gardeshban.ir

اخبار بارندگی و سیلاب/
براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور روز دوشنبه ۱۲ فروردین تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود.
کد خبر: ۱۱۷۲۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۸-1398 January 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
 براساس هشدار سازمان هواشناسی کشور، رگبار باران با رعدوبرق، برخی نقاط بارش تگرگ و وزش باد شدید و سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، غرب استان فارس، جنوب و شمال غرب اصفهان، نیمه شمالی بوشهر و جزایر شمالی خلیج فارس. در استان‌های مرکزی، جنوب قم، زنجان، همدان و طی بعد از ظهر و شب دامنه‌های البرز در استان‌های تهران، البرز، قزوین و سمنان بارش باران گاهی با رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید که پیامد آن آبگرفتگی معابر با احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها پیش بینی می‌شود.

همچنین بعد از ظهر و شب دوشنبه مسیر‌های کوهستانی و گردنه‌های برفگیر دامنه‌های البرز در شمال و نقاط مرتفع جاده‌های کوهستانی زاگرس در شمالغرب و غرب کشور بطور موقت با بارش برف پیش بینی می‌شود و احتمال انسداد موقت جاده وجود دارد و آب‌های خلیج فارس بخصوص سواحل بوشهر و خوزستان طی یکشنبه و دوشنبه مواج و طوفانی پیش‌بینی میشود؛ بنابراین برای حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی اقدامات زیر توصیه می‌شود:

تا حد امکان از سفر به مناطق غرب و جنوبغرب کشور خودداری و در صورت لزوم با آگاهی و آمادگی در برابر شرایط جوی مخرب اقدام شود.

از توقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مکان‌های مستعد سیلاب جدا خودداری و از فعالیت‌های کوهنوردی اجتناب شود. محدودیت برای حرکت شناور‌های سبک در مناطق میانی تا شمال خلیج فارس اعمال شود.

احتمال ذوب برف و تداوم سیلاب در روز‌های آینده در گلستان وجود دارد

علی نظری شامگاه یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهارداشت: سطح پوشش برف حوضه گرگانرود و قره‌سو بر اساس اطلاعات حاصله از پژوهشگاه فضایی ایران، در حدود ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است و به صورت میانگین ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان نیز حدود یک متر برآورد می‌شود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان گفت: احتمال ذوب برف در حوضه گرگانرود و قره‌سو و تداوم سیلاب در روز‌های آینده در استان گلستان وجود دارد.

وی اظهار کرد: با توجه به عملیات برف‌سنجی و چگالی برف موجود، پتانسیل تولید رواناب حاصل از ذوب برف حدود ۲۲۰ میلیون متر مکعب تخمین زده می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان تصریح کرد: با توجه به اخطاریه هواشناسی مبنی بر وجود سامانه بارشی در استان و وزش باد در صورت افزایش شدید دما و ذوب ناگهانی پوشش برف، امکان افزایش آبدهی رودخانه‌ها و ایجاد سیلاب در حوضه گرگانرود محتمل است.

نظری گفت: از هم استانی‌ها تقاضا داریم همچنان از نزدیک شدن به حاشیه رودخانه‌ها، مسیل‌ها و نقاطی که مستعد جاری شدن سیل است، خودداری کنند.

جاده‌های اراک به تهران و فراهان دچار آبگرفتگی شد
مدیر کل امور راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: بارش شدید باران از بامداد یکشنبه تاکنون در این استان موجب آبگرفتگی جاده‌های فراهان و اراک به سمت تهران شده است.

«علی زندی فر» روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا افزود: جاده فراهان به دلیل حجم آب موجود در منطقه آبگرفتگی شدید دارد و رانندگان با کندی و رعایت نکات ایمنی می‌توانند در ان آمد و شد داشته باشند.

وی توضیح داد: در کیلومتر ۱۰ محور اراک به سمت تهران در مقابل زرین خوشه نیز به دلیل حجم زیاد آب انباشته آبگرفتگی ایجاد شده، اما تردد در ان جریان دارد و نیرو‌های راهداری همه تلاش را در مدیریت آب این منطقه به کار گرفته اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی بیان کرد: در راه شازند و گردنه سیبک از ساعات اولیه بامداد دوشنبه بارش برف سنگینی آغاز شده که نیرو‌های راهداری پاکساری معبر و نمک پاشی را در دستور کار دارند و رانندگانی که در این محور تردد می‌کنند تنها با زنجیر چرخ می‌توانند سفر داشته باشند.

زندی فر عنوان کرد: بارش سنگین برف در محور تفرش نیز از نیمه‌های شب گذشته شروع شده و گردنه نقره کمر لغزنده است، اما تردد در آن با زنجیر چرخ به کندی جریان دارد و نیرو‌های راهداری اقدامات برفروبی و نمک پاشی را در چندین نوبت در این جاده انجام داده اند.

وی عنوان کرد: جاده خنداب به ملایر نیز به دلیل بارندگی شدید دچار آبگرفتگی شده است.

مدیرکل امور راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: جاده ازنا در حدفاصل حوزه استحفاظی استان لرستان شب گذشته به دلیل ریزش کوه و رانش زمین مسدود شده بود که نیرو‌های راهداری استان مرکزی با اعزام به این منطقه مسیر را پاکسازی کردند و این راه باز است.

زندی فر توضیح داد: با توجه به شرایط جوی نامناسب و بارش برف و بارا سنگین توصیه می‌شود که مردم به صورت جدی از سفر‌های غیر ضوری پرهیز کنند.

وی افزود: ۳۰۰ نیروی انسانی با ۱۸۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و نیمه سنگین راه‌های برون شهری استان مرکزی کار برفروبی، رفع انسداد مسیر‌های مسدود شده و پاکسازی راه‌های آبگرفته را برعهده دارند.

سامانه کم فشار قدرتمند و بارش‌های سیل آسا و برف سنگین از روز یکشنبه در سرایر استان مرکزی آغاز شده و بنا به اعلام سازمان هواشناسی این ناپایداری جوی تا پایان وقت دوشنبه با حجم و شدت بالا در استان ادامه دارد.

ستاد مدیریت بحران استان مرکزی پیش بینی کرده است که خسارت‌ها و پیامد‌های آبگرفتگی شدید استان تا روز چهارشنبه به دلیل پر بودن گنجایش سد‌ها و بند‌های خاکی تداوم داشته باشد و از مردم خواسته شده که در روز طبعیت در منزل بمانند و از سفر‌های غیرضروری تا اطلاع ثانوی بپرهیزند.

سد مروک دورود ۳۰ سانتی متر سرریز شدن / استانداری لرستان: احتمال شکستگی این سد صحت ندارد
نماینده ویژه استاندارلرستان در دورود گفت: برخی شایعات مبنی بر آسیب بدنه سد مروک دورود و احتمال شکستگی این سد به هیچ عنوان صحت ندارد، اما با توجه به شدت بارش‌ها این سد در حال سرریز شدن است. او افزود: بنا بر اعلام امور آب، ۳۰ سانتی متر تا سرریز شدن سد باقی مانده است.

نماینده ویژه استاندارلرستان در دورود گفت: برخی شایعات مبنی بر آسیب بدنه سد مروک دورود و احتمال شکستگی این سد به هیچ عنوان صحت ندارد، اما با توجه به شدت بارش‌ها این سد در حال سرریز شدن است.

محمدرضا صفی خانی شامگاه یکشنبه در گفتگو با ایرنا افزود: بنا بر اعلام امور آب، ۳۰ سانتی متر تا سرریز شدن سد باقی مانده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ظرفیت رودخانه تیره تکمیل شده، سرریز سد مروک مشکلات جدی و خطر برای شهروندان دورود به همراه دارد.

وی تصریح کرد: سد مروک در بالادست دورود ۱۰۵ میلیون متر مکعب ظرفیت دارد که عملیات ساختمانی سرریز آن تکمیل نشده است.

صفی خانی ادامه داد: خروجی سد مروک ۳۸ متر مکعب در ثانیه و ورودی آب این سد از محل سد کمال صالح اراک، ۸۰ متر مکعب در ثانیه است.

وی با تاکید بر اینکه نگرانی تخریب و رها شدن ۱۰۵ میلون متر مکعب ذخیره کمال صالح وجود ندارد گفت: چنانچه بارش‌های پیش بینی شده‌ی هواشناسی رخ دهد، خطر طغیان رودخانه شهر وجود دارد.

وی افزود: سد مروک در بالادست رودخانه شهر دورود (تیره رود) قرار داد که با اتصال رودخانه سیلاخور (متشکل از دو رودخانه آبسرده و ونایی) به رودخانه دورود، حجم بسیاری آب وارد این رود می‌شود.

وی ادامه داد: مجموع ظرفیت خروجی تیره رود ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه است که چنانچه ۱۰۰ میلی متر بارندگی رخ دهد ۷۰۰ تا ۸۰۰ متر مکعب (حدود ۲ برابر ظرفیت) وارد تیره می‌شود که این امر منجر به طغیان رود و ورود آن به منازل حاشیه‌ای خواهد شد.

وی با بیان اینکه ۲۰ هزار نفر روستاییان مسیر سیلاب باید جابجا شوند اضافه کرد: در این راستا به اهالی هشدار داده شده، محل‌های اسکان و آذوقه لازم تامین شد و اهالی در حال جابجایی هستند.

۱۸ هزار نفر در شهر دورود و ۱۰ هزار نفر در روستا‌های این شهرستان باید منازل خود را ترک کنند.

به گفته معاون استاندار لرستان کار جابجایی بیش از ۷۰ درصد اهالی در معرض خطر انجام شده است.

۳ سد در لرستان سرریز کرد؛ خسارت ۳۱۵ میلیارد تومانی به حوزه آب استان
مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با بیان اینکه سد کزنار الیگودرز، هاله کوهدشت و ایوشان خرم‌آباد سرریز کرد گفت:خسارت‌های وارده به مجموعه‌های وزارت نیرو ۳۱۵ میلیارد تومان است.

رضا میرزایی در جلسه ستاد مدیریت بحران استان که در سالن جلسات استانداری لرستان برگزار شد بابیان اینکه در حال حاضر ۱۵ سد در استان در دست اجرا و یا به بهره‌برداری رسیده است اظهار داشت: از این تعداد سه سد مربوط به آب نیرو، ۱۲ سد مربوط به آب منطقه‌ای است که شش سد تاکنون با حجم مخزن ۲۰۶ میلیون مترمکعب به بهره‌برداری رسیده و تاکنون بیش از ۹۵ درصد معادل ۱۹۶ میلیون مترمکعب حجم مخازن سد‌ها پرشده است.

وی افزود: سه سد کزنار الیگودرز، هاله کوهدشت و ایوشان خرم‌آباد سرریز کرده است؛ با توجه به آمار سازمان هواشناسی استان لرستان داری ۵۱۵ میلی‌متر میانگین بارندگی در بلندمدت است، ولی آمار میانگین آبی سال جاری پرباران‌ترین استان کشور بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: استان لرستان دارای ۱۳۰ رودخانه فصلی و دائمی با طول ۹۰۰ کیلومتر است و بر اساس آمار هیدرومتری بر روی رودخانه‌های اصلی میانگین بلندمدت حجم آب خروجی از استان لرستان حدود ۱۲ و نیم میلیارد مترمکعب است که از این میزان حدود ۸ میلیارد مترمکعب مربوط به آب‌های تولیدی در استان لرستان و ۴ ونیم میلیارد مترمکعب مربوط به روان آب‌های ورودی از استان‌های هم‌جوار است.

وی بیان کرد: در بارندگی‌های سال آبی جاری از ابتدای مهرماه سال گذشته مجموع بارش‌های استان ۲۶ ونیم میلیون مترمکعب بوده که از این میزان حدود ۱۰ میلیارد مترمکعب به‌صورت روان آب از استان خارج و به مخازن سد‌های دز و کرخه واردشده است.

میرزایی با اشاره به شرایط زمین‌شناسی و وجود سازند‌های ریزدانه و همچنین شیب توپوگرافی که حدود ۷۱ درصد استان لرستان کوهستانی و دارای شیب ۲۵ درصد است تصریح کرد: میانگین بارش‌های استان لرستان بالا است و با توجه به نبود تأسیسات ذخیره‌سازی، کنترل سیلاب و حجم ناچیز سد‌های استان با ۴۲۰ میلیون مترمکعب نمی‌تواند سیلاب‌های استان لرستان و همچنین خوزستان را کنترل کند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان پل‌دختر به دلیل قرار گرفتن در خروجی استان لرستان سیل خیزترین شهرستان استان و پس‌ازآن شهرستان خرم‌آباد قرار دارد و همچنین دبی تغییر رودخانه‌های استان حداکثر در سیل اخیر حدود سه هزار و ۳۵۰ مترمکعب در ثانیه بوده که مربوط به رودخانه کشکان بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به خسارات سیلاب اخیر گفت: در اثر این سیلاب خسارات زیادی به دیواره حفاظتی شهرها، روستاها، ایستگاه‌های پمپاژ، شبکه‌های آبیاری و زهکشی و همچنین طرح‌های آب‌رسانی شرب شهری و روستایی و شبکه‌های برق استان واردشده بر همین اساس درمجموع خسارت‌های وارده به مجموعه‌های وزارت نیرو ۳۱۵ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به بحرانی بودن دو حوزه رودخانه تیره شهرستان دورود با دبی سیلابی حدود ۳۵۰‌مترمکعب در ثانیه است افزود: حداکثر ظرفیت این رودخانه ۴۲۰ مترمکعب در ثانیه است که با توجه به سیلاب رودخانه سیلاخور، بیاتان، آبسرده و سرریز سد مروک پیش‌بینی‌شده که سیلاب رودخانه تیره در شهرستان دورود به حدود ۶۰۰ مترمکعب در ثانیه برسد در همین راستا پیش‌بینی می‌شود بخش ساحلی شهر غرق آب شود.

میرزایی بابیان اینکه دبی رودخانه کشکان هزار ۵۸۲ مترمکعب در ثانیه است عنوان کرد: با توجه به اینکه این رودخانه شهر پل‌دختر، معمولان، روستا‌های پرجمعیت در مسیر و بخش‌هایی از شهرستان چگنی را دربر می‌گیرد پیش‌بینی می‌شود با ورود سامانه بارشی دررود خانه کشکان تا حدود ۳ هزار ۵۰۰ مترمکعب در ثانیه برسد بر همین اساس روستا‌های مسیر رودخانه و بخشی از شهر پل‌دختر غرق آب خواهد شد.

وی بیان کرد: در سیلاب اخیر مشخص شد که استان لرستان به دلیل عدم وجود سد‌های مخزنی و کنترل سیلاب قادر نیست نقش مؤثری در مدیریت سیلاب حوزه‌های کرخه و کارون ایفا کند بر همین اساس ضروری است وزارت نیرو با ایجاد سیستم پویا در توزیع آب و ساخت مخازن در بالادست استان سبب شود که سیلاب‌های استان لرستان و خوزستان کنترل شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان تصریح کرد: وزارت نیرو می‌تواند با ایجاد سد‌هایی همچون تنگ شبیخون، معشوره، داربلوط، کاکاشرف، بهرام کش، بن لار، چولهول مازیان رود و زال سیلاب را در بالادست شهر‌های بزرگ کنترل کند.

وی با اشاره به اهمیت احداث سد معشوره گفت: چنانچه این سد ساخته شود می‌تواند سیلاب شهرستان‌های چگنی، معمولان و پل‌دختر بخش زیادی از سیلاب استان خوزستان را کنترل کند، سد معشوره در سنوات گذشته بناشده ساخته شود، ولی به دلایلی در مخزن این سد بازنگری کردند و مخزن از ۵۸۰ میلیون مترمکعب به ۵۰ میلیون مترمکعب تغییر دادند، ولی چنانچه با مخزن قبلی ساخته شود می‌تواند بخش عمده‌ای از سیلاب استان لرستان و خوزستان را کنترل کند.

میرزایی خاطرنشان کرد: از دیگر درخواست‌های استان لرستان از وزارت نیرو تسریع در ساخت سد‌های اجرایی آب سرده، شهید بروجردی، کمندان، مروک، مخمل کوه، زیبا محمد، تاج امیر، عالی محمود است.

 

پلیس راهور: بارش برف و باران جاده‌های ۲۵ استان کشور را فراگرفت

رئیس مرکز کنترل و ترافیک پلیس راهور ناجا از بارش برف در ۵ استان و بارش باران در محور‌های مواصلاتی ۲۰ استان کشور خبر داد.

سرهنگ نادر رحمانی افزود: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی هم اکنون بارش برف در محور‌های استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، ایلام، همدان و کردستان جریان دارد.
وی خاطر نشان کرد: همچنین بارش باران نیز هم اکنون در محور‌های مواصلاتی استان‌های تهران، آذربایجان غربی و شرقی، گلستان، مرکزی، فارس، زنجان، کهکیلویه و بویراحمد، اصفهان، لرستان، ایلام، بوشهر، کردستان، کرمانشاه، سمنان، همدان، چهارمحال و بختیاری ومازندران جریان دارد.
وی تصریح کرد:همچنین در برخی از محور‌های استان‌های اردبیل، آذربایجان شرقی، زنجان و مازندران نیز مه گرفتگی همراه با کاهش دید گزارش شده است.
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا همچنین از پر حجم و روان بودن ترافیک محور فیروزکوه محدوده تونل شیرگاه خبر داد.

پل عابر در اثر برخورد جرثقیل شکست / جاده همدان به تهران مسدود شد

رییس پلیس راه استان همدان گفت: شکستن پل بر اثر برخورد جرثقیل آب و فاضلاب به آن، موجب مسدود شدن جاده همدان به تهران شده است.

سرهنگ رضا عزیزی بیان کرد: شب گذشته جرثقیل آب و فاضلاب اقدام به جابجایی لوله‌هایی با هدف جلوگیری از بروز سیلاب و هدایت آب‌های سطحی کرده بود که این خودرو با پل عابر پیاده در جاده تهران برخورد و موجب شکسته شدن پل شد.

رییس پلیس راه استان همدان اظهار داشت: شکسته شدن پل و سقوط آن بر روی جاده موجب مسدود شدن یک لاین شده و از لاین مقابل نیز تردد به کندی صورت می‌گیرد.

سرهنگ عزیزی گفت: ارتفاع پل عابر پیاده با زمین پنج و نیم متر است و رعایت نکردن ارتفاع بار عامل بروز این سانحه بوده است.

وی افزود: تلاش‌های برای بریدن قطعات پل و جابجایی آن ادامه دارد، اما هم اینک راه مسدود است.

تردد در جاده‌های همدان نیازمند زنجیرچرخ است
رییس پلیس راه استان همدان بیان کرد: بارش برف تمامی جاده‌های این استان را لغزنده کرده و تردد بدون استفاده از زنجیر چرخ امکان پذیر نیست.

سرهنگ عزیزی اضافه کرد: تردد از جاده همدان - کرمانشاه، همدان - کردستان، همدان - ملایر، سوباشی کبودراهنگ، نهاوند به سمت ملایر و کنگاور و ملایر به اراک و بروجرد نیازمند استفاده از زنجیر چرخ است.

ریزش برف از شامگاه یکشنبه در استان همدان آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

وزیر نیرو: اهواز آمادگی عبور سیلابی با دبی ۳ هزار مترمکعب در ثانیه را دارد

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر دبی ورودی در مقطع اهواز به دو هزار و ۵۰۵ مترمکعب در ثانیه رسیده است و آمادگی لازم برای عبور سیلابی با دبی سه هزار متر مکعب در ثانیه در پایین دست وجود دارد.

رضا اردکانیان وزیر نیرو با اشاره به آمادگی سد‌های خوزستان برای مواجه با سیلاب‌های ورودی به این استان، گفت: تیم‌های محاسباتی با استفاده از مدل‌های ریاضی موجود و به اتکای سیستم‌های اندازه گیری دقیق و متعددی که در تمامی مناطق، سرشاخه‌ها و ایستگاه‌های مختلف مستقر هستند اطلاعات را به مرکز مانیتورینگ سازمان آب و برق خوزستان منعکس می‌کنند و مجموعه‌ای از بهترین متخصصان مشغول پایش سیستم هستند تا دستورات به صورت آنلاین به بهره‌برداران داده شود.

وی افزود: در حال حاضر دبی ورودی در مقطع اهواز به دو هزار و ۵۰۵ مترمکعب در ثانیه رسیده است و انتظار افزایش این رقم به حدود سه هزار مترمکعب در ثانیه نیز وجود دارد. براین اساس آمادگی لازم در پایین دست وجود دارد تا در مقطع اهواز سیلابی با دبی سه هزار مترمکعب در ثانیه را عبور بدهیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه سد‌های کشور به لحاظ پایداری در شرایط مناسبی قرار دارند، گفت: طبیعتا کسانی هستند که به هر صورت و با هر هدفی به دنبال ایجاد التهاب در خصوص وضعیت سد‌ها باشند بنابراین اهالی خوزستان و سایر نقاط کشور حتما اطلاعات و اخبار را از کانال‌های رسمی دریافت کنند و توجهی به اطلاعات و اخباری که از طریق کانال‌های غیررسمی منتشر می‌شود نداشته باشند.

اردکانیان در پاسخ به سوالی در خصوص آمادگی سد‌های کشور برای مواجه با سیلاب‌های پیش‌رو گفت: در حال حاضر آمادگی کاملی وجود دارد تا نه این بارش‌ها بلکه میلیارد‌ها مترمکعب آب ناشی از ذوب شدن برف‌های فراوانی که در ارتفاعات باردیده است و در فصل بهار با افزایش دما به مرور ذوب و جاری خواهند شد را در مخازن سد‌های بزرگ تسکین بدهیم.

وی یادآور شد: در دهه‌های گذشته بیش از ۳۳۰ سیل بزرگ در استان خوزستان رخ داده است که به دلیل عدم آمادگی رودخانه‌ها متاسفانه خسارت‌های جانی وسیعی به همراه داشته است و در مسیر‌های طولانی رودخانه‌های استان حجم زیادی از این سیلاب به اطراف سرازیر شده و دشت‌ها و روستا‌های وسیعی را به زیر آب می‌برد.

وزیر نیرو تاکید کرد:، اما در شرایط فعلی به لحاظ آمادگی‌های موجود و دیواره‌های که ساخته شده است بخش قابل توجهی از سیلاب در مسیر رودخانه به سمت جنوب سرریز می‌شود که همین امر موجب افزایش حجم آب در مسیر اهواز شده است.

 

بنیاد مسکن: سیلاب ۲۵ هزار خانه را در کشور تخریب کرد / ۶۰ هزار خانه به تعمیرات نیاز دارند
معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استان‌های بنیاد مسکن کشور گفت که بر اثر جاری شدن سیلاب بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی در استان‌هایی که درگیر بارندگی شدید و سیلاب بودند، تخریب شده است.

هادی درفشی در گفتگو با خبرنگاران در شهرستان سیمرغ مازندران افزود: همچنین بیش از ۶۰ هزار واحد مسکونی در استان‌هایی که درگیر سیلاب بوده اند، نیازمند تعمیرات است.

وی گفت:: البته این آمار اولیه است و بعد از فروکش کردن سیلاب می‌توانیم آمار قطعی میزان خسارت‌های وارده به واحد‌های مسکونی و تجاری را اعلام کنیم.

معاون بنیاد مسکن کشور استان‌های درگیر سیلاب را مازندران، گلستان، خراسان شمالی، گیلان، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس و خوزستان اعلام کرد.

** بازسازی تمام واحد‌های خسارت دیده مازندران تا پایان شهریور

درفشی در خصوص ساخت واحد‌های خسارت دیده در استان مازندران هم گفت:: پیش بینی بنیاد مسکن برای بازسازی واحد‌های خسارت دیده سیل در استان مازندران حداکثر تا شهریور ماه است.

وی افزود: آنچه برای ما مهم است مشارکت مردمی است و همچنین واحد‌هایی که نیازمند کمک بیشتر باشد از کمک خیرین و سپاه برای ساخت آن‌ها استفاده خواهیم کرد.
معاون پشتیبانی و هماهنگی امور استان‌های بنیاد مسکن گفت:: از طرف بنیاد مسکن برای روستا‌ها وام ۴۰ میلیون تومانی با دوره بازپرداخت ۱۵ ساله و سود چهار درصد تعریف شده است.

هشت تن سیمان مجانی

درفشی در خصوص در اختیار قرار دادن سیمان رایگان هم اظهار داشت: هشت تن سیمان برای واحد‌های احداثی و ۱.۵ تن برای واحد‌های تعمیراتی در شهر‌های آسیب دیده نظر گرفته ایم که به صورت رایگان در اختیار آسیب دیدگان سیل قرار می‌گیرد.

با اعلام اینکه سیمان مورد نیاز را بنیاد مستضعفان تامین می‌کند، افزود: برای هر واحد مسکونی در حال احداث ۸۰ کیسه سیمان به صورت رایگان در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

بارش شدید بارانی که از ۲۶ اسفند ماه سال ۹۷ در مازندران باریدن گرفت و تا دوم فروردین ماه امسال ادامه داشت سبب طغیان رودخانه‌ها در مناطق مرکزی و شرقی استان شد و به ۹ نقطه شهری و بیش از ۱۷۰ روستا در بخش‌های مختلف خسارت زد.

همچنین بارش سنگین برف که در بعضی مناطق تا یک متر و نیم ارتفاع داشت سبب بسته شدن راه‌ها، قطعی برق و گاز و تلفن و همچنین ایجاد خسارت در بخش‌های مختلف دستکم در حدود ۶۰۰ روستای دیگر شد.

میزان خسارت اولیه سیل و برف در مازندران یکهزار و ۳۳۹ میلیارد تومان برآورد شده است.

سیل علاوه بر تخریب حدود ۶۰۰ واحد مسکونی در مازندران، به ۶ هزار واحد دیگر هم تا ۶۰ درصد خسارت زد.

استاندار کرمانشاه: ۳۰ روستای روانسر در محاصره آب است

استاندار کرمانشاه اعلام کرد که ۳۰ روستا در شهرستان روانسر براثر بارش شدید باران اکنون در محاصره آب است.

هوشنگ بازوند اظهار داشت: بارش‌هایی که از روز گذشته آغاز شده است راه ارتباطی ۳۰ روستا در شهرستان روانسر را قطع کرده است.

وی افزود: نیرو‌های امدادی و دستگاه‌های مربوطه اکنون در حال تخلیه آب در هفت روستا هستند و به زودی کار تخلیه آب دیگر روستا‌ها نیز آغاز خواهد شد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه این بارش‌ها تاکنون خسارت جانی نداشته است، گفت: بارش‌ها شب گذشت برق چند روستا را نیز قطع کرد که نیرو‌های اداره برق در حال برطرف کردن مشکل آن‌ها هستند.

بازوند همچنین به آب گرفتگی در سطح شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: آب در وارد چند محله از شهر کرمانشاه شده است و پیش بینی می‌شود که با افزایش بارش‌ها بر شدت آب گرفتگی‌ها افزوده شود.

شهرستان روانسر با ۴۷ هزار نفر جمعیت در ۶۰ کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.

طبق پیش بینی سازمان هواشناسی سامانه بارشی سنگینی از عصر یکشنبه تا روز دوشنبه در آسمان استان کرمانشاه مستقر می‌شود و احتمال بروز سیل در برخی از مناطق استان وجود خواهد داشت.

 

استاندار البرز: شایعات در خصوص سدهای استان کاملاً بی اساس است / شرایط سد کرج و طالقان با تدابیر پیشگیرانه سال گذشته تحت کنترل است


نماینده عالی دولت در استان البرز با بیان اینکه اطلاع‌رسانی خوبی در خصوص حوادث احتمالی صورت گرفته گفت: هر کسی گوشه‌ای از امور را در حوزه خود به دست گرفته و علاوه بر اینکه از بروز حوادث جلوگیری شده چندین محموله کمک به مناطق سیل‌زده کشور از البرز ارسال شده است.

شهبازی در جلسه ستاد سیل البرز که بامداد دوشنبه در محل استانداری البرز برگزار شد با اشاره به اینکه از نیمه دوم دی ماه ۹۸ با احصا دقیق شرایط آب و هوا پیش بینی برای پیشگیری از وقوع سیل صورت گرفت، افزود: رهاسازی آب سدهای البرز با اطلاع رسانی اداره کل هواشناسی و اقدام به موقع آب منطقه‌ای البرز در موعد مقرر انجام شد.

وی ادامه داد: دو سد امیرکبیر و طالقان در البرز، نقش مهم و استراتژیکی برای استان‌های البرز، تهران و قزوین دارند، از این رو برای مهار سیلاب‌های ناشی از بارش‌های شدید از سال قبل برنامه‌ریزی شد.

شهبازی با بیان اینکه برای مدیریت بحران‌های ناشی از بلایای طبیعی باید تصمیمات دقیق و فوری گرفت، گفت: در حوزه امنیت حین و بعد از بحران، نیروی انتظامی و معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری طراحی لازم را کرده‌اند.

وی افزود: تمامی امکانات استان اعم از وسایل حمل و نقل و لوازم ضروری اسکان را احصا کرده و برای مواقع بحران آماده داریم.

استاندار البرز با اشاره به اینکه لای روبی مسیر رودخانه و تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در مسیر رودها از قبل صورت گرفته، اضافه کرد: بسیاری از زیرساخت‌ها باید از سال‌ها قبل مهیا می‌شد و ساخت و ساز غیرمجاز در نقاط دارای خطر صورت نمی‌گرفت.

وی گفت: این میزان بارش‌ها را کسی در نقاط مختلف کشور متصور نبود، از این رو باید به نوعی برنامه‌ریزی کنیم که در مرحله اول از خسارات جانی جلوگیری کنیم و سپس بروز خسارات مالی را کاهش دهیم.

دکتر شهبازی افزود: از اعضای این ستاد انتظار می‌رود بر اساس سناریوهای طراحی شده اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اطلاع‌رسانی خوبی در خصوص حوادث احتمالی صورت گرفته، عنوان کرد: هر کسی گوشه‌ای از امور را در حوزه خود بدست گرفته و علاوه بر اینکه از بروز حوادث جلوگیری شده چندین محموله کمک به مناطق سیل زده کشور از البرز ارسال شده است.

استاندار البرز گفت: ما آماده هستیم به همت مردم نوع دوست البرز با صدور دستور وزیر محترم کشور نسبت به میزبانی و اسکان سیل زدگان سایر استان‌های کشور اقدام کنیم.

وی افزود: مجموعه شهرداری، فرمانداری‌ها، نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، هلال احمر و تمامی مدیران استان مجاهدانه در این چند روز پای کار بودند.

شهبازی خاطرنشان کرد: تاکنون ۱۰ میلیمتر بارندگی در البرز گزارش شده و شایعاتی که در خصوص سدهای البرز مطرح بود کاملاً بی اساس است، چراکه تدابیر پیشگیرانه از سال گذشته اتخاذ شده است.

وی گفت: طی توافق راهور و راهداری برای امنیت مردم جاده کرج چالوس و تعامل استانداران البرز و مازندران و همچنین موافقت مسئولان ملی فعلاً مسدود شده است.

استاندار البرز افزود: از اعضای ستاد هماهنگی مدیریت بحران و فرمانداران شهرستان‌ها انتظار می‌رود تا ۲۴ آینده همچنان در آماده باش کامل باشند.

وی عنوان کرد: مکان‌های اسکان هم باید آماده باشند و در این راستا دستگاه‌های مربوطه اعلام آمادگی کرده‌اند.

شهبازی گفت: اکنون باید اقدامات فوری را در دستور کار داشته باشیم و پس از این برهه نیز اقدامات اساسی و زیرساختی طبق برنامه صورت می‌گیرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار