gardeshban.ir

علی‌رغم اینکه جنگ جهانی دوم خرابی‌های بسیاری برای تمام شهرهای بزرگ لهستان به بار آورد، ساختمان‌های شهر کراکوف (Kraków ) در جنوب این کشور از جنگ‌ و بمباران در امان مانده‌اند. در سال 1978، تمام شهر قدیمی کراکوف جزو میراث جهانی یونسکو اعلام شد و این یعنی فرصت بازدید از این شهر را نباید از دست داد.
کد خبر: ۱۱۴۷۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۸-1398 January 01
گردشبان (gardeshban.ir) : در اینجا 9 مکانی که کراکوف را تبدیل به حیرت‌انگیزترین شهر لهستان کرده‌اند را معرفی می‌کنیم.

1- تالار لباس (Cloth Hall )

تالار لباس یکی از شناخته‌شده‌ترین ساختمان‌های کراکوف در مرکز یکی از میدان‌های قرون وسطایی در اروپاست. می‌توان از میان راهروهای این ساختمان کرم‌رنگ و آجری به سمت گذرگاه مرکزی که با نورهای فراوان تزیین شده قدم زد و از غرفه‌های فروش سوغات‌هایی مثل جواهرات کهربایی، جعبه‌های چوبی و تمثال‌های مذهبی دیدن کرد. بیرون از ساختمان نمای تحسین برانگیز خانه‌های اطراف میدان را خواهید دید که با رنگ‌های روشن رنگ‌آمیزی شده‌اند.

تالار لباس (Cloth Hall )
 

2- کاخ سلطنتی ووئل (Wawel)

کاخ ووئل واقع بر تپه‌ای مشرف بر رود ووئل (Vistula River) و مجموعه‌ای از ساختمان‌های بسیار بزرگ است که معروف‌ترین آن‌ها قلعه‌ی سلطنتی و ساختمان کلیسای جامع است. درون ساختمان یک موزه وجود دارد، اگرچه بیرون آن از هر نمایشگاهی دیدنی‌تر است؛ این موزه در سال 2019 موقتا بسته است. بعضی از سنگ‌های قدیمی این ساختمان متعلق به قرن 11 میلادی هستند و مجموعه‌ی برج‌ها، راهروهای مارپیچ و حیاط کلیسا یک کلکسیون بسیار ارزشمند است.

کاخ سلطنتی ووئل (Wawel)
 

3- دروازه‌ی سنت فلورین (St. Florian's Gate) و خیابان فلوریانسکا (Florianska Street)

دروازه‌ی سنت فلورین مهم‌ترین دروازه‌ی قرون وسطایی شهر کراکوف است. این دروازه که در قرن سیزدهم ساخته شده یکی از هشت دروازه‌ی محافظ کراکوف و تنها باقیمانده‌ی آنهاست. دروازه‌ی سنت فلورین هنوز هم ورودی اصلی اولد تاون در کراکوف است و اولین منظره‌ای است که به چشم بازدیدکنندگان می‌خورد. این درواز‌ی بزرگ که به سبک گوتیک ساخته شده با برج‌های سنگی سفید به روی سنگفرشی وسیع باز می‌شود که خانه‌های رنگارنگ خیابان فلوریانسکا روی آن قرار گرفته‌اند.

دروازه‌ی سنت فلورین (St. Florian's Gate) و خیابان فلوریانسکا (Florianska Street)
 

4- قصر سلطنتی سنت مری (Sr. Mary's Basilica)

برخلاف تالار لباس در میدان تجاری اصلی شهر، قصر سنت مری یک ساختار آجری با دو برج بزرگ دارد. برج شمالی بعنوان برج دیده‌بانی شهر محسوب می‌شود و هر ساعت یک نفر شیپوری را در آن به صدا درمی‌آورد. این صدا هر روزه در یادبود دیده‌بانی که در هنگام نواختن برای هشدار حمله‌ی تارتارها در قرن دوازدهم به او شلیک شد، نواخته می‌شود. درون این بنا با لوازم مختلف تزئین شده است؛ دیوارها به رنگ‌های قرمز تیره، طلایی و سورمه‌ای درآمده‌اند و روی آن‌ها ستاره‌های چشمک‌زنی به چشم می‌خورند.

محراب گوتیکِ آلتار ویت استوس (Gothic Altar of Veit Stoss) متعلق به قرن پانزدهم و یکی دیگر از دیدنی‌های توریستی اینجاست. این محراب با چوب‌های حکاکی شده و تزئینات بسیارش به قدری ارزشمند است که در طول جنگ برای محافظت بیشتر، آن را تکه‌تکه و مخفی کردند. علی‌رغم تلاش لهستانی‌ها، این اثر توسط نازی‌ها پیدا و به نورمبرگ (Nuremberg) برده شد اما آن را پس از جنگ دوباره به کراکوف بازمی‌گردانند. این محراب هر روزه ساعت 11:50 صبح باز می‌شود. در اطراف میدان ماریاکی (Mariacki Square) باید با احتیاط قدم برداشت چرا که بر روی قبرستان قدیمی راینک (Mariacki Square) بنا شده است.

قصر سلطنتی سنت مری (Sr. Mary's Basilica)
 

5- خیابان کانونیکسا (Kanonicza Street)

خیابان کانونیکسا بخشی از یک جاده‌ی سلطنتی‎ست که از دروازه‌ی سنت فلورین به سمت ووئل کشیده شده است. زمانی که کراکوف (تا سال 1596) پایتخت لهستان بوده این مسیر برای عبور شاهان پیروز در جنگ، تماشای شکوه سلطنتی و مراسم‌های مذهبی استفاده می‌شده است. خانه‌های کنار خیابان به سبک‌های رنسانس و باروک ساخته و با رنگ‌های مختلف رنگ‌آمیزی شده‌اند. برای دوری از ازدحام توریست‌ها در ماه‌های تابستانی، می‌توانید در حاشیه‌های سنگی و ساکت این خیابان قدم بزنید. همچنین می‌توان از خانه‌ی شماره‌ی 19 که اقامتگاه یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های لهستان به نام پاپ جان پاول دوم (Pope John Paul II) بوده نیز دیدن کرد.

خیابان کانونیکسا (Kanonicza Street)
 

6- پلاک بوهاتروف گتا (Plac Bohaterow Guetta)

اینجا محلی است که در آن کلیمیان مجبور به زندگی شدند، اموالشان از آن‌ها گرفته شد و در نهایت به کمپ‌ها فرستاده شدند. هفتاد صندلی چدنی کوچک و بزرگ در یادبود از دست رفتگان در بازه‌های تاریخی سهمناک لهستان بر روی سنگفرش این میدان قرار داده شده‌اند. این نمادها تضاد بسیاری با ساختمان‌های رنگی دور تا دور میدان ایجاد میکند و همچنین اینجا مکانی است که می‌توان بازتاب گذشته‌ی این کشور را در آن دید.

پلاک بوهاتروف گتا (Plac Bohaterow Guetta)
 

7- محوطه‌ی کالج مایوس (Collegium Maius courtyard)

کالج مایوس، یک ساختمان زیبا با آجرهای سرخ است که قدیمی‌ترین ساختمان دانشگاه یاگیلونیای (Jagiellonian University) کراکوف است. محوطه‌ی کالج با گذرگاه‌های طاقدارش که به قرن پانزدهم تعلق دارد یک مکان عالی برای بازدید است؛ به ویژه صبح‌های زود قبل از بیدار شدن دانشجویان و رسیدن توریست‌ها. این وقت روز برای عکسبرداری از یادداشت‌های ریاضی و نجوم نیکولاس کوپرنیک که یکی از مشهورترین دانشجویان این دانشگاه بوده، بهترین زمان است. برای دیدن سایر مکان‌ها از جمله کتابخانه، همراه شدن با یک تور و راهنما نیز ایده‌ی خوبی است.

محوطه‌ی کالج مایوس (Collegium Maius courtyard)
  

8- قبرستان راکوویکی (Rakowicki Cemetery)

قبرستان راکوویکی کراکوف در بین توریست‌های خارجی مکان شناخته شده‌ای محسوب نمی‌شود به همین دلیل برای دور ماندن از شلوغی مکان بسیار آرامی به شمار می‌آید. مقبره‌ها و سنگ قبرها زیر سایه‌ی درختان و در دو طرف مسیر پیاده‌روی ردیف شده‌اند. این قبرستان شامل قبر افراد مشهوریست که مجسمه‌های بزرگ و کوچک و یا سردیس‌های فرسوده‌ی آن‌ها کنارشان قرار داده شده است. اغلب روی قبرها یک فانوس با شمعی که توی آن سوسو می‌زند دیده می‌شود. لهستانی‌ها این فانوس‌ها را برای گرامیداشت از دست‌رفتگان در آنجا قرار می‌دهند. در روز یک نوامبر (و سایر روزهای مقدس) این قبرستان از نورهای بسیار می‌درخشد اما فانوس‌های روشن در تمام سال به چشم می‌خورند. در اینجا می‌توانید از قبر نقاش معروف لهستانی جان ماتجکو (Jan Matejko)، ویسواوا شیمبورسکا (Wisława Szymborska) شاعر معروف و والدین پاپ جان پاول دوم دیدن کنید.

قبرستان راکوویکی (Rakowicki Cemetery)
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار