gardeshban.ir

اکثر شما با شنیدن نام حلب به یاد یکی از شهر‌های سوریه می‌افتید؛ اما یکی از شهر‌های ایران با این نام شناخته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۳۵
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۸-1398 January 04
گردشبان (gardeshban.ir) :

به طور حتم اکثر شما با شنیدن نام حلب به یاد یکی از شهر‌های سوریه می افتید؛ اما بهتر است بدانید که یکی از شهر‌های کشورمان با این نام شناخته می‌شود.

شهر حلب در بخش حلب شهرستان ایجرود استان زنجان قرار گرفته است. اهل حلب به زبان تاتی صحبت می‌کنند. زبان تاتی از دسته زبان‌های ایرانی شاخه شمال غربی است. این زبان نزدیک به زبان فارسی است و به زبان‌های گیلکی، لری و تالشی شباهت بیشتری دارد.

حلب کجاست؟

حلب کجاست؟

شایان ذکر است؛ شهرستان ایجرود از ۲ بخش با نام‌های بخش حلب و بخش مرکزی شهرستان ایجرود، ۴ دهستان با نام‌های ایجرود پایین، ایجرود بالا، گلابر و سعیدآباد و ۲ شهر با نام‌های حلب و زرین‌آباد تشکیل شده است.

از شهرستان‌های دیگر استان زنجان می‌توان به ابهر، خدابنده، خرمدره، زنجان، سلطانیه، طارم و ماهنشان اشاره کرد. شهرستان ابهر با مرکزیت شهری به همین نام شناخته می‌شود. این شهرستان دربرگیرنده یک بخش با نام بخش مرکزی شهرستان ابهر، ۴ دهستان با نام‌های ابهر رود، حومه (ابهر)، درسجین، دولت‌آباد و صائین‌قلعه است. شهر‌های شهرستان ابهر با نام‌های ابهر، صائین‌قلعه و هیدج شناخته می‌شوند. شهر ابهر با لقب دروازه آذربایجان شناخته می‌شود. این شهر در ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرق زنجان قرار گرفته است.

حلب کجاست؟

از جاذبه‌های گردشگری شهر ابهر می‌توان از بقعه امامزاده اسماعیل، بقعه امامزاده زیدالکبیر، بقعه پیر زهرنوش، روستای درسجین، سد کینه ورس، مسجد جامع قروه و چشمه علی بلاغی نام برد.

به شهر حلب ایرانی سفر کنید/ پیر زهرنوش در کجا مدفون شد؟ + تصاویر

به شهر حلب ایرانی سفر کنید/ پیر زهرنوش در کجا مدفون شد؟ + تصاویر

بقعه پیر زهرنوش در حاشیه جنوبی شهر ابهر واقع شده است. این بقعه که آرامگاه سه تن از بزرگان ابهر با نام‌های ابوبکر محمد بن عبدالله ابهری، مولانا شیخ شهاب‌الدین ابهری و مولانا قطب‌الدین احمد ابهری معروف به پیر احمد زهرنوش است، در کنار موزه باستان شناسی ابهر قرار گرفته و به گفته برخی از صاحب نظران بر روی بقایای خانقاهی که متعلق به قرن چهارم هجری بوده، ساخته شده است.

به شهر حلب ایرانی سفر کنید/ پیر زهرنوش در کجا مدفون شد؟ + تصاویر

نام بقعه پیر زهرنوش در ۱ مهر ماه سال ۱۳۵۳ ثبت ملی شد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار