gardeshban.ir

برای مشهدی که بیش از یک دهه خشک سالی را تجربه کرده است، بهارِ امسال با این همه سرسبزی اتفاقی است غریب.
کد خبر: ۱۲۳۶۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
 پیشنهاد می کنیم تا فرصت باقی است، چند روزه کوتاه اردیبهشت را غنیمت بشمارید و برای تماشای زمین ها و دشت هایی که مثل عروس بزک شده ، هر گوشه رخسارشان رنگی تازه دارد، دل به طبیعت بسپارید. خوب است که خودتان را از چهارچوب دیوارهای سخت و سیمانی شهر بیرون بکشید و نفسی بهار خورده را تجربه کنید؛ آن هم این روزها که فصل رخ نمایی گل های شقایق است و دشت ها و زمین های مشهد و اطراف آن دستِ پُری از این موهبت دارند.

خواص دارویی شقایق

شاید خیلی ها ندانند این گل خودرو که این روزها در هر زمین باران خورده ای پیدا می شود، خواص دارویی بسیاری دارد که می تواند مرهم درد باشد. شقایق سرخ دارای طبیعت گرم و خشک است، سینه را نرم می کند و سرفه را تسکین می دهد، یرقان را درمان می کند و تپش قلب را کاهش می دهد. اگر شب ها ١٠٠ گرم از آن را در نیم لیتر آب جوش دم کنید، برای رفع بی خوابی مؤثر است. همچنین کافی است برای رفع خشکی پوست و نرم و لطیف کردن صورت، تعدادی گل شقایق را در آب جوش بریزید و بخیسانید، بعد آن ها را روی صورت پهن کنید و پس از ۵ دقیقه صورت را بشویید. ضماد و خوردن آب جوشانده آن هم برای افرادی که پوست بدنشان لایه لایه می شود و می ریزد، مفید است. علاوه بر این افرادی که به رطوبت زیاد دماغی دچار هستند، با کشیدن عصاره گل های تازه آن در بینی، بهبود می یابند و کشیدن پودر گل های خشک آن در بینی سبب قطع خون دماغ می شود. در کتاب گیاهان دارویی آمده برای درمان برونشیت، آسم، سیاه سرفه و سرفه های مقاوم، باید ۵ گرم گل برگ شقایق را در ۲۰۰ سی سی آب جوشاند و روزی ۳ بار میل کرد. 

افسانه های گل عشق

سوای زیبایی این گل شاید برایتان جالب باشد که بدانید، درباره شقایق افسانه ها و قصه های زیادی وجود دارد؛ به عنوان مثال در افسانه های یونان ونوس الهه زیبایی که عشق را به قلب انسان ها هدیه می کرد، خود عاشق چوپانی به نام آدونیس می شود. ماجرای عشق ونوس و آدونیس به گوش مریخ یکی از خدایان یونان می رسد. مریخ در صدد انتقام بر می آید و روزی به شکل گرازی بر سر راه آدونیس قرار می گیرد. مریخ با استفاده از نیروی خدایی خود، آدونیس را بر زمین می کوبد و جانش را می گیرد. ونوس که از غیبت آدونیس نگران می شود، ردپای اسب او را می گیرد و به جایی می رسد که معشوقش مرده، در حالی که از قطره های خونش دسته ای از گل های وحشی زیبا روییده است. از آن پس، مردم گلی را که در کنار پیکر آدونیس روئیده بود «گل فراموشم مکن» نامیدند. این گل، همان گل کوچک آبی رنگ زیبایی است که در اواسط بهار در کوهستان های ایران نیز می روید. پس از آن، ونوس تن آدونیس را به صورت گل شقایق در آورد و خودش به آسمان رفت. حالا بر طبق همین افسانه آدونیس هر سال، در بهار زنده می شود و به زمین بازمی گردد. شبیه چنین افسانه ای را می توان در میان بومیان کلات نادر نیز دید. طبق افسانه های این خطه از خراسان در زمان حمله دشمنان از سمت مرزهای ترکمنستان گروهی از دختران برای اینکه اسیر نشوند، به سمت کوه های سنگی کلات فرار می کنند، تعدادی از آنان در بین راه کشته می شوند و از قطره های خون آن ها شقایق می روید، همین است که آنان شقایق را «گل دخترون» هم می خوانند. 

نکته:

لطفا شاخه ترد این گل را برای اینکه چند دقیقه ای توی دستتان باشد، نشکنید و آن را نچینید. اجازه دهید دیگران هم مثل شما از تماشای آن لذت ببرند.

هرگز نه شقایق و نه هیچ بوته دیگری را از ریشه بیرون نکشید، چون این کار جلوی رشد و تکثیر آن ها را در سال بعدی می گیرد و به مرور زمین از گیاه کچل و تُنُک می شود.
روی گل ها راه نروید یا فرش و زیرانداز پهن نکنید؛ این گل با کمترین فشار له می شود و از بین می رود.
حیف است که این سرخیِ کم نظیر را در پس زمینه چند یادگاری نداشته باشید؛ پس حتما جایی ویژه برای دوربین عکاسی در کوله پشتی تان اختصاص دهید. 

دشت های شقایق خراسان رضوی کجاست؟

محور کلات

اگر در مسیر شمال شرق به سمت مرز حرکت کنید، از آنجا که رفته رفته به منطقه کوهستانی نزدیک می شوید، دشت های شقایق بیشتری سر راهتان قرار می گیرد؛ به عنوان مثال در مسیر کلات و درگز دشت های پهن و وسیع بسیاری وجود دارد که نه تنها دامنش از خون شقایق سرخ است، بلکه دیگر گل ها را هم می توانید تماشا کنید.

روستای آب گرم ٧۵ کیلومتر 

 مشهدی ها این روستا را با آبشار زیبایش می شناسند، اما سوای این جاذبه، آب گرم دشت های پر گل زیبایی دارد که جان می دهد برای گشت و گذار یک روزه. تا از قلم نیفتاده بگوییم که در مسیر روستای آب گرم تا آبشار یک کاروان سرا قرار دارد که یادگار دوران صفویه در ایران است؛ بازدید از این مکان را هم می توانید در فهرست گردشگری تان قرار دهید.

طاهرآباد ٨۴ کیلومتر 

دشت های روستای طاهرآباد که در مسیر مشهد به کلات قرار دارد، می تواند یکی از انتخاب های شما باشد.

روستای چنار ٩۴ کیلومتر 

دشت های اطراف روستای چنار آن قدر زیباست که بدون شک چند ساعتی شما را معطل تماشا می کند.

چهچهه ١٠٣ کیلومتر 

بهار که می رسد، دشت های روستای چهچهه دخترانی هستند که هر کدام پیراهنی رنگی تن کرده اند. یکی زرد می شود، یکی سرخ، یکی بنفش و یکی آبی. کنار تماشای این همه زیبایی سری هم به جنگل پسته خواجه بزنید. برای رسیدن به روستای چهچهه باید از میانه راه مشهد کلات وارد جاده تقی آباد شوید و ٢٠ کیلومتری برانید که ١٠ کیلومتر آن خاکی و اندکی ناهمواری دارد.

دهستان زاوین ١٠۵ کیلومتر 

پس از تماشای دشت های پر گل خوب است سری هم به داخل روستای زاوین و سد خاکی زیبای آن بزنید و محصولات محلی و ارگانیکی را که حاصل دست رنج زنان و مردان دامدار است، بخرید.

روستای سرود ١١٨ کیلومتر

این روستا بیش از همه چیز به طبیعت زیبا و آبشار ارتکند معروف است. یک روز صبح زود، سری به دشت های شقایق بزنید و باقی روز را هم در طبیعت ارتکند اتراق کنید تا شیرینی سفر در کامتان ماندگار شود.

اوجگ و الدُلی ١١۶ کیلومتر

این ٢ مکان، ۴ کیلومتری پس از روستای قلعه نو قرار گرفته اند. دشت های شقایق این نقاط بی نظیر است. راستی بد نیست در سفر به این مکان ها، بیلچه کوچکی به همراه داشته باشید تا علاوه بر تماشای شقایق ها، از خوردن ریواس و کنگر این منطقه هم لذت ببرید

کلات ١۵٠ کیلومتر

کلات مکان های تاریخی بی شماری دارد. تلفیق این مکان ها با طبیعت بی نظیر این خطه می تواند برایتان تجربه خوبی در گردشگری تاریخی و طبیعی رقم بزند. پس از عکس گرفتن با شقایق ها می توانید از کاخ خورشید، مسجد کبود، کتیبه نادر و بند نادری هم دیدن کنید.

ایدلیک کیلومتر ١٧٣ 

زیبایی این روستا با چشمه های فراوانش تنها در دشت های وسیع شقایق خلاصه نمی شود. می توانید دمی کنار رود خانه های پر آب این روستا بنشینید و از زلال جاری در آن لذت ببرید.

لایین نو ١٨٢ کیلومتر 

زمین های لایین نو و لایین کهنه که راهش از یک جاده فرعی در کنار لایین نو عبور می کند هم یکی از پیشنهادهای ما برای رسیدن به دشت های شقایق است که گرچه اندکی دور است اما قطعا به زیبایی بکرش می ارزد.


دشت های این قسمت شهر از همه مکان هایی که معرفی شده پهن تر و وسیع تر است. کالو و کرناوه شیرین نقاط مرزی و بکری هستند که تماشایشان در دیگر فصول سال هم خالی از لطف نیست. 

محور قوچان به درگز

تندوره ٢١١ کیلومتر 

جنگل ملی تندوره با گونه های مختلف حیواناتش -که شاخص ترین آن ها پلنگ تندوره است- نیاز به معرفی ندارد. به همه زیبایی های تندوره دشت های شقایق اطراف را هم اضافه کنید.

محور مشهد

اگر پای رفتنتان برای بیرون شهر سست است یا امکان سفر به نقاط دور برایتان فراهم نیست. زمین های بایری که این روزها میزبان شقایق باشند، فراوان اند. زمین های انتهای لادن و سرافرازان چند نمونه است.

هفت حوض ٢١ کیلومتر 

یک آخر هفته عزمتان را جزم کنید و تا هفت حوض بروید. حوضچه های این نقطه در این وقت سال پر آب است و زمینش پر گل. دشت های مسیر هفت حوض به مغان این روزها سرخ و زرد و سبز است.

محور کاشمر

دشت نامِق کاشمر هم می تواند یکی از گزینه هایتان برای دیدار از شقایق ها باشد که با گل های بنفش و زرد درآمیخته است. 

محور نیشابور

جاده درود ١١٢ کیلومتر 

جاده درود یکی از مکان های معروف است. اینجا هم هر ساله میزبان گردشگرانی است که دوست دارند پس زمینه عکس های یادگاری شان را گلبرگ های شقایق رنگ بزند.

جاده باغرود ١۴٧ کیلومتر 
دیدن زیبایی این جاده را از دست ندهید. باغرود هم این روزها میهمان سرخ پوش عزیزی دارد. 


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار