gardeshban.ir

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش از کشف و ضبط یک خمره سفالی تاریخی در خانه شخصی یک فرد خبر داد.
کد خبر: ۱۲۵۱۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
کشف یک اثر تاریخی از منزل یک فرد در شوش/ پرونده قضائی تشکیل شد
رضا چنانی درباره کشف اثری تاریخی در منزلی شخصی گفت: پلیس اطلاعات شهرستان شوش طی رسیدگی به یک پرونده، حکم تفتیش منزلی در این شهرستان را دریافت می‎کند که در جریان این تفتیش یک عدد خمره سفالی کشف می‎شود.

او ادامه داد: پس از کشف این خمره، موضوع به پایگاه حفاظت میراث فرهنگی شوش اطلاع داده می‎شود و مسئول پایگاه به همراه کارشناس آثار تاریخی پایگاه میراث جهانی شوش به پلیس اطلاعات مراجعه می‎کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش افزود: پس از بررسی‎های اولیه و پس از مستندنگاری، تهیه عکس و تاریخ‎نگاری نسبی درخصوص این اثر، باتوجه به فرم ظرف و تزئینات موجود، این ظرف متعلق به دوران اسلامی (قرون اولیه هجری) و دارای ارزش تاریخی، فرهنگی و مطالعاتی تشخیص داده شد.

کشف یک اثر تاریخی از منزل یک فرد در شوش/ پرونده قضائی تشکیل شد
وی با اشاره به ویژگی‎های این خمره سفالی عنوان کرد: شیء مذکور به رنگ نخودی روشن با پوشش گِلی رقیق با سه دسته‎بر روی گردن و دهانه و دارای تزئینات با نقش کنده در قسمت گردن و شانه ظرف است.

چنانی اضافه کرد: نیمه پائینی ظرف نیز ساده و بدون تزئین و به احتمال زیاد کاربری این ظرف برای ذخیره آذوقه (مواد خوراکی یا مایعات) بوده است.

او با بیان این‎که ظرف مشکوف، سالم و دارای ایستایی کامل است افزود: ازتفاع این خمره ۶۲/۵ سانتیمتر، قطر کف ۱۲ سانتیمتر، قطر شکم ظرف ۳۶ سانتی‎متر، قطر گردن ۲۴ سانتی‎متر و قطر لبه آن ۱۹ سانتی‎متر است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شوش خاطرنشان کرد: باتوجه به اثرات خاک حاصل از حفاری که روی دسته و بدنه این خمره وجود داشت، احتمال فراوان می‎رود که اثر در جریان یک عملیات حفاری غیرمجاز از زیر خاک بیرون کشیده شده باشد.

وی یادآور شد: در این خصوص پرونده قضائی تشکیل شده و موضوع درحال پیگیری است.




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار