gardeshban.ir

یکی از زیباترین کشورهای مدیترانه ای، کشور ترکیه است. ترکیه با نام رسمی جمهوری ترکیه ، کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگ کشور یعنی آناتولی یا آسیای کوچک در جنوب باختر آسیا و خاورمیانه واقع است و بخش کوچکی نیز به نام تراکیه در منطقهٔ بالکان (منطقه‌ای در جنوب خاور اروپا) قرار دارد.
کد خبر: ۱۲۵۴۱
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
 ترکیه در خاور با کشورهای ایران، جمهوری آذربایجان (نخجوان)، ارمنستان، و گرجستان؛ در جنوب خاوری با عراق و سوریه؛ و در شمال باختری (بخش اروپایی) با بلغارستان و یونان همسایه‌است. همچنین ترکیه از شمال با دریای سیاه، از باختر با دو دریای کوچک مرمره و اژه، و از جنوب باختر با دریای مدیترانه مرز آبی دارد. دو تنگه بسفر و داردانل نیز در اختیار ترکیه است.

جغرافیا:

ترکیه در تور ترکیه  از شرق با گرجستان و ارمنستان و آذربایجان (بخش جمهوری خودمختار نخجوان ) و ایران ، از غرب با بلغارستان و یونان ، از جنوب با سوریه و عراق همسایه است .

دریای سیاه در شمال ، دریای اژه در غرب و دریای مدیترانه در جنوب ، ترکیه را با تمامی جهان مرتبط می سازد؛ از این رو ، ترکیه مرکز مسیرهای بازرگانی و مهاجرت شده است . دورترین نقطه در شرق ، نقطه ای است که مرز ایران و نخجوان را قطع می کند. دورترین نقطه در غرب در دماغه آولانا در گوکچه آدا، و در شمال در دماغه اینجه برون در استان سینوپ و در جنوب در روستای بیسون در استان ختای (انطاکیه ) واقع است.

جمعیت:

ترکیه حدود ۷۶ میلیون نفر (برآورد ۲۰۱۳) جمعیت دارد، که حدوداً ۷۵ تا ۸۵ درصد مردم سنی و ۱۵ تا ۲۵ درصد هم علوی هستند. حکومت ترکیه لائیک است ولی بسیاری از مردم به دین اسلام پایبند هستند و عید فطر و عید قربان در این کشور تعطیل رسمی است. همچنین در ترکیه حدود ۷۰٪-۷۵٪ درصد مردم ترک، ۱۸٪ درصد کرد و ۷٪-۱۲٪ را سایر باشندگان قومی ترکیه تشکیل می‌دهند.

کنگره جغرافیای اول که در سال ۱۹۴۱ در آنکارا برگزار شد، در پایان بررسی های طولانی خود ترکیه را به هفت منطقه جغرافی تقسیم نمود. در بررسی های کنگره نامبرده ویژگی های مختلف جغرافیایی ترکیه در نظر گرفته شد.

بدین صورت که : این کشور از سه جهت با آب دریا محصور است، در طول کناره های بلندش موازی با ساحل رشته کوه ها قرار دارند، قسمت میانی این کوه ها که در عین بلند بودن فراز و نشیب کمتری دارند تحت تاثیر شرایط دریایی نمی باشند، بهمین خاطر این وضعیت بین نوار ساحلی و مناطق میانی ازجنبه آب و هوایی، پوشش گیاهی طبیعی و پراکندگی انواع مزارع تفاوت هایی ایجاد می کند که در نتیجه سیستم های مواصلانی و شکل خانه های این مناطق نیز از آن متأثر می شوند. کنگره یاد شده با در نظر گرفتن این ویژگی ها ترکیه را به چهار منطقه ساحلی و سه منطقه میانی تقسیم کرده است. از این هفت منطقه، چهار منطقه اول نام دریای چسبیده به آن منطقه را گرفته اند: (دریای سیاه- مرمره، اژه و مدیترانه) در زبان محلی مدیترانه را به نام "دریای سفید” می خوانند.

سه منطقه باقیمانده نیز بنا بر موقعیت جغرافیایی شان در آناطولی نامگذاری شده اند. (آناطولی میانی، آناطولی شرقی و آناطولی جنوب شرقی)

اقوام:

ترک تبار ۸۱% (اویغور– تاتار– قرقیز– قزاق– آذری– چچن– کریمه– اینگوش و …) – اکراد ۱۳% – عرب تبار ۲% – غیره ۴%(یونانی – بلغار – آلبانیایی – یوگسلاو – مقدونی – کوزووایی – لهستانی – روس – گرجی – لاز – چرکز – ارامنه و …)  وجه غالب نژادی کنونی در جمهوری ترکیه ” ترک – مدیترانه‌ای” است.

زبان:

زبان غالب و رسمی ترکی (استانبولی) با حروف الفبای لاتین است. زبانهای عربی – کردی (با اختلاط کلمات ترکی) و گویشهای اقلیتهای قومی به صورت غیررسمی مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد.

دانستنی‌های سفر به ترکیه:

واحد پول ملی ترکیه در تور ترکیه لحظه آخری ارزان قیمت لیره است. نرخ خرید و فروش برای پولهای رایج بین المللی (دلار، یورو،…)روزانه منتشر می شود.از آنجائیکه نرخ ارز درطول یک هفته تغییرزیادی نمی کند می توانید مبلغ مورد نیاز خود را برای یک هفته از صرافی ها یا ازبانک ها تهیه نمائید. بهترین مکان برای این کار در آنتالیا خیابان آتاتورک می باشد که صرافیها و بانکهای متعددی در آن به چشم می خورد. در هنگام تبدیل پول خود از ارزهای خارجی به لیر ترک حتما رسید دریافت نمائید.

تاکسی ها در ترکیه با رنگ زرد مشخص شده اند. هر مسافر طبق مسافتی که طی کرده و تاکسیمتر مشخص می کند پول می پردازد که نرخ قیمت آن درشب از روز گرانتر است .دلموش سرویس ویژه ای است که مسیرهای خاصی را طی می کند و کرایه آن ثابت وتوسط شهرداری تعیین شده است. دلموش ها در آنتالیا معمولا تا ساعت یازده شب کار می کنند.جهت سفر در طی روز به مرکز شهر دلموش وسیله مناسب و مقرون به صرفه تری است .

ساعت رسمی ترکیه نسبت به ایران یک ساعت و نیم عقب است.

ولتاژ استاندارد ترکیه ۲۲۰ ولت می باشد.

در طول اقامت در ترکیه از خوردن آب لوله کشی خودداری نمائید .

تلفنهای ضروری ( گرچه امید است هیچگاه مورد نیاز واقع نشود)

پلیس امداد : ۱۵۵ آمبولانس : ۱۱۲ آتش نشانی : ۱۱۰

در صورتیکه در خارج از شهر هستید به جای پلیس با ژاندارمری تماس بگیرید. ژاندارمری : ۱۵۶

ادارات پست و تلگراف و تلفن با رنگ زرد مشخص شده اند.علامت اختصاری مراکز پست و تلفن: PTT 7- از مراکز نامبرده می توانید کارت تلفن جهت مکالمه تهیه نمائید.
کد ایران ۰۰۹۸ می باشد. در ادامه کد شهر مورد نظر را وارد می کنید بطور مثال برای تماس با تهران کد ۰۰۹۸۲۱ را وارد می کنید.

به علت ارزان بودن خط تلفن همراه در ترکیه می توانید در مدت اقامت خود تنها با ارائه پاسپورت و مبلغی جزئی صاحب خط موبایل شوید. از آنجائیکه شرکتهای متعددی اقدام به ارائه خط تلفن می نمایند بهتر است با توجه به مدت اقامت خود اقدام به انتخاب شرکت ارائه کننده نمائید.می توانید در این زمینه با راهنمای خود مشورت کنید.

قهوه ترک معمولا در ترکیه بعد از صرف غذا نوشیده می شود. از فواید آن این است که خواب را می زداید و ذهن را به حرکت در می آورد و به هضم غذا کمک می کند. قهوه در قرن دوازدهم وارد ترکیه شد و در قرن پانزدهم توسط ترکان عثمانی به اروپا شناخته شد. از بعد اجتماعی دعوت به قهوه نوشیدن، نشانه دوستی و مسافرپروری است.

مثلی معروف در زبان ترکی وجود دارد که می گوید : ” یک فنجان قهوه ،خاطره اش چهل سال باقی می ماند.”

اجاره ماشین در ترکیه

در مورد اتومبیلهای کرایه ای میبایست علاوه بر قیمتها، به نکات مهم دیگری نیز توجه کرد.یکی از این نکات مسئله بیمه میباشد، مورد دیگر مسئله تعمیر اتومبیل و جایگزینی آن با اتومبیل دیگر میباشد. بنابر این توصیه میشود از راهنمای خود در آنتالیا در این زمینه کمک بگیرید

Taxi

تاکسی‌ها را در تور ترکیه می‌توانید به وسیله رنگ زردشان تشخیص دهید.اگر از تاکسی استفاده میکنید حتما از راننده بخواهیدتاکسیمتر را روشن کند. تاکسیها دو نرخ متفاوت دارند. از نیمه‌شب تا ۶صبح کرایه ۵٠٪ بیشتر میشود.

Minibus & Otobus

با مینی بوسها و اتوبوسهای شهری قادر به گشتن با قیمتی ارزان خواهید بود. توجه داشته باشید اگر مسیرتان کوتاه و تعدادتان زیاد باشد گاهی تاکسی ارزانتر تمام شده و یا با کمی پول بیشتر در زمان تصرف بسزایی خواهید کرد

جشنواره پرتقال طلائی که پائیز هر سال در زمینه فرهنگ و هنر برگزار می گردد را می توان از دیگر جذابیت های این شهر بیان کرد . تالار قدیمی در منطقه آسپندوس مکان مناسبی برای برگزاری کنسرت ها و فستیوالها می باشد.بعلاوه همه ساله در آنتالیا نمایشگاههای جواهر نیز برگزار می گردد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار