gardeshban.ir

دریاچه وان اصلی‌ترین و مهم‌ترین جاذبه گردشگری وان است که در سمت غربی آن واقع شده است. این دریاچه در واقع بزرگ‌ترین دریاچه ترکیه است که سه جزیره به نام‌های «آختارمار»، «چارپاناق» و «آن آدیر» را در خود جای داده است.
کد خبر: ۱۲۳۹۹
تاریخ انتشار : جمعه ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
دریاچهٔ وان بزرگترین دریاچه ترکیه که در غرب شهر وان و شرق ترکیه نزدیک مرزهای ایران قرار گرفته‌ است. 

در بخش شمال‌ غربیِ این دریاچه، کوه سبحان (به ترکی: Süphan) به ارتفاع ۴٬۰۵۸ متر و در قسمت جنوبی آن، کوه‌های اختیار شهاب (به ترکی: Ihtiyar Şahap) قرار گرفته‌اند.

شکل گرفتن دریاچهٔ نمکیِ وان ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی در سالیان دراز بوده‌ است. آب آن از جویبارهایی که از کوهها سرازیر است، تأمین می‌شود. این دریاچه ۱۲۰ کیلومتر درازا، ۸۰ کیلومتر پهنا دارد، و ژرفای میانگینِ آن ۱۷۱ متر است (ژرف‌ترین بخش آن ۴۵۱ متر است). مساحت وان به ۳٬۷۵۵ کیلومتر مربع می‌رسد.

دیدنی های دریاچه وان:

در اطراف دریاچه وان جاذبه ها و دیدنی هایی وجود دارد که بخشی از آن ها مربوط به چهار جزیره به نام های آکدامار، آدیر، کوش و جارپاناک است. در ادامه با این جزایر و دیگر دیدنی های دریاچه وان آشنا می شویم.

1- جزیره آکدامار 

آکدامار دومین جزیره بزرگ دریاچه وان است که وسعتی در حدود 0.7 کیلومتر مربع داشته و از ساحل فاصله ای 3 کیلومتری دارد. در این جزیره زیبا، طبیعتی دوست داشتنی و کلیسایی باستانی و ارمنی به چشم می خورند. 

برای طبیعت گردی در این جزیره به بخش غربی آکدامار بروید تا صخره ای آهکی با ارتفاع 80 متری را ببینید. همچنین جالب است بدانید که در بخش شرقی جزیره نیز چشمه ای جوشان و پرآب قرار دارد.


2- جزیره آدیر 

جزیره آدیر بزرگترین جزیره دریاچه وان است که در خود کلیسایی تاریخی و ارمنی به نام سنت جرج را جای داده است. قدمت این کلیسا به سال 1305 میلادی بر می گردد و تا قرن هفده و هجده همچنان مورد استفاده بود. 

از جمله چیزهایی که به این جزیره اهمیت می بخشد، نقشش در دوره نسل کشی ارمنی ها در اوایل قرن بیستم بود. در واقع در این زمان بود که حدود 12 هزار زن و مرد ارمنی برای فرار از مرگ، به این جزیره پناه آوردند و به مدت 3 روز در آن روزگار گذراندند. 

3- دیگر جزایر وان 

دو جزیره کوچک دیگر به نام های جارپاناک (Çarpanak) و کوش (Kuş) در دریاچه وان قرار دارد که هر دو خالی از سکنه هستند. البته هر دو جزیره در روزگاران گذشته محل سکونت افراد مختلفی بودند و امروزه تنها بقایایی از یک کلیسا و چند سازه تاریخی دیگر در آن جا دیده می شود.

جالب است بدانید که جزیره کوش به نام جزیره پرنده هم شناخته می شود، چرا که تعداد زیادی از پرنده های مختلف در آن سکونت دارند. 

4- شهر احلات  

احلات شهری تاریخی و 2900 ساله است که در بخش شمالی دریاچه وان قرار گرفته و امروزه به سبب چند گورستان باستانی و جذابش شهرت پیدا کرده است. بر روی سنگ های قبر گورستان های این شهر، اشکال چند بعدی با طراحی های منحصر به فردی به چشم می خورد که قدمت شان به قرون وسطی بر می گردد. 

البته درباره دوره و حکومت تاریخی مربوط به این سنگ قبرها اختلاف هایی وجود دارد؛ اغلب آن را متعلق به دوره سلجوقیان می دانند اما اطلاعات شهرداری احلات چیز دیگری می گوید و معتقد است این سنگ قبرها به دوره هایی از پادشاهان ارمنی، حکومت ایوبیان، مغول ها و در نهایت دوره صفویان بر می گردند. این بدان معناست که مجموعه گورستان عجیب و بی نظیر احلات در بین قرن های 12 تا 15 میلادی پدید آمده است.

 
5- موزه احلات

شهر احلات موزه ای قدیمی دارد که مجموعه ای باستانی از این شهر را به نمایش گذاشته است. قدمت این موزه به دهه 1970 میلادی بر می گردد و در آن آثاری تاریخی چون تندیس ها، ظروف باستانی و سرامیک هایی از دوران سلجوقیان به چشم می خورد. برخی از اشیا این موزه قدمتی 4 هزار ساله دارند و از میان گورهایی باستانی کشف شده اند. این ظروف و اشیا مربوط به اوایل عصر آهن هستند و جایی در 15 کیلومتری شهر احلات جا خوش کرده بودند.

6- کلیسای آلتینساج 

یک کلیسای تاریخی دیگر در اطراف وان به چشم می خورد که در قسمت غربی دریاچه قرار دارد. این کلیسا بر روی تپه ای مشرف به دریاچه بوده و خوشبختانه تا به امروز به خوبی از آن مراقبت شده است. 

7- گورستان گواش 

 گواش شهر ساحلی و کوچکی است که در جنوب دریاچه وان قرار دارد. این شهر نیز همانند احلات گورستانی تاریخی دارد که متعلق به قرن های 14 تا 17 میلادی هستند. یکی از جذاب ترین مقبره های این گورستان، قبری چند گوشه بوده که برای حلیمه خاتون، یکی از اعضای حکومت ترکمنی قراقویونلو بنا شده است.

بهترین زمان سفر به دریاچه وان:

با توجه به منطقه دریاچه وان که دارای اقلیم قاره ای و خشک است اختلاف دمای شب و رزو زیاد است. دمای تابستان در بین 22 تا 25 و در زمستان بین 3- و 12- است. در واقع بهترین وقت سفر به وان ترکیه برای بازدید از دریاچه وان 6 ماهه اول سال است.


دریاچه وان، بزرگترین دریاچه ترکیه
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار