gardeshban.ir

قم به‌عنوان دومین شهر مقدس ایران (پس از مشهد) و مرکز مطالعات دینی طلاب و دانشجویان، شهرت خود را مدیون محافظه‌کار بودنش است.
کد خبر: ۱۱۸۴۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۸-1398 January 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
قم به‌عنوان دومین شهر مقدس ایران (پس از مشهد) و مرکز مطالعات دینی طلاب و دانشجویان، شهرت خود را مدیون محافظه‌کار بودنش است، بنابراین بسیاری از مسافران فقط به گذر از این شهر اکتفا می‌کنند. و این به معنای از دست دادن بسیاری از مکان‌های جالب معماری، فرهنگی و طبیعی شهر قم است. در ادامه به معرفی بهترین جاذبه‌هایی که در قم می‌توان دید، می‌پردازیم و آن‌ها را از دید یک نویسنده‌ی خارجی بررسی می‌کنیم. 

 پی نوشت: مطلب فوق درمجله گردشگری theculturetrip منتشر شده است و متن بدون هیچ دخل و تصرفی توسط تیم محتوای لست سکند ترجمه و منتشر شده است. 

 

حرم حضرت فاطمه معصومه

حرم حضرت فاطمه معصومه در حقیقت یکی از بهترین مساجد ایران است. این حرم که به نام خواهر امام رضا، هشتمین امام شیعیان در مشهد لقب گرفته، با داشتن شکل‌های هندسی و گل‌دار، شما را وادار به تحسین کاشی‌ها می‌نماید. داخل این حرم به شکل زیبایی تزیین‌شده و افراد سرشناس بسیاری ازجمله اشخاص سلطنتی و سیاسی تا دانشمندان و روحانیون در داخل آن به خاک سپرده‌شده‌اند.



حرم حضرت فاطمه معصومه

حرم حضرت فاطمه معصومه



بازار قم


بازارها قلب تپنده شهرهای ایرانی محسوب می‌شوند و بازار قم نیز از این قاعده مستثنی نیست. بازار به دو بخش تقسیم‌شده است، بخش قدیمی بازار که به دوره صفویه بازمی‌گردد (حدود 6 قرن پیش) و بیشتر مکانی برای دست‌فروشان است، درحالی‌که بخش جدید بازار در قرن نوزدهم گسترش‌یافته است. تیمچه که بیشتر شامل مغازه‌های فرش‌فروشی است، با سه گنبد بزرگ مزین شده به چراغ‌ها جهت روشنایی و تهویه، یکی از تأثیرگذارترین بخش‌های بازار از نظر معماری است.


بازار قم

بازار قم


میدان آستانه


میدان آستانه با داشتن منظره دیدنی از حرم حضرت معصومه، فضای عمومی بزرگ پوشیده شده با سنگ‌های مرمر است. این میدان در هنگام عصر وقتی‌که به‌واسطه چراغ‌های مرقد روشن می‌شود و روحانیون، طلاب، زوار و خانواده‌ها برای صحبت یا گردش دورهم جمع می‌شوند، بسیار دیدنی است. مشهورترین شیرینی شهر قم نیز سوهان است که یک شیرینی ترد، کره‌ای و تافی مانند هست که با پسته تزیین‌شده است. اینجا یکی از بهترین مکان‌ها برای خرید از مغازه‌های سوغات فروشی و خوردن یک لیوان چای داغ با سوهان و تماشای مردم است.


میدان آستانه


باغ گنبد سبز


در این باغ سه آرامگاه برج مانند قرن سیزدهمی وجود دارد که برای اعضای خانواده صفی ساخته‌شده است که در قرن چهاردهم قم را اداره می‌کرد. دو گنبد فیروزه‌ای مخروطی و یک گنبد مدور، از بیرون 12 وجهی و از داخل 8 وجهی می‌باشند. طرح‌های پیچیده آجری، خوش‌نویسی کوفی و ثلث تنها بخشی از تشابهات این گنبدها با گنبد سلطانیه در زنجان است، آن‌ها معتقد بودند که در ساخت این بناها از گنبد سلطانیه الهام گرفته‌اند.


باغ گنبد سبز

باغ گنبد سبز



خانه تاریخی یزدان پناه

تاریخچه خانه یزدان پناه به بعد از دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بازمی‌گردد. این خانه 120 ساله بر اساس تغییر دما در طول سال به قسمت‌های مختلف تقسیم‌شده است. ستون‌های استادانه طراحی‌شده، پنجره‌ها و بادگیرها در مقابل ساختمان آجری گِلی سر برافراشته‌اند. اینجا مکانی فراخ و دنج برای لذت بردن از یک غذای ایرانی است، مخصوصاً دیزی و کباب که پس‌ازآن چای آماده‌شده بروی یک آتش زغالی سرو می‌شود.



خانه تاریخی یزدان پناه

خانه تاریخی یزدان پناه

 

مسجد جمکران


این مسجد به‌عنوان مکانی که طبق روایات یک فرد محلی، امام دوازدهم شیعیان را در آنجا ملاقات کرده، دارای اهمیتی دینی است. طبق آنچه روایت‌شده شروع ساخت این مسجد در اواسط دهه 1730 میلادی شروع‌شده و با گذر زمان گسترش‌یافته است. ایوان‌های آجرکاری شده، کاشی‌های چندرنگ و خطاطی ثلث، شب‌هنگام جلوه بسیاری زیبایی به خود می‌گیرند. وقتی‌که چراغ‌های سقفی فضا را روشن می‌نمایند فضا دارای یک جلوه روحانی خاصی می‌شود. زائران بسیاری از سراسر ایران نامه‌ای از آرزوهای خود را بروی یک‌تکه کاغذ نوشته و آن را داخل چاهی در این مسجد می‌اندازند، به این امید که امام دوازدهم به آن‌ها جواب دهد.


مسجد جمکران

مسجد جمکران


دریاچه نمک

دریاچه کاملاً ویران‌شده نمک در 100 کیلومتری شرق قم واقع‌شده است. تنها یک کیلومترمربع از این دریاچه 1800 کیلومترمربعی که باقیمانده یک دریا از عهد چهارم زمین‌شناسی است در حال حاضر با آب پوشیده شده است. بازدیدکنندگان با قدم زدن بر روی دریاچه، سبب شکسته شدن لایه ضخیمی از نمک سفید می‌شوند. این دریاچه‌ی ساکت و ماورای زمینی را می‌توان از اتوبان اصفهان- قم مشاهده کرد و با ترک شهر به سمت کاشان و اصفهان نیز می‌توان شاهد منظره کامل این دریاچه بود.

دریاچه نمک

دریاچه نمک



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار