gardeshban.ir

در عهد عتیق، از غار‌ها به عنوان محل عبادت، آرامگاه یا پناهگاه استفاده می‌شده است.
کد خبر: ۱۱۴۵۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 29
گردشبان (gardeshban.ir) :
امروزه متخصصان غار‌ها را به منظور کشف جزییاتی درباره‌ی شرایط آب و هوایی گذشته مطالعه میکنند. پژوهشگران غار‌ها را به عنوان بخشی مهم و غیر قابل اغماض از کار و آزمایش‌هایشان می‌نگرند.

برخی از غار‌های زیرزمینی به مراکزی توریستی بدل شده‌اند که به‌خصوص مناسب گردشگرانی‌اند که خیلی اهل ماجراجویی نیستند و به علت زیباییشان به سمتشان کشیده شده‌اند. پله، روشنایی‌های مصنوعی و خدماتی دیگر مناسب این گونه گردشگران در این غار‌ها تعبیه شده است.

غار‌های مولو

غار‌های مولو در مالزی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری‌اند و در پارک ملی گونونگ مولو شهر بورنئو قرار دارند؛ مکانی زیبا با ساختاری از آهک و در محیطی جنگلی. ساراواک یکی از تالار‌های این مجموعه با مساحت تقریبا ۷۰۰ در ۴۰۰ متر و ارتفاع ۷۰ متری بزرگترین تالار غاری در دنیاست که به گفته‌ی بازدیدکنندگان قابلیت این را دارد که ۴۰ عدد هواپیمای بویینگ ۷۴۷ را درون خود جای دهد.

غار کریستال‌ها

این مکان زیبا در سال ۲۰۰۰ در شمال مکزیک و هنگام حفر زمین به منظور ساخت مترو کشف شد. تالار اصلی آن بزرگترین کریستال‌های طبیعی دیده‌شده در سراسر دنیا را دارا میباشد. بزرگترین کریستال آن ۱۱ متر طول، ۴ متر قطر و ۵۵ تن وزن دارد. علت بزرگی این کریستال‌ها دمای بالا و سوزان غار است که بستری مناسب برای رشد و گسترش کریستال‌ها فراهم میکند.

غار آیریزن‌ولت

آیریزن‌ولت در زبان آلمانی به معنای دنیای غول‌های یخی است. این غار بزرگترین غار یخی دنیاست و درون کوه هوشکوگل از رشته‌کوه آلپ قرار دارد. این غار توسط رودخانه ساخته شده؛ رودخانه‌ای که مسیر خود را از میان کوه با فرسایش آن و به‌وجود آوردن غار هموار کرده است. ساختار‌های یخی درون غار نیز از یخ زدن برف‌های سرازیر شده به درون آن در زمستان به وجود آمده‌اند.

حفره‌های زیرزمینی کارلزباد

این حفره‌ها که در نیومکزیکو ایالات متحده قرار دارند به خودی خود یک پارک ملی در نظر گرفته میشوند. اتاقی بزرگ و ساخته شده از آهک با اندازه‌ی ۱۲۱۹ در ۱۹۰ متر مساحت و ماکزیمم ارتفاع ۱۰۷ متر بزرگترین حفره‌ی این مجموعه است. از نظر اندازه هفتمین غار بزرگ دنیاست وگویی با دنباله‌های بی‌نظیری از استالاکتیت و استالاگمیت تزیین شده است.

رید فلوت

غار رید فلوت یا قصر هنر طبیعت در شمال غرب گیلین) جنوب چین (قرار دارد. در افسانه‌های چینی آمده است که علت نام‌گرفتن این غار به رید فلوت این است که چینی‌های باستان گمان میکردند از رید) نی‌های شنی های ورودی آن میتوان به عنوان فلوت و نی استفاده کرد. این غار آهکی منظره‌ای رویایی و چشم‌نواز از استالاکتیک، ستون‌های سنگی، گیاهان، استالاگمیت، پرندگان، حیوانات و دیگر دکور‌های سنگی به دست میدهد.

رودخانه‌ی زیر زمینی پورتوپرنسسا

این رودخانه‌ی زیرزمینی که در پالاوان فیلیپین واقع شده تا سال ۲۰۰۷ طویل‌ترین نوع خود شناخته میشد. در سال ۲۰۰۷ این عنوان به رودخانه‌ی زیرزمینی یوکاتان پنینسولای مکزیک تعلق گرفت. طول این رودخانه ۸.۲ کیلومتر است و قبل از ریختن به دریای چین از غار‌هایی بینظیر عبور میکند، غار‌هایی که خود این رودخانه کاویده است.

اسکوچجان

این غار بلندترین و مرتفع‌ترین تالار غاری اروپا را در خود جای داده و دربندی زیرزمینی و بزرگ، پل روی این دربند و آبشار‌هایی زیبا از دیدنی‌های آن به شمار میروند. این غار تراکیب خارق‌العاده‌ای از استالاگمیت و استالاکتیت در خود دارد. این غار‌ها محصول رودخانه‌ی رکا هستند. در ابتدا این رودخانه روی سطح زمین حرکت میکند و کم کم طول ۳۴ کیلومتر را در نزدیکی ساحل آدریاتیک و زیر زمین سیر میکند.

غار‌های وایتومو

این غار‌ها از جاذبه‌های توریستی کشور زلاندنو هستند و در بیرون شهر وایتومو قرار دارند. کرم‌های شب‌تاب در این غار‌ها چشم‌ها را مینوازند. این موجودات به اندازه‌ی یک پشه بوده و به وفور در این کشور زندگی میکنند. تاریخ این غار به سی هزار سال قبل باز میگردد و طراحی‌های مخصوص و بینظیر خاص خود را دارد. میله‌های آهکی زیبا و حفره‌ی کلیسایی بزرگی که به دلیل نوا و آکوستیک دلپذیرش مشهور است از سری مواردیست که گردشگران را به سمت آن میکشاند.

جیتا گروتو

این مجموعه ترکیب دو غار مجزای آهکیست؛ گروتوی زیرین و گروتوی رویین. تالار رویین از بزرگترین مجموعه‌ی استالاکتیتی دنیا تشکیل شده و زیرین نیز با طولی ۶۲۰۰ متری حدودا ۶۰ متر زیر تالار رویین قرار دارد. از تالار زیرین یک رودخانه عبور میکند.

غار مجلس‌الجین

این غار را میتوان در منطقه‌ای دوردست از فلات سلما در عمان پیدا کرد. این غار از تالاری یکتا و ویژه با مساحت ۳۱۰ در ۲۲۵ متر بهره میبرد که گنبدی در ارتفاع ۱۲۰ متری روی آن کشیده شده است. عمیق‌ترین بخش آن ۱۷۸ متر زیر این قله‌ی گنبدی قرار دارد؛ یعنی ۵۸ متر زیر زمین. ۱۲ هواپیمای بزرگ میتوانند درون این غار پهلو بگیرند.





















مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار