gardeshban.ir

بعضی از شهرهای کنار دریا که پیش‌تر، مردم هر تابستان به‌ سوی آن‌ها حرکت می‌کردند، اکنون به شهرهایی بی‌روح و بدون جنب‌وجوش سابق تبدیل‌شده‌اند.
کد خبر: ۱۲۵۲۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
ساختمان‌های زیبایی وجود داشت که مردم سراسر کشور را به‌سوی خود جذب می‌کردند، اما الآن حتی وجود هم ندارند. شگفتی‌هایی طبیعی که الهام‌بخش انسان‌ها بودند اما اکنون گذشت زمان عظمت آن‌ها را درهم‌شکسته یا شاید خود ما آن‌ها را نادیده می‌گیریم و دائماً نیز به تعداد پارک‌های متروک و غم‌افزا افزوده می‌گردد. 


5. آبشارهای گوآرا، پاراگوئه، برزیل

آبشارهای گوآرا مجموعه‌ای از آبشارهای عظیم‌الجثه روی رود پارانا در طول مرز بین برزیل و پاراگوئه هستند. ارتفاع مجموع آبشارها برابر با 114 متر است، درحالی‌که بزرگ‌ترین آبشار مجزا 40 متر ارتفاع دارد. گفته می‌شود که غرش آب در حال ریزش از 30 کیلومتری هم شنیده می‌شود! گرچه امروزه نمی‌توان به‌طور دقیق شدت‌ جریان آب را محاسبه کرد، اما گفته می‌شود که جریان آبشار گوارا یکی از پرسرعت‌ترین جریان‌های جهان است. همانطورکه حتماً حدس می‌زنید، می‌تواند از بزرگ‌ترین جاذبه‌های گردشگری باشد.

اما ممکن است بپرسید چه چیز می‌تواند یک آبشار بزرگ و زیبا را نابود کند؟ پاسخ گونه انسانی است. انسان‌ها می‌توانند با سد بستن یک آبشار را نابود کنند. در سال 1982، دولت وقت برزیل بر رود پارانا سد بست تا سد ایتایپو (Itaipu) را به‌عنوان منبعی برای اهداف هیدروالکتریکی و تولید برق بسازد.

4. کراکو (Craco)، ایتالیا

سال‌ها پیش کراکو به‌عنوان پیشرفته‌ترین شهر ایتالیای جنوبی با ناپل رقیب بود. اما بداقبالی‌های ناگواری در این شهر پیش آمد که غیرقابل‌باور است. یکجانشینی در این ناحیه به قرن هشتم پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد، اما شهری به این نام در سال 1060 میلادی به وجود آمد. کراکو در حوادث قرون‌وسطی و اوایل دوره‌های مدرن ایتالیای جنوبی نقش بسیار عمده‌ای ایفا کرد. اما پس‌ از آن سختی‌ها هجوم آوردند.

حادثه نخست کم ثمر بودن محصولات برای چندین سال پیاپی است که به مهاجرت‌های بسیاری در ابتدای قرن بیستم انجامید. در سال 1963، یک زمین‌لرزه عظیم منجر به خروج عده کثیری از ساکنان شهر شد. بعد سیل نیز خود را به آنجا رساند. پس‌ از آن زلزله دیگری در سال 1980 اتفاق افتاد که همه را مجبور به ترک شهر نمود.

جالب است که اخیراً کراکو جذابیت گردشگری خود را بازیافته است، چراکه برخی به دیدن یک شهر شبح‌زده ایتالیایی علاقه دارند.

3. بلک پول انگلیس

می‌توان بلک پول را از چند لحاظ با عنوان آتلانتیک سیتی بریتانیا توصیف کرد. بلک پول نمونه بارزی از افت‌وخیز شهرهای تفریحی کنار دریای انگلستان است. یک طبقه متوسط رو به رشد، سیستم ریلی درحال‌توسعه، و استفاده از اتومبیل‌های شخصی همه بلک پول را به یک شهر تفریحی محبوب تبدیل کرده‌اند تا مردمی که در مناطق دورتر لانکاشیر و شمال غرب انگلیس زندگی می‌کنند، از آن بهره ببرند.

بلک پول به لطف گسترش راه‌آهن در دهه 50 میلادی گردشگران بسیاری را به‌سوی خود جذب می‌کرد. اما مانند سایر شهرهای تفریحی اشاره‌ شده، سفر هوایی ارزان و به‌صرفه زیان‌هایی برای بلک پول به همراه آورده است.

وقتی شما می‌توانید با همان قیمت به ماربلا، مدیرا یا مالورکا سفر کنید، آیا تعطیلات خود را در بلک پول خواهید گذراند؟ با اینکه شهرت بلک پول به‌عنوان یک مقصد گردشگری برجسته کم‌رنگ شده است، اما هنوز هم این مکان هرساله نظر تعداد قابل قبولی از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

2. هریتج USA (میراث آمریکا)، فورت میل، کارولینای جنوبی

میراث آمریکا در سال 1978 افتتاح شد و مجموعه‌ی پراکنده‌ای با بیش از 2300 هکتار که 25 برابر دیزنی لند است را در خود جا داد. اما تنها امکانات آن راید ها (مکان‌های تفریحی داستانی) نبودند؛ زمین چمن، هتل و حتی آپارتمان هم در این مجموعه قرار داشت که وظیفه‌شان این بود که در نهایت پیام محافظه‌کارانه مسیحیت را منتقل کنند. همچنین شهرت میراث آمریکا هم در آن زمان بد نبود و شش میلیون بازدیدکننده که در سال 1986 داشت آن را به سومین پارک موضوعی محبوب کشور تبدیل کرد.

اما یک سال بعد، همه‌چیز از هم پاشید. بکر به 24 مورد کلاه‌برداری و دسیسه متهم شد. سپس، جهت تکمیل این نابودی، طوفان سال 1989 قسمت‌هایی از میراث آمریکا را نابود کرد و به تعطیلی آن منجر شد.

1. یخچال چاکالتایا، بولیویا

در ارتفاع 5304 متری کوهستان آندس واقع در بولیوی، یک یخچال بزرگ و زیبا را خواهید یافت. یا حداقل اگر بیست سال پیش به آنجا می‌رفتید آن را می‌دیدید. الآن بیشترین چیزی که به چشم می‌آید گل‌ولای است. یخچال چاکاتیا زمانی از برترین جاذبه‌های گردشگری بولیوی بود. همچنین جذابیت ویژه‌ای برای اسکی‌بازها داشت، چراکه بلندترین مسیر اسکی جهان را داشت. همچنین مرتفع‌ترین سکونتگاه اسکی جهان را دارا بود (مرتفع‌تر از اردوگاه پایه کوه اورست) و نزدیک‌ترین مکان اسکی به استوا بود. پس از 18000 سال شکوه و درخشش، اکنون یخچال چاکالتایا به تعدادی قطعه یخ کوچک تقسیم‌شده است. و بازهم متهم خود ما هستیم.

تغییرات اقلیم جهانی باعث ذوب شدن این یخچال، و یخچال‌های دیگری در آمریکای جنوبی و سرتاسر جهان شده‌اند.

زمین اسکی واقع در این منطقه در سال 2012 به‌طور رسمی تعطیل شد.











مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار