gardeshban.ir

آبشار شیوند یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی استان خوزستان است که در شهرستان ایذه واقع شده است. شیوند روستایی در بخش دهدز از توابع شهرستان ایذه است که در ساحل غربی دریاچه سد کارون ۳ واقع شده و طبیعت زیبا و منحصربفردی دارد.
کد خبر: ۱۲۳۴۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 04
گردشبان (gardeshban.ir) :

برای دیدن آبشار شیوند فصل بهار و پاییز زمان مناسبی است. سفر ما روز سوم فرودین ۹۸ و با یک تور گردشگری انجام شد. برای رفتن به شیوند هیچ جاده ای وجود ندارد چرا که با احداث سد کارون ۳ راه های روستایی این منطقه زیر آب رفت و تنها از طریق دریاچه سد می توان به روستای شیوند رسید.

برای سفر به شیوند باید به اسکله روستای رکعت رفت. از میدان ورودی شهر ایذه تا جاده خروجی به سمت رکعت ۳۶ کیلومتر راه است و پس از عبور از سد کارون ۳ و پل های قوسی زیبای روی دریاچه و چند تونل در سمت راست جاده وارد یک مسیر فرعی شده و پس از ۸۰۰ متر به اسکله رکعت میرسیم.

عکس ۱: مسیر رکعت تا شیوند

1.jpg

از اسکله رکعت تا اسکله شیوند حدود ۱۴ کیلومتر راه است که به دو روش می توان به آن رسید: با قایق های تندرو و بارُج. بارج یا یدک کش وسیله ای هست که بطور رایگان مردم محلی و وسایل نقلیه آنها مثل ماشین، موتورسیکلت و تراکتور را منتقل می کند و این مسیر را در حدود ۸۰ دقیقه طی می کند و البته ممکن است در طول مسیر نیز در روستاهای دیگر توقف و مسافران را پیاده یا سوار کند. بارُج ها ساعت حرکت مشخصی در طول روز دارند.

عکس ۲: بارُج

2.JPG

 با قایق های تندرو نیز این مسیر ۴۰ دقیقه ای طی می شود و هزینه قایق ۶ نفره نیز ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است (بسته به اینکه تمایل داشته باشید در طول مسیر، تنگه قاسمی را هم ببینید یا خیر). قایق ها ساعت مشخصی ندارند و در صورت موجود بودن و تمایل مسافر در هر زمانی حرکت می کنند.

عکس ۳: قایق های تندرو

3.JPG

سفر با قایق روی دریاچه سد کارون ۳ هیجان انگیز است که باید حداقل یک بار آن را تجربه کرد. سرتاسر مسیر دریاچه در سمت راست و چپ را کوه های بلند و باغات سرسبز دربر گرفته و لذت بصری بی نظیری را در طول مسیر تجربه می کنیم.

عکس ۴: سفر با قایق روی دریاچه

4.JPG

عکس ۵: دریاچه سد کارون ۳

5.JPG

عکس ۶: حاشیه سرسبز دریاچه

6.JPG

عکس ۷: باغات سرسبز حاشیه دریاچه

 7.JPG

قبل از رسیدن به شیوند، در سمت غربی دریاچه و در دل کوه های مُنگشت تنگه قاسمی واقع شده که یک فضای بسیار زیبا و دل انگیز دارد و یک آبشار کوچک نیز در دل آن جاری است. در ورودی تنگه فقط به اندازه ورود یک قایق جا دارد.

عکس ۸:  به سوی تنگه قاسمی

8.JPG

عکس ۹:  تنگه قاسمی در ساحل غربی دریاچه

9.JPG

عکس ۱۰:  آبشار داخل تنگه

10.JPG

عکس ۱۱:  آبشار داخل تنگه

11.JPG

عکس ۱۲: خروج از تنگه

12.JPG

بعد از ۴۵ دقیقه قایق سواری به اسکله روستای شیوند میرسیم. از اینجا تا داخل روستا حدود ۲ کیلومتر راه سنگلاخی هست و باید این مسیر را با نیسان طی کرد. تجربه نیسان سواری هم در این مسیر جالب خواهد بود!

عکس ۱۳: و می رسیم به اسکله شیوند

13.JPG

عکس ۱۴: نیسان های منتظر مسافر

14.JPG

عکس ۱۵: در مسیر شیوند

15.JPG

عکس ۱۶: در مسیر شیوند

16.JPG

شیوند مجموعه ای از ۳ روستای شیوند، نوشیوند و پشت آسیاب است که به فاصله کمی از هم واقع شده اند. زمانی که ما از این روستا بازدید کردیم هنوز بطور کامل سرسبز نبود و بیشتر باغات نیز شامل درختان سیب و انار است که هنوز شکوفه نکرده بودند.

عکس ۱۷: باغات شیوند

17.JPG

عکس ۱۸: بهار در شیوند

18.JPG

عکس ۱۹: کوچه باغ های شیوند

19.JPG

با نیسان های آبی تا فاصله ۱.۵ کیلومتری آبشار می توان رفت و بعد از آن دیگر فقط با پای پیاده باید مسیر را ادامه داد. از اینجا تا پای آبشار یک مسیر نسبتا ناهموار با شیب تند را باید بالا رفت که حدود نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه طول می کشد. بخش کوتاهی از مسیر هم سنگفرش است.

عکس ۲۰: آبشاری که در پایین تبدیل به رود می شود

20.JPG

عکس ۲۱: آبشاری که در پایین تبدیل به رود می شود

21.JPG

عکس ۲۲: در مسیر آبشار

22.JPG

عکس ۲۳: بخشی از مسیر سنگفرش شده

23.JPG

عکس ۲۴: و البته بخشی هم اینطوری

24.JPG

عکس ۲۵: شیب تند در مسیر آبشار

25.JPG

در نهایت به آبشار زیبای شیوند میرسیم که از کوه های مُنگشت جاری است و پس از عبور از میان باغات روستای شیوند به کارون می ریزد. ارتفاع آبشار حدود ۴۵ متر است.

عکس ۲۶: و بالاخره آبشار شیوند

26.JPG

عکس ۲۷: آبشار شیوند

27.JPG

عکس ۲۸: آبشار شیوند

28.JPG

پس از دیدار آبشار دوباره به روستا برمی گردیم و ناهار را در خانه یکی از اهالی شیوند صرف کردیم: ماش پلو با ماهی که پس از خستگی یک و نیم ساعت رفت و برگشت بسیار چسبید!

عکس ۲۹: در مسیر برگشت

29.JPG

عکس ۳۰: در مسیر برگشت

30.JPG

عکس ۳۱: ویلاسازی به اینجا هم رسیده!

31.JPG

عکس ۳۲: ناهار (ماش پلو و ماهی کبابی)

 32.JPG

با توجه به اینکه قرار بود در برگشت از شیوند، بارُج را هم تجربه کنیم سریع باید دوباره با نیسان ها به اسکله برمی گشتیم تا طبق برنامه ساعت ۳ حرکت کنیم اما بارُج حدود یک ساعتی تاخیر داشت. در نهایت بارُج از راه رسید و مسافران که پیاده شدند ناگهان یک ماشین عروس هم از داخل بارُج بیرون آمد! مراسم عروسی از همان اسکله شروع شد و ما هم چند دقیقه کوتاه از آن را تماشا کردیم و بعد هم سوار بارُج شده و به اسکله رکعت برگشتیم. بدین ترتیب سفر ۷ ساعته ما به شیوند زیبا به پایان رسید.

عکس ۳۳: مسافران و ماشین های منتظر بارُج

33.JPG

عکس ۳۴: بارُج از راه رسید!

34.JPG

عکس ۳۵: و یک ماشین عروس از آن بیرون آمد

35.JPG

عکس ۳۶: عروسی بختیاری در کنار دریاچه

36.jpg

عکس ۳۷: عروسی بختیاری در کنار دریاچه

37.jpg

عکس ۳۸: و سوار بارُج شدیم

38.JPG

عکس ۳۹: در مسیر برگشت، روستای حاشیه دریاچه سد

39.JPG

عکس ۴۰: در مسیر برگشت

40.JPG

عکس ۴۱: مسافران در دو سوی حاشیه دریاچه نیز سوار شدند

41.JPG

عکس ۴۲: مسافران در دو سوی حاشیه دریاچه نیز سوار شدند

42.JPG

عکس ۴۳: و در نهایت ایستگاه رکعت و پایان سفر ۷ ساعته به شیوند

43.JPG

به نظرم سفر به شیوند در نیمه دوم فروردین و اردیبهشت ماه و همچنین پاییز بسیار جذاب و تماشایی خواهد بود: دیدن آبشار و قدم زدن در روستای شیوند در میان درختان سرسبز فصل بهار و همچنین پاییز زیبا و فصل انار! امیدوارم یک بار دیگر شیوند زیبا را در پاییز تماشا کنم. لازم به ذکر است که امکان اقامت در شیوند وجود دارد و می شود در یکی از خانه های محلی اقامت داشت یا در روستا کمپ را برپا کرد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار