gardeshban.ir

مرمتگر پل آق‌قلا توضیحاتی را در مورد علت مقاومت این سازه تاریخی در برابر سیل ارائه کرد.
کد خبر: ۱۲۵۲۵
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
 داریوش حیدری مرمتگر پل تاریخی آق قلا در مورد مقاومت این پل در  برابر سیل گفت: آنچه در سیل به پل‌های تاریخی آسیب می‌زند معمولا شدت سیل نیست بلکه تداوم آن است که به ملات و آجرها صدمه میزند و مقاومت آن‌ها را کم می‌کند.

وی ادامه داد: در سیل اخیر هیچ مشکلی برای پل تاریخی آق‌قلا ایجاد نشد چرا که دهانه‌های پل به خوبی آب را تخلیه می‌کرد و آسیبی به مصالح وارد نشد.

این مرمتگر اظهار کرد: در محوطه پل آق‌قلا در گذشته کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده‌ بود و آثاری به دست آمد که ما در عملیات مرمت شرایطی برای ایجاد سایت موزه در آنجا در نظر گرفتیم.

حیدری در مورد فرآیند مرمت این پل گفت: در عملیات مرمت پل و دهانه‌های آن، یکی از دهانه‌های پل که خراب شده بود دوباره مرمت شد و یک دهانه جدید هم طراحی شد تا از آنجا آثار کشف شده در آق‌قلا به صورت سایت موزه در معرض دید گردشگران قرار بگیرد.

پل آق‌قلا متعلق به دوره صفوی است که بر روی گرگانرود در شهرستان آق‌قلا در استان گلستان ساخته شده‌ و دارای آجرکاری‌های ارزشمندی است. آق‌قلا در سیل فروردین‌ماه یکی از شهرستان‌هایی بود که بیشترین آسیب را دید و حجم زیادی از سیل به شهر‌ها و روستاهای آن آسیب وارد کرد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار