gardeshban.ir

پل تاریخی بند میزان از یادگار ساسانیان در بارندگی و سیلاب اخیر زیر آب رفت.
کد خبر: ۱۱۶۰۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۸-1398 January 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

سطح آب رودخانه کارون بالا آمده و موجب زیر آب رفتن پارک‌های حاشیه کارون و بناهای تاریخی نظیر بند میزان و پل بند شادروان شهر شوشتر شده است. بند میزان که امروز ششم فروردین ماه به زیر آب رفت مربوط به دوره ساسانیان است که تا امروز پابرجاست.

ساختن بند میزان شوشتر را به شاپور اول ساسانی نسبت می‌دهند. این بند به همراه ۱۵ اثر تاریخی دیگر شوشتر در نشست سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو در ۲۶ ژوئن ۲۰۰۹ (۵ تیرماه ۱۳۸۸) در شهر سویل اسپانیا با عنوان نظام آبی تاریخی شوشتر به عنوان دهمین اثر ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو با شماره ۱۳۱۵ به ثبت رسید.

این سد، آب کارون را به نسبتثهای ۲ و ۴ بین رودهای گرگر و شطیط تقسیم می‌کند. رود گرگر را دودانگه یا مسرقان نیز گویند و رود شطیط را چهاردانگه هم می‌خوانند.

مصالح بکار رفته در بند میزان، سنگ (تراشیده شده شوشتر) و ساروج است.

در توصیف اهمیت این سد کافیست تاریخ شوشتر را مرور کنیم که شکسته شدن این سد به منزله ازدیاد فقر و بدبختی در شوشتر و پابرجا بودن به‌ همراه دیگر سازه‌های آبی شوشتر باعث آبیاری ۴۰هزار هکتار دشت میان آب شوشتر بوده‌ است.

این بند از چند دهانه تشکیل شده‌ است که مهمترین آنها دهانه‌ای است جدا که تنظیم آب دو شاخهٔ رودخانه را انجام می‌دهد به گونه‌ای که اگر دبی گرگر بیشتر از یک سوم باشد آن را به شاخهٔ شطیط انتقال می‌دهد و بلعکس و این خود از شاهکارهای معماری این بند است.

پل تاریخی شوشتر غرق در آب شد/ «بند میزان» یادگار ساسانیان زیر آب رفت + عکس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار