gardeshban.ir

از عنوان متن دره کول خرسان یا دره ارواح شاید بترسید و ادامه ندهید ولی من شدیدا به شما توصیه می کنم همراه من باشید تا با هم در روزهای زیبا و بهاری نوروز 98 سری به شهرستان دزفول و کول خرسان دزفول بزنیم.
کد خبر: ۱۱۶۴۸
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۸-1398 January 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
 از عنوان متن دره کول خرسان یا دره ارواح شاید بترسید و ادامه ندهید ولی من شدیدا به شما توصیه می کنم همراه من باشید تا با هم در روزهای زیبا و بهاری نوروز 98 سری به شهرستان دزفول و کول خرسان دزفول بزنیم. بهار را با ما تجربه کنید که همراهی شما باعث افتخار ماست.

شهرستان دزفول، مامن دره ای تاریخی

دزفول، شهری است در جنوب غربی ایران و سی امین شهر پرجمعیت کشور و مرکز شهرستان دزفول بوده که با مساحت نزدیک به 4762 کیلومتر مربع در بخش خوزستان واقع شده است. این شهر از لحاظ وسعت دومین شهر بعد از شهر اهواز در استان هست که از سمت شمال به استان لرستان، از سمت شرق به شهرستان مسجد سلیمان و استان چهار محال و بختیاری، از شمال غربی به شهرستان اندیمشک، از جنوب به شهرستان شوشتر و اهواز و از سمت غرب به شهرستان شوش محدود می گردد. دزفول در دامنه های زاگرس قرار دارد و پیشینه تاریخی آن به زمان ساسانیان بازمی گردد ولی پیش از ساسانیان هم آباد بوده و بخشی از سرزمین های ایلام وهخامنشیان به شمار می رفته است. دزفول، دارای زمستان و پاییزی مدیترانه ای بوده و زیست بوم سرسبز آن از پایان زمستان تا آغاز بهار بسیار دلپذیر است. این شهر با زیست بوم زیبای جلگه ای-کوهستانی خود در سراسر سال و به ویژه در روزهای نوروز پذیرای شمار بسیاری از گردشگران است. دزفول از شهرهایی بوده که نقش مهمی در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته است. همچنین دزفول در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران بارها مورد اصابت موشک های رژیم عراق قرار گرفت. ویرانی های ناشی از جنگ تحمیلی در سال های بعد از ترمیم شده ولی هنوز آثاری از آن دوره برجای مانده است. مقاومت های مردم این شهر موجب شد تا دزفول به شهر استقامت و پایتخت مقاومت ایران معروف گردید. به احتمال قوی نام دزفول یا «دژپل» از واژه «پل» مشتق شده و «دز» نیز به معنی قلعه است و منظور دژی بوده که عده ای نگهبان و مأمور برای حفاظت پل در آن زندگی می کردند. دزفول در اصل«اندامیش» نام داشته و تا اوایل قرن سیزدهم نیز به همین نام بوده و بعدها این اسم تغییر یافته است.

کول خرسان دزفول یا دره ارواح

کول خرسان دزفول یا دره ارواح در 35 کیلومتری شمال دزفول در منطقه سرپله به سمت شهیون نرسیده به بیشه بزان قرار گفته است. دره مسیر باریکی از میان دیواره های طبیعی بلند بوده و چشمه های فراوانی از آن جاری است. عمق دره ارواح بیش از 200 متر بوده و دیواره های آن پوشیده از گیاهان سیاووشان و آبشارها و آبچکان های بسیار زیبایی است. این منطقه در زمستان نسبتاً گرم و در تابستان بسیار خنک هست. در حدی که دما به کمتر از 20 درجه می رسد و این یعنی اختلاف دمای 30 درجه ای با شهر دزفول. علت معروف شدن این مکان به دره ارواح، انبوه نیزارها و درختان انگور و انجیر وحشی در دره و پوشیده بودن مسیر ورودی کول خرسان از درختان کنار و نخل است و هرچه جلوتر بروید دیوارها بلندتر می شوند و آسمان کمتر پیداست و این ممکن هست حالتی ترسناک به دره ارواح ببخشد.

شکوه دیدنی دره ارواح در نوروز 98

در دل کول خرسان، نهری در بستر شنی و ماسه ای جاری است که از چشمه های درون دره سرچشمه می گیرد. در بخش مهمی از مسیر دیواره های دو طرف در بالای سرتان تا ارتفاعی حتی بیش از 100 متر بالا می روند و در نقاطی به هم می رسند تا نور داخل دره فقط از روزنه های کوچکی به داخل بتابد. یکی از دیدنی های دره کول خرسان در حاشیه دره قوسی شکل مانند یک تونل وجود دارد که در انتهای آن آبگیری به طول 5 متر و عرض 3 متر است که نزدیک به رودخانه دز است. علاقمندان به طبیعت پس از استراحت در هوای غار از آب این حوضچه طبیعی که در اصطلاح محلی به گهر معروف است، برای شنا استفاده می کنند. فصل بهار را برای سفر به این نقطه انتخاب نکنید، چرا که در این فصل احتمال جاری شدن سیل بسیار هست. فصل تابستان، بهترین زمان برای پیمایش دره کول خرسان دزفول است.

کلام پایانی

این دره، زیبا و دیدنی و البته ترسناک است و در تاریخ 29 تیرماه 1396 اتفاق غریب و دردناکی در آن افتاد که ماجرا از این قرار بود: روزی که حتی کسی به ذهنش خطور نمی کرد، گرداب رودخانه زلال و هیجان انگیز چال کندی دزفول به گردابی خشن و دهشتناک تبدیل شود و کسانی را که با شور و شوق و برای فرار از گرما به آن پناه آورده بودند را ببلعید. این جاذبه زیبا در تابستان و فصل خرما پزان خوزستان که همه به فکر فرار از گرما هستند، با داشتن آبی زلال و بسیار سرد مردم استان خوزستان را از جای جای خود به ویژه اهواز به سمت خود می کشاند اما این بار رودخانه و گرداب هیجان انگیز چال کندی دزفول به گرداب مرگ برای برخی گردشگران تبدیل شد و از گروه 19 نفره 13 نفر در همان لحظه اول توسط مردم نجات یافتند، 2 تن از گردشگران غرق و چهار نفر هم ناپدید شدند پس در این سفر مراقب باشید تا طعمه زیبایی این منطقه نشوید. نوروز 98 را شادانه در کناره زیبایی های خدادادی دزفول برگزار کنیم.













مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار