gardeshban.ir

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه تسریع در پرداخت ارز نیمایی برای شرکت‌های هواپیمایی حیاتی است، گفت: بسیاری از شرکت‌ها هنوز نتوانسته‌اند ارز دریافت کنند، آنهایی هم که گرفته‌اند باید در بازار آزاد، تبدیل کنند.
کد خبر: ۱۲۵۳۲
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
مقصود اسعدی سامانی درباره نحوه ارائه‌ ارز نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: ارائه ارز نیمایی به شرکت‌های هواپیمایی، همچنان به صورت نامنظم و در واقع یک خط در میان انجام می‌شود.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی اضافه کرد: در همین راستا ‌شرکت‌های هواپیمایی گلایه دارند که ارز نیمایی در زمان لازم و به‌موقع به آنها تخصیص نمی‌یابد، بنابراین ناگزیر هستند به خاطر سرعت کار خود ارز آزاد از طریق بازار تهیه کنند.

پول سوخت هواپیما نقدی جابه‌جا می‌شود

‌وی با تأکید بر اینکه دریافت ارز به صورت آزاد هزینه شرکت‌های هواپیمایی را افزایش داده است، گفت: در تخصیص ارز نیمایی، سرعت عمل بسیار مهم است، ‌به عنوان مثال برای پرداخت پول سوخت شرکت‌های سوخت‌رسان در پروازهای خارجی، شرکت‌های هواپیمایی باید ارز کش (نقد) به همراه داشته باشند، حال اگر در تأمین ارز‌ تسریع نشود، شرکت‌ها مجبور هستند، از بازار آزاد، ارز تهیه کنند.

سرعت در تأمین ارز برای شرکت‌ هواپیمایی حیاتی است

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: یا ممکن است شرکت هواپیمایی برای رفع نقص فنی خود نیازمند یک قطعه باشد، بنابراین باید ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار به سرعت تأمین کند، زیرا شرکت در پروازهای خود نمی‌تواند معطل شود و باید با رفع نقص فنی، هواپیما پرواز کند، حال زمانی که در تخصیص ارز نیمایی تاخیر رخ می‌دهد، شرکت‌ هواپیمایی مجبور است به ناچار ارز را از بازار آزاد تهیه کند.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر ثبت سفارش و دریافت ارز نیمایی از بانک، خود پروسه زمانی طولانی دارد، ‌اما هواپیما را نمی‌توان برای یک قطعه ۵۰ هزار دلاری زمین‌گیر کرد و ۲ ماه در صف ارز ماند.

برخی پرونده‌‌های دریافت ارز نیمایی جواب داده نمی‌شود

اسعدی سامانی با بیان اینکه زیرساخت‌های ارتباطی شرکت‌های هواپیمایی با بانک‌ها از نظر دریافت ارز نیمایی برقرار است، افزود:‌ با این وجود پروسه تصمیم‌گیری و تخصیص ارز نیمایی طولانی است، حتی برخی از پرونده‌های ما هم جواب داده نمی‌شود.

هزینه ۱۲ درصدی تبدیل و نقل و انتقال ارز نیمایی برای شرکت‌ها

وی اظهار داشت: مشکل دیگر شرکت‌های هواپیمایی این است که اگر ارز نیمایی آن هم با تأخیر داده می‌شود، به یورو و دلار نیست در حالی که ‌معاملات شرکت‌های هواپیمایی با طرف‌های مقابل، اغلب به صورت یورو یا دلار است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: بانک مرکزی به جای یورو و دلار به ما روپیه هند، لیر ترکیه یا یوان چین در قالب ارز نیمایی می‌دهد، حال شرکت‌های هواپیمایی باید این ارز‌ها را در بازار آزاد تبدیل کنند بنابراین هزینه «تبدیل» و هزینه «نقل و انتقال»‌ بر آنها متحمل می‌شود که حدود ۱۲ درصد است‌ ضمن آنکه این پروسه سرعت لازم هم‌ ندارد و با تاخیر انجام می‌شود.

برخی شرکت‌های هواپیمایی هنوز نتوانسته‌اند ارز نیمایی بگیرند‌

اسعدی سامانی درباره روند دریافت ارز نیمایی از سوی شرکت‌ها بیان کرد: همان‌گونه که گفته شد شرکت‌ها با تأخیر این ارز را دریافت می‌کنند همچنین برخی‌ شرکت‌های هواپیمایی هم هنوز نتوانسته‌اند ارز نیمایی دریافت کنند، بنابراین مجبور هستند، ارز مورد نیاز خود را از طریق بازار آزاد تهیه کنند. 

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار