gardeshban.ir

بیرجند- در طبیعت سرایان هم می توان از خنکای دلچسب هوا در روستای مصعبی لذت برد و هم از آسمان کویر سه قلعه برای نجوم و رصد ستارگان بهره گرفت.
کد خبر: ۱۲۱۰۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۸-1398 January 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
برای علاقمندان به طبیعت، شهرستان سرایان همواره یکی از مقاصد گردشگری در خراسان‌جنوبی بوده است. گاهی تمایل به رصد ستارگان در آسمان صاف و مهتابی کویر سه قلعه آنان را به سرایان کشانده و زمانی نیز در اوج گرمای تابستان هوای دلچسب و خنک روستای مصعبی و کریمو آنان را رهسپار این دیار کرده است.

اما جاذبه‌های گردشگری سرایان تنها به به این دو جاذبه مشهور آن منحصر نمی‌شود بلکه علاوه بر کویر سه قلعه و روستای هدف گردشگری کریمو می‌توان به آبشار دره سبز رود، کاروان سرای سرایان، غار بتو و منطقه شکار ممنوع کمر سرخ اشاره کرد.

آشنایی با این جاذبه‌های بی بدیل و شگفت انگیز بی شک نقش مهمی در جذب گردشگران به شهرستان سرایان دارد.

آبشارهایی زیبا در منطقه ییلاقی سرایان

آبشارهای دره سبزرود در ۳۵ کیلومتری شمال شهرستان سرایان یکی از محل‌های بسیار جالب و ییلاقی است که جهت کوهپیمایی و صخره نوردی مکان مناسبی است.

برای دسترسی به آبشارهای این منطقه زیبا و بی بدیل طبیعی از شهر سرایان به دوراهی چرمه رفته و جاده سد را در پیش می‌گیریم و به سمت روستای نوبهار و روستای مصعبی حرکت می‌کنیم.

در روستای مصعبی منظره کوهی با صخره‌های سفید رنگ و سر به فلک کشیده مسیر حرکت را مشخص می‌کند که این مسیر در کنار رودخانه‌ای است که به سد منتهی می‌شود.

برای رفتن به انتهای دره و دیدن همه آبشارها و صعود از آنها همراه داشتن وسایل و تجهیزات فنی الزامی است. این دره و کوهستان زیبا با داشتن دیواره‌های بلند و مسیرهای فنی، جهت صعود کوهنوردان و تفرج گردشگران مناسب است.




جستجوی تاریخ در کاروان‌سرای سرایان

کاروان‌سرای سرایان در داخل شهر سرایان و در محدوده بافت تاریخی شهر واقع شده که به همراه چند بنای دیگر از جمله آب انبار، مسجد، حمام و بازار مجموعه‌ای شهری را تشکیل می‌داده‌اند.

این کاروان‌سرا به شیوه دو ایوانی ساخته شده و پس از ورودی فضایی شبیه هشتی قرار دارد که در مقابل به طور مستقیم به صحن بنا و در دو طرف به اطاق‌های فرعی منتهی می‌شود.

صحن بنا که در مرکز آن واقع شده در اطراف خود دارای حجره‌های متعددی برای سکونت و استراحت کاروانیان است و در مقابل ایوان ضلع ورودی یعنی در ضلع شمال صحن، ایوان دیگری وجود دارد با طاق جناغی و تزئینات کاربندی زیر سقف ایوان، در گوشه صحن در هر چهار طرف راهروهایی تعبیه شده است.

مصالح استفاده شده در ساخت بنا بیشتر آجر است و این کاروانسرای مشهور به رباط شاه عباسی به دوره صفوی تعلق دارد.





تنوع گیاهی و جانوری در منطقه شکار ممنوع کمر سرخ

منطقه کمر سرخ که در شمال سرایان قرار دارد و از ارتفاعات مشرف به روستای نوده آغاز و به ارتفاعات مشرف به روستای دره‌باز شهرستان قائن ختم می‌شود و همجوار شهرستان گناباد نیز است.

این منطقه دارای طبیعت بسیار زیبا و حیات وحش متنوع است که در سال‌های گذشته توسط شکارچیان متخلف صدمات زیادی به آن وارد شده است.

منطقه کمر سرخ شهرستان سرایان واقع در استان خراسان‌جنوبی به استناد بند و ماده ۶ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست منطقه شکار ممنوع اعلام شد.

در این منطقه گیاهان دارویی گوناگون، جنگل‌های تنگ، پسته کوهی، بنه، قیچ و بادامشک دیده می‌شود و قریب به ۵۹ گونه پرنده، ۲۵ نوع پستاندار و ۱۷ گونه از خزندگان و دوزیستان منحصر به فرد زندگی می‌کنند.

جاذبه کویری در دق سرایان

دق رباط سرایان در موقعیت جغرافیایی ۵۸ درجه ۹ دقیقه تا ۵۸ درجه ۲۱ دقیقه شرقی تا ۳۳ درجه ۲۲ دقیقه تا ۳۳ درجه ۴۱ دقیقه شمالی در جنوب غربی شهر سرایان در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

در حاشیه کویر پوشش جنگل‌های تنک تاق قابل مشاهده است و در عرصه کویر پوشش گیاهی شور پسند موجود در این نقاط شامل ۱۶ گونه با ۳ تیپ گیاهی است.

محمد عرب دو حصاران رئیس اداره میراث فرهنگی سرایان در زمینه جاذبه‌های گردشگری سرایان و اسکان مسافران در این شهر اظهار کرد: در سرایان ۶ اقامتگاه بوم‌گردی آماده اسکان و پذیرایی از مسافران و گردشگران نوروزی است.




۶ اقامتگاه بوم گردی در سرایان پذیرای میهمانان نوروزی

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان بیان کرد: از این ۶ اقامتگاه، سه اقامتگاه در کویر سه قلعه قرار دارد چرا که به واسطه فرصت رصد ستارگان و دیدن آسمان کویر علاقمندان زیادی به این منطقه سفر می‌کنند.

عرب دو حصاران ادامه داد: یکی دیگر از اقامتگاه‌های بوم‌گردی در بافت تاریخی شهر، یک اقامتگاه در منطقه نمونه گردشگری مصعبی با معماری بسیار عالی و جذاب و یک اقامتگاه نیز در روستای نوده قرار دارد.

وی با بیان اینکه دو نمایشگاه صنایع دستی یکی در کویر سه قلعه و دیگری در ورودی شهر سرایان بر پا شده است، بیان کرد: در مجموع در سرایان ۵۲ غرفه صنایع دستی ایجاد شده که از این تعداد ۱۵ غرفه در نمایشگاه محل ورودی شهر قرار دارد.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: در این نمایشگاه‌ها حوله بافی، چادر شب بافی، تولید ظروف مسی، سفالگری، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی انجام می‌شود.

عرب دو حصاران اظهار کرد: در نمایشگاه‌های امسال علاوه بر فروش صنایع دستی معرفی آداب و رسوم مردم منطقه نیز انجام می‌گیرد و به عنوان مثال محیطی برای نمایش خرمن کوب به شکل سنتی در نظر گرفته شده است.

وی یادآور شد: از بین جاذبه‌های گردشگری شهرستان سرایان کویر سه قلعه و منطقه نمونه گردشگری مصعبی و دشت لاله بسیار مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار