gardeshban.ir

دومین غذای بسیار معروف ایتالیایی در جهان پس‌ از پیتزا، فتوچینی آلفردو است که بیش‌ از یک‌قرن است به نماد پاستاهای ایتالیایی تبدیل شده، تا جایی‌ که حتی روز ملی هم به این غذا اختصاص یافته است.
کد خبر: ۱۱۶۰۳
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۸-1398 January 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

پاستا فتوچینی آلفردو غذایی است که از دو جنگ جهانی اول و دوم نجات یافته و به محبوب‌ترین غذای ایتالیایی در هالیوود تبدیل شده است و در واقع، این غذا که پس‌ از پیتزا دومین غذای معروف ایتالیایی است همانند پیتزا به لطف تغییراتی که آمریکایی‌ها در طرز تهیه آن به‌وجود آورده‌اند شهرت جهانی یافته است. بنابراین، آنچه که در ایران و بسیاری از کشورهای جهان به «فتوچینی آلفردو» معروف است نسخه آمریکایی‌ شده این غذا است نه نسخه اصلی ایتالیایی.

هر چند مارتینو دا کُمو، سرآشپز شمال ایتالیا که در رم فعالیت می‌کرد، در کتاب «هنر آشپزی» که در قرن پانزدهم میلادی منتشر کرد به این پاستا اشاره و البته آن را «ماکارونی رُمی» نامیده است اما این رستوران‌دار رمی «آلفردو دی لِلیو» بود که اوایل قرن بیستم این غذا را دوباره کشف و به‌ عبارتی در نسخه منحصر به خودش آن را اختراع کرد.

آلفردو دی للیو در سپتامبر ۱۸۸۳ در رم متولد شد و از نوجوانی در اغذیه‌ فروشی کوچکی در میدان رزا شانه به شانه مادرش کار کرد. سال ۱۹۰۸ همزمان با تولد پسرش آرماندو، آلفردو فتوچینی‌های مخصوصش را ابداع کرد و چندسال بعد به یکی از معروف‌ترین سرآشپزهای جهان تبدیل شد. فتوچینی اختراعی آلفردو در روزگاری که پاستاهای رُمی برپایه گوجه‌فرنگی بود، با پنیر پارمیزان و کره فراوان و کمی آبدار تهیه می‌شد.

سال ۱۹۱۴ شهرداری با هدف ساختن گالری کلونا، میدان رزا را خراب کرد و این‌گونه اغذیه‌ فروشی آلفردو هم به‌ ناچار تعطیل شد. به‌ این‌ ترتیب، آلفردو دی للیو تصمیم گرفت به محله‌ای در مرکز شهر رم نقل‌ مکان کند و در آنجا اولین رستورانش را تاسیس کرد و شخصا تا سال ۱۹۴۳ آنجا را اداره کرد و بعد آن را به خانواده واگذار کرد.

اما نبودن خودش بر صحنه رستوران به‌ شدت به کسب‌وکار لطمه زد. بنابراین از سال ۱۹۵۰ بار دیگر خودش کنار پسرش آرماندو کنترل سنت خانوادگی را در رستوران «ایل‌وِرو آلفردو» (آلفردوی واقعی) در دست گرفت و از آن‌ زمان، این رستوران به پاتوق گردشگران و شخصیت‌های معروفی چون جان‌اف‌کندی (رئیس‌جمهوری ترور شده آمریکا) و آلفرد هیچکاک (کارگردان معروف انگلیسی) تبدیل شد و به‌ نوعی، آلفردو به «نصرت» زمان خودش تبدیل شد.

این‌گونه، رستوران‌های ایتالیایی در آمریکا فتوچینی آلفردو را در منوی غذایی‌شان قرار دادند، اما در طرز تهیه آن تغییراتی به‌وجود آوردند و به‌ جای پنیر پارمیزان و کره از خامه استفاده و این نسخه آمریکایی‌ شده را به سراسر جهان صادر کردند.

به‌ همین‌ علت، امروزه در بسیاری از کشورها از جمله ایران، به‌ همان‌ اندازه که پیتزا آمریکایی بیشتر از پیتزا ایتالیایی طرفدار دارد، فتوچینی آلفردو هم با خامه شناخته‌ شده است.

نکته جالب‌ توجه درمورد فتوچینی آلفردو این است که این غذا چندان برای ایتالیایی‌ها شناخته‌ شده نیست و فتوچینی معمولا در خانه‌های مردم طبخ نمی‌شود و فقط رستوران‌ها به‌ ویژه‌ رستوران‌هایی که محل رفت‌وآمد گردشگران خارجی است آن را ارائه می‌دهند. با وجود این به‌ دلیل شهرت جهانی این غذا، ۷ فوریه در ایتالیا «روز ملی فتوچینی آلفردو» نامگذاری شده است.




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار