gardeshban.ir

کاخ کریستال (Crystal Palace) یا Palacio de Cristal یک سازه شیشه‌ای خیره‌کننده است که به عنوان نمادی با شکوه در Parque del Buen Retiro مادرید واقع شده است.
کد خبر: ۱۱۵۷۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۸-1398 January 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
 این ساختمان در سال 1887 توسط معماری به نام ریکاردو ولزکز بوسکو (Ricardo Velázquez Bosco) طراحی شد. در طراحی این بنا از ساختمانی مشابه که سال‌ها قبل در لندن ساخته شده بود، الهام گرفته شد. تزیئنات پیچیده سرامیکی که دور چارچوب فلزی کاخ ایجاد شده، حسی شبیه به قفس پرنده را به بازدیدکننده القا می‌کند.

این ساختمان در اصل برای نمایش گیاهان گرمسیری فلیپین ساخته شد (در آن زمان فلیپین جزو مستعمرات اسپانیا بود). در ماه می 1936 این ساختمان محل رای پارلمانی برای ریاست جمهوری اسپانیا بود. Manuel Azaña در این کاخ انتخاب شد (البته او تنها کاندید ریاست جمهوری بود و هیچ رقیب دیگری نداشت). درسال 1975 ساختمان کاخ بازسازی شد و در حال حاضر بخشی از موزه ملی رینا سوفیا (Centro de Arte Reina Sofía) و مرکز نمایشگاه‌های موقت هنری است.

کاخ کریستال حس و حال شاهانه دارد که به لطف شکل گنبدی که دارد آن را شبیه به کلیساهای جامع با معماری گوتیک کرده است. معمار بنا در بازسازی کلیساهایی مانند کلیسای معروف لئون (Leon)، کاخ الحمرا و حتی مسجد کوردوبا (Mezquita de Cordoba) نقش داشته است. شاید بتوانید تاثیر کلیساهای قدرتمند را در طراحی کاخ احساس کنید.

قدم زدن در کاخ کریستال می تواند یک فعالیت جذاب در یک بعدازظهر آفتابی باشد. در یک روز آفتابی پرتوهای گرم خورشید از گنبد شیشه ای ۲۲ متری به داخل ساختمان می‌تابد و زیبایی بنا را دو چندان می‌کند. کاخ در مقابل آبگیر کوچکی قرار دارد که فواره‌ای در میان آن قرار دارد و حسی آرامبخش به بازدیدکننده القا می‌کند.

از آوریل تا سپتامبر ساعت کاری کاخ از 10 صبح تا 10 شب خواهد بود. در ماه اکتبر ساعات کاری از 10 صبح تا 7 عصر است و از نوامبر تا مارس هم از 10 صبح تا 6 بعد از ظهر خواهد بود. کاخ کریستال در روزهای 25 دسامبر، اول و ششم ژانویه و اول می تعطیل است. اما این نکته را در نظر بگیرید که در صورت بد بودن شرایط جوی نیز کاخ تعطیل می‌شود بنابراین در روزهایی که آب و هوا مناسب نیست از باز بودن کاخ مطمئن شوید.

















مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار