gardeshban.ir

پیشینه چند هزار ساله و گذر از رویدادهای بزرگ تاریخ، باعث شده که شهر شیراز و به صورت کلی استان فارس تبدیل به معدنی از مقصدهای فرهنگی و تاریخی باشد. جاهای دیدنی شیراز کم نیستند و همین باعث شده که مردم زیادی در طول سال چه از داخل کشور و چه از خارج کشور، راهی این شهر زیبا شوند.
کد خبر: ۱۲۵۶۶
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
اما بهتر است نگاهی دقیق‌تر به جاهای دیدنی شیراز داشته باشیم. در این مقاله بهترین جایگاه‌های گردشگری این شهر را بررسی خواهیم کرد و شما را برای یک سفر فرهنگی و تاریخی آماده می‌کنیم.

حافظیه

یکی از جاهای دیدنی شیراز حافظیه است. مقبره حافظ که با نام حافظیه شناخته می‌شود در جنوب دروازه قرآن شیراز قرار گرفته است. در سال ۸۳۱ شمسی، حاکم فارس پس از ۶۵ سال گذر از وفات حضرت حافظ، دستور داد که مقبره‌ای برای او طراحی و ساخته شود. عمارتی که شکل گرفت عمارتی گنبدی شکل بود و حوضی هم در جلوی مقبره طراحی شد. پس همین امروز بلیط هواپیما شیراز را خرید کنید و به این شهر زیبا سفر کنید.

پس ساخت مقبره ابتدایی، در طول حکومت حاکمان مختلف، این مقبره دوباره بازسازی و بازطراحی شد. در دوران معاصر هم در سال ۸۶ اولین بازسازی جدی روی این مقبره شکل گرفت و مرمت‌های عظیمی انجام شد. این مقبره در حال حاضر چهار محوطه در چهار جهت جغرافیایی دارد که هر کدام حاوی بناهایی هستند. در بین این بناها می‌توان به سنگ مزار، کتابخانه حافظیه، آب انبار و آرامگاه خاندان معدل اشاره کرد.

طبیعتا سر زدن به حافظیه باید یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های سفر شما باشد. حتی اگر پیش از این هم این مقبره را مشاهده کرده باشید، همچنان سر زدن به آن آرامشی نفیس به ارمغان می‌آورد.

باغ ارم

یکی از جاهای دیدنی شیراز باغ ارم است. نمی‌توان به اندازه کافی زیبایی باغ ارم را وصف کرد. زیبایی این باغ باید دیده و حس شود. این باغ در حال حاضر به عنوان میراث جهانی شناخته می‌شود و با کمی گشت و گذار در آن و آشنایی با تاریخ این باغ، متوجه اهمیت آن خواهید شد.

زمان ساخت این باغ به قرن دهم و یازدهم هجری و دوران سلجوقیان بازمی‌گردد. با این حال در دوران زندیه، بهبودهایی فراوانی برای این باغ در نظر گرفته شد. در میانه این باغ، عمارت وسطی قرار دارد. ساختمان میانی در دوران قاجار ساخته شد، اما سبک طراحی آن متعلق به دوران زندیه است.

این عمارت بزرگ پر از اتاق‌های مختلف است و اتاق‌های طبقه زیرین مناسب هوای گرم و تابستان است. در تاریخ این باغ آمده که اعیان و متمولین زمانه همیشه به این باغ سر می‌زنند. اما سال‌ها است که این باغ در اختیار گردشگران قرار گرفته و سر زدن به آن آشنایی با زیبایی ایرانی است. برای لذت بردن از زیبایی های شیراز با خرید بلیط اتوبوس به این شهر سفر کنید.

نقش رستم

یکی از جاهای دیدنی شیراز نقش رستم است. این مجموعه تاریخی کمی با شیراز فاصله دارد و در شهرستان مرودشت قرار گرفته است. این مجموعه تاریخی هزاران سال قدمت دارد و آرامگاه چند تن از شاهان هخامنشی را میزبان است. همچنین نقش‌برجسته‌های مختلفی از دوره ساسانیان هم در این مجموعه وجود دارد.

کعبه زرتشست، آرمگاه داریوش هخامنشی، آرامگاه خشایار شا، آرامگاه اردشیر یکم و داریوش دوم همگی از مقصدهایی است که در نقش رستم قرار دارد. به همین خاطر می‌توانیم بیشتر با اهمیت تاریخی این مجموعه آشنا شویم.  

اگر به تاریخ دیرینه ایران علاقه دارید و قصد دارید که بیشتر با شاهان دوران پیشین آشنا شوید، پس بهتر است برای سفر بهتر است با خرید بلیط قطار به این شهر زیبا رفته و از جادهای دیدنی شیراز لذت ببرید.

تخت جمشید

یکی از جاهای دیدنی شیراز تخت جمشید است. تخت جمشید شاید یکی از معروف‌ترین بناهای تاریخی و گردشگری ایران و شیراز باشد. تخت جمشید شهری بود که شاهان هخامنشی از آن به عنوان پایتخت خود استفاده می‌کردند. در روز سال نو، فرستندگانی از سرتاسر قلمرو ایران برای شاه هخامنشی هدایایی را می‌آوردند و همگی راهی تخت جمشید می‌شدند.

تخت جمشید با نام‌های پارسه و پرسپولیس هم شناخته می‌شود. همانند باغ ارم، این بنا هم چند دهه پیش به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد. این بنا تا سال‌ها آباد بود اما در ۳۳۰ پیش از میلاد به دست اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد و کل بنا تخریب شد.

امروزه خرابه‌ای از بناها و کاخ‌هایی مانند آپادانا، تچر، هدیش و کاخ ملکه باقی مانده است. متاسفانه در طول تاریخ هم این مکان شاید خرابکاری‌های مختلفی بوده که برخی از آن‌ها توسط گردشگران صورت گرفته است. با این حال سفر به تخت جمشید هم حتما باید در برنامه سفری شما قرار داشته باشد.

مسجد شاه‌چراغ

یکی از جاهای دیدنی شیراز مسجد شاه‌چراغ است. این مسجد، آرامگاه احمد بن موسی، پس ارشد موسی بن کاظم است. این بنا در سده ششم هجری قمری ساخته شد و از آن پس مکانی برای زیارت بوده است.

علاوه بر اینکه این مسجد مقصدی معنوی است، زیبایی طراحی این بنا هم نباید نادیده گرفته شود. کاشی‌کاری و آینه‌کاری داخل مسجد همگی چشم‌نواز هستند و دیدگان هر کسی را به خود جلب خواهند کرد. سفر به شیراز پر از مقصدهای تاریخی و فرهنگی است، مسجد شاه‌چراغ می‌توانید به عنوان مقصدی مذهبی شناخته شود.

بازار وکیل

یکی از جاهای دیدنی شیراز بازار وکیل است. در دوران زندیه این بازار ساخته شد. ساخت این بازار حدود بیست سال طول کشید. این بازار پس از طراحی و ساخت، تبدیل به مرکز اقتصادی کشور شده بود. تمامی فعالیت‌ها اقتصادی اعم از تجارت‌های داخلی و خارجی همگی در بازار وکیل صورت می‌گرفت. همچنین روایت است که کریم خان زند، با دیدن بازار لار تصمیم گرفت که چنین بازاری را بنا کند.

مغازه‌ها و حجره‌های فراوانی وجود دارد که محصولاتی همچون فرش در آن‌ها فروخته می‌شود. همچنین عطاری‌های بازار وکیل هم از معروفیت بالایی برخوردار هستند. قدم زدن در این بازار هم به خودی خود جذاب خواهد بود و لحظات لذت‌بخشی را رقم می‌زند. بادگیر‌هایی در بازار وجود دارد که وظیفه تهویه هوا را دارند و هوا را خنک و تازه نگه‎‌میدارند.

اگر قصد دارید که سری به یک بنا تاریخی بزنید، خرید کنید و در بین مردم شهر شیراز باشید، بهتر است که حتما سری به بازار وکیل بزنید.

مسجد نصیرالملک

یکی از جاهای دیدنی شیراز مسجد نصیر الملک است. اگر به شیراز سفر نکرده باشید، مطمئنا تصاویری زیبا و رنگارنگ از مسجد نصیرالملک را مشاهده کرده‌اید. در حقیقت این مسجد علاوه بر تاریخچه خود به خاطر رنگ و نور زیبای خود معروف شده است.

این مسجد در محله قدیمی گود عربان قرار گرفته است. همچنین لازم به ذکر است که در سال ۵۸ این مسجد به عنوان یک اثر ملی ثبت شد. چندان جای تعجب هم ندارد. کاشی‌کاری‌های این مسجد بسیار زیبا و باارزش هستند. اما شیشه‌های رنگی از همه اهمیت بیشتری دارند و همین شیشه‌ها باعث شده که نام دیگر مسجد، مسجد صورتی باشد.

در چندین سال اخیر نگهداری خوبی از این مسجد شده و می‌تواند به عنوان بخشی مهم از سفر شما به شیراز باشد. فضای مسجد فضای آرامی خواهد بود و پیشنهاد ما این است که حتما به آن سری بزنید.

بند امیر شیراز

بند امیر شیراز در فاصله ۴۳ کیلومتری این شهر واقع شده است. همانند تمامی بندها، این بند هم برای جمع‌آوری آب به منظور کمک به کشاورزی در فصول مختلف سال طراحی شده است. روستایی هم در کنار بند قرار دارد که روستای بند امیر نام گرفته است.

بخشی از سازه این بند مورد تخریب واقع شده و طی مرور زمان از حالت عادی خود خارج شده است. با این حال، اگر قصد این را دارید که کنار آب باشید و از طبیعت لذت ببرید، پس بند امیر یک گزینه خوب خواهد بود.

آرامگاه سعدی

یکی از جاهای دیدنی شیراز آرامگاه سعدی است. سعدیه هم یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری شیراز و یکی از مناطق فرهنگی این شهر و کل ایران است. سعدی شیرازی سخن‌وری بزرگ بود و تاثیر او بر زبان فارسی تاثیری غیرقابل انکار است. در طراحی تازه آرامگاه سعدی که توسط محسن فروغی صورت گرفته هم، تلاش شده تا زیبایی و آرامش اولویت بالایی داشته باشند.

این آرامگاه و خود حضرت سعدی از اهمیت بالایی در تاریخ ایرانی برخوردار است. حتی این اهمیت به قدری بوده که باعث شد از سال ۸۹ به بعد پشت اسکناس ده هزار تومانی شاهد تصویر این آرامگاه باشیم.

سعدیه مکانی بوده که سعدی اواخر عمر را در آنجا می‌گذارنده و پس از وفات هم همینجا دفن شده است. چندین سال پس از مرگ او این بنا تخریب شد، اما دوباره پس از گذشت حدود ۲۰۰ سال کریم خان زند دستور بازسازی دوباره این بنا را دارد.

شیراز مهد ادب و هنر ایران است. پس در کنار حافظیه، نگاهی هم به سعدیه داشته باشید و سفر فرهنگی خود را کامل کنید.

باغ جهان‌نما

شیراز باغ‌های زیبایی دارد که یکی از جاهای دیدنی شیراز باغ جهان‌ما است. کمی پیش‌تر به باغ ارم اشاره کردیم که از اهمیت و ساختار فوق‌العاده جذابی برخوردار است. پس از آن باید به باغ جهان‌نما اشاره کرد که یکی از جاذبه‌های گردشگری شیراز است.

لازم به ذکر است که باغ جهان‌نما از قدیمی‌ترین و شاید قدیمی‌ترین باغ این شهر باشد. از همان دوران قدیم هم جویباری از رودی سرچشمه می‌گرفته و از میان این باغ عبور می‌کرده. تغییرات زیادی در طول دوران حکومت افراد مختلف صورت گرفته، اما همین چندین سال پیش، شهرداری شیراز هم پروژه احیا این باغ را بر عهده گرفت.

در حال حاضر، مکانی آرام و چشم‌نواز ترتیب داده شده تا گردشگران بتوانند به این باغ سر بزنند. حتما از زیبایی و طبیعت این باغ لذت ببرید.

آرامگاه کوروش

آرامگاه کوروش بنایی است که زرق و برق فراوانی ندارد. در جوار این آرامگاه ساخت و ساز خاصی صورت نگرفته و زمین به حالت عادی خود قرار دارد. با این حال خود مقبره از اهمیت بالایی برخوردار است و نوع معماری و همچنین تاریخ طراحی آن باعث شده که این مقبره بخشی از تمدن و فرهنگ ایرانی باشد.

در سال‌های اخیر البته در مناسبات خاص دسترسی به این آرامگاه سخت بوده، اما در زمان‌های خلوت امکان سرزدن به این مقبره وجود خواهد داشت.

بسیاری بر این باورند که خود کوروش پیش از مرگ دستور ساختن این مقبره را داده است. اما در طول زمان، ماهیت اصلی این بنا کم کم فراموش شده و اشاره خاصی به آن نشده است. پیش از انقلاب و دوران پهلوی هم از این مقبره برای مراسم‌های مختلف بهره‌برداری شده است.

بازسازی‌های مختلفی در دوران مختلف انجام شده که به نظر بازسازی‌های اخیر آسیب‌هایی به سقف این مقبره وارد کرده. با این حال، همچنان این مقبره سرپا است و گردشگران عزیز امکان سر زدن به آن را خواهند داشت.

خانه زینت‌الملوک

این بنا مربوط به دوران قاجار است. زینت‌الملوک دختر حبیب‌الله قوام بود. این خاندان در دوران مختلف والی شیراز بودند و همین باعث شده که بنایی هم به نام زینت‌الملوک وجود داشته باشد. همچنین در روایات وجود دارد که زینت‌الملوک شخصی خیر بوده و همیشه سفره‌های خیری در منزل او برپا بوده است.

این خانه تنها یک کوچه با خانه قوام فاصله دارد. یک راه زیرزمینی هم برای رسیدن دو منزل به هم طراحی شده است. همچنین در زیرزمین این خانه موزه مشاهیر فارس قرار گرفته. تمامی اشخاصی که از آن‌ها می‌توان به عنوان مشاهیر فارس نام برد، اثری از آن‌ها در این زیرزمین قرار دارد.

سر زدن به این خانه تجربه جالبی خواهد بود. هم فرصت سر زدن به یک موزه را دارید، هم با تاریخی نه چندان دور آشنا خواهید شد.

شیراز شهری است که تمدن غنی دارد. مردم شیراز هم مردمی مهمان‌نواز و خوشرو هستند. با سفر به این شهر، تجربه‌ای تاریخی فرهنگی خواهید داشت. با گذشته کشور آشنا خواهید شد و از شنیدن قصه‌های پدران و مادران لذت خواهید برد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار