد و افزود: با استانداران و شهرداران صحبت شده تا برای کاهش فشار در مرزهای خاکی، بخشی از ترددها را به اقامت تبدیل کنند.

او افزود: برای مدیریت نقاط مرزی هماهنگی با حدود ۱۶ دستگاه ضرورت دارد؛ چرا که متاسفانه هیچ‌کدام از دیگری حرف‌شنوی ندارند و جالب این‌که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که متولی سفر به حساب می‌آید در نقا ط مرزی اصلا حضور ندارد. البته در این بازیدها تلاش شد مراکز اطلاع‌سانی گردشگری در مرزهای مهران، باشماق و رازی فعال شود.

تیموری گفت: این هماهنگی نه فقط در نوروز لازم است بلکه ضرورت دارد برای مواقع دیگر نیز این مدیریت یکپارچه بین دستگاه‌های ذی‌نفع و ذی‌نفوظ ایجاد شود تا موازی‌کاری اتفاق نیافتد. ما در این بازدیدها چالش‌های موجود را احصا و به وزارت کشور به عنوان متولی آن ارائه کردیم تا تدابیری را اتخاذ کنند.

معاون گردشگری افزود: ما این نگرانی را داریم که مرزهای زمینی مانند و یا حتی بیشتر از سال گذشته با ازدحام جمعیت و معطلی مواجه شود، برای همین تا حد امکان هشدارهای لازم را درباره شرایط پیش‌بینی‌شده داده‌ایم و هماهنگی‌های اولیه نیز انجام شده است. آقای مونسان نیز قرار است از مرز رازی که پرترددترین مرز خروجی به سمت ترکیه است، بازدید کنند. امیدواریم برخلاف برآورد ما سفرهای خارجی از مرزهای زمینی امسال کمتر شود و مردم به سفرهای داخلی بیشتر روی آورند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار