gardeshban.ir

شهر تهران ازطریق پارک‌های زیبا، فرصت خوبی برای ساکنان و مهمانانش فراهم کرده است تا لحظاتی خوش را در قالب پیک‌نیک آخر هفته برای خود و عزیزانشان رقم بزنند.
کد خبر: ۱۲۳۸۴
تاریخ انتشار : جمعه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
تهران فقط شلوغی و ترافیک و سروصدا نیست، تعدادی پارک فوق‌العاده زیبا با چشم‌اندازی معرکه در این شهر به‌چشم می‌خورد که می‌تواند محلی ایده‌آل برای استراحت و استشمام هوای تازه به‌خصوص در فصل بهار باشد. در این مقاله قصد داریم تعدادی از این پارک‌ها را به شما معرفی کنیم که هر یک تجسمی از باغ ایرانی را پیشکش بازدیدکنندگان می‌کند. این پارک‌ها انتخابی فوق‌العاده برای پیک نیک آخر هفته به‌همراه دوستان و عزیزان‌تان خواهند بود.

پارک جمشیدیه

بوستان جمشیدیه یا پارک سنگی جمشیدیه یکی از بوستان‌های تهران است که با مساحتی حدود ۱۰ هکتار در محله‌ی جمشیدیه و در شمال خیابان نیاوران قرار دارد. این پارک از شمال به کوه کلک‌چال، از جنوب به باغ دولو، از شرق به خیابان جمشیدیه و از غرب به جاده‌ی کلک‌چال محدود می‌شود و معماری متفاوتی با سایر پارک‌های تهران دارد و در آن یک آبشار مصنوعی و یک حوض زیبا و تعدادی المان هنری تجسمی قرار دارد. با بالا رفتن از پله‌های پشت آبشار به طبقات بالایی پارک می‌رسید و از آن‌جا نمایی زیبا از شهر تهران را خواهید دید.

پارک جمشیدیه برای افراد عاشق کوهنوردی، پیاده‌روی و هر کسی که از دیدن چشم‌اندازهای زیبا لذت می‌برد،‌ گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. در این پارک هر چه به ارتفاعات بالاتر بروید، با منظره‌ای خیره‌کننده مواجه خواهید شد. هوای تازه و دوری از هیاهو و شلوغی شهر، مکانی دنج و خلوت به‌خصوص برای زوج‌های جوان به‌وجود آورده است. هرچند پس از اولین بارش برف زمستانی،‌ چهره‌ی زیباتری به خود می‌گیرد. علاوه‌براین یک رستوران و چایخانه در مرکز پارک به بازدیدکنندگان خدمات می‌دهند.

آدرس: انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار


پارک ملت

پارک ملت، بوستان بزرگی در شهر تهران است که در سال ۱۳۴۵ ساخته شد و از شرق به خیابان ولی‌عصر، از جنوب به بزرگراه نیایش، از غرب به مجموعه‌ی ورزشی انقلاب و از شمال به ساختمان مرکزی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران محدود می‌شود. این پارک به لحاظ تاریخچه، قدمت، قرار گرفتن در منطقه‌ای زیبا و خوش آب و هوا، معماری اصولی و امکانات از اهمیت بالایی برخوردار است که با مساحت ۳۴ هکتار به‌عنوان یکی از بوستان های بزرگ تهران محسوب می‌شود و طراحی آن به‌صورت نامنظم و به سبک پارک‌های انگلیسی است. دریاچه‌ای کوچک و آرام در مرکز این پارک خودنمایی می‌کند. مردم معمولاً برای پیک‌نیک و همینطور اسکیت به این پارک سر می‌زنند،‌ هرچند پیاده‌روی انفرادی و تماشای مردم نیز جزو تفریحات این پارک به‌حساب می‌آید. بیشترین لذت از پارک ملت را در فصل پاییز خواهید برد که همه چیز به رنگ زرد و طلایی درمی‌آید.
بر پایه‌ی نظرسنجی انجام شده مرکز تحقیقات و مطالعات رسانه‌ای همشهری، بوستان ملت نخستین بوستانی است که یک شهروند تهرانی به مهمان غیرتهرانی خود معرفی می‌کند.

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، تقاطع نیایش، بوستان ملت

پارک آب و آتش

بوستان حضرت ابراهیم یا پارک آب و آتش یکی از پارک‌های شهر تهران است که با مساحت بالغ بر ۲۴ هزار متر مربع در سال ۱۳۸۸ در اراضی عباس آباد افتتاح شد. پل ابریشم، لانه کبوتر، کالسکه‌رانی، فانوس دریایی، آبنما، برج آتش، آلاچیق و محیط سبز از بخش‌های مختلف این پارک هستند. از جمله جذابیت‌های پارک آب و آتش تندیس‌های جالبی است که در گوشه و کنار پارک به‌چشم می‌خورند.

چندین فواره‌ی آب در پارک آب و آتش وجود دارد که محلی ایده‌آل برای بازی کودکان در روزهای گرم سال محسوب می‌شود. درضمن چهار برج آتش نیز در این پارک قرار دارد که هر از گاهی شعله‌های بزرگ آتش را به سمت آسمان می‌فرستد. هر شب همزمان با غروب خورشید و تاریک شدن هوا، این برج‌ها به کار می‌افتند و شعله‌های پر حرارت آتش را تا ارتفاع یک تا هشت متر به آسمان شب می‌رسانند. لذت گرما،‌ تماشای رقص آتش در آسمان و صدای هیجان‌انگیزی که زمان روشن شدن برج از آن بیرون می‌آید را از دست ندهید. آسمان نمای گنبد مینا با برنامه‌ی رصد آسمان در شب و بازدیدهای علمی-تفریحی نیز اوقات جذابی را برای علاقه‌مندان به نجوم فراهم می‌کند.

علاوه‌براین تعدادی رستوران و کافه و تور بدمینتون و حتی آمفی تئاتر در این پارک به‌چشم می‌خورد که بازدیدکنندگان می‌تواند از آن‌ها استفاده کنند. این پارک ازطریق پل چند طبقه‌ی طبیعت، به پارک طالقانی متصل شده است که می‌توانید در ادامه به تماشای آن‌ها بروید.

آدرس: خیابان آفریقا، نرسیده به چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین

پارک شهر

پارک شهر، قدیمی‌ترین پارک تهران است که در منطقه‌ی ۱۲ در مرکز تهران و در محدوده‌ی خیابان‌های خیابان خیام و شهید فیاض‌بخش قرار دارد. درواقع پارک شهر در فاصله‌ی کوتاهی از بازار بزرگ تهران واقع شده است. قدمت، وسعت زیاد، تنوع گونه‌های گیاهی و وجود گونه‌های گیاهی نادر و بهره‌مندی از کتابخانه‌ای غنی از جمله دلایل شهرت این پارک هستند. درضمن این پارک برای معلولان مناسب‌سازی شده است. از امکانات این پارک می‌توان به موزه‌ی صلح تهران در ضلع شمالی پارک شهر، آکواریوم پارک شهر، باغ پرندگان، سایت پرنده‌نگری،‌ زمین بازی کودکان، امکانات ورزشی و دریاچه مصنوعی (امکان گشت زدن با قایق پدالی در آن میسر است) اشاره کرد. یک رستوران سنتی نیز در مرکز پارک فعالیت می‌کند.

آدرس: تهران، خیابان وحدت اسلامی

پارک نهج‌البلاغه

پارک نهج‌البلاغه یکی از پارک‌های تهران با بیش از ۳۵ هکتار وسعت است که در بخش وسیعی از دره‌ی فرحزاد بین بزرگراه نیایش، بزرگراه همت و غرب بزرگراه یادگار امام احداث شده‌ است. به‌دلیل قرار گرفتن در شیب، قسمت‌های مختلف پارک به شکل طبقاتی در بالای هم و در امتداد مسیر رودخانه قرار گرفته‌اند. وجود رودخانه در وسط پارک آن را به دوقسمت مجزا تقسیم کرده است که با یک پل بزرگ و چندین پل کوچک به هم متصل می‌شوند. این پارک یکی از بهترین نمونه‌های مکان‌های عمومی ایران در چند دهه‌ی اخیر به‌شمار می‌رود. از آنجا که فضای زیادی برای پیک‌نیک در پارک نهج‌البلاغه وجود دارد،‌ خانواده‌های ایرانی زیادی عصرها به این پارک می‌آیند تا از محیط و مناظر آن نهایت لذت را ببرند.

از بخش‌های مختلف پارک می‌توان به ۳ مجموعه بازی برای کودکان، ۹ هزار مترمربع مسیر دوچرخه‌سواری، ۱۸۰۰ مترمربع فضای ورزش همگانی، فضای برگزاری برنامه‌های مذهبی و فرهنگی و هنری، دو پل عابر پیاده روی دره و صدها نیمکت، سرزمین شگفت‌انگی
(مجموعه قایق پرش در آب، راپل هوایی، پیست پرواز در آسمان، سافاری پارک وحشت)، میز تنیس، پارکینگ ۷۵۰ واحدی، ۴۰ سرویس بهداشتی و فضاهای جانبی برای استراحت خانواده‌ها اشاره کرد.

آدرس: تهران، بزرگراه همت، اشرفی اصفهانی، خیابان گلستان، خیابان پارک، خیابان استاد نظری











مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار