gardeshban.ir

در خیابان کشاورز سنندج؛ عمارتی قدیمی چشم نوازی می کند، وکیل از خانه های تاریخی زیبا در شهر سنندج است که توسط حاج محمد رشید بیگ وکیل یکی از نامدارترین امیران زند ساخته شده و در روزگارانی محل زندگی این سیاستمدار از تبار زندیه بوده، اما امروزه با سکوتش میزبان پرندگان مهاجر، گل های فصلی و ماهی های قرمز حوض حیاط است.
کد خبر: ۱۲۶۰۲
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
 اگرچه درب هایش به روی تاریخ دوستان باز است و معماری زیبایش در بین خانه های قدیمی زبانزد است، اما عمارتی موروثی و شخصی خاندان با اصل و نسب وکیل است. عمارت وکیل الملک سنندج، مجموعه ای زیباست که با همت و پشتکار صاحبانش حفظ و نگهداری می شود و خرسندیم که بعد از سال ها هنوز پابرجاست. حکومت زندیه دوام زیادی نداشت و در همین 43 سال حکومت، ساختمان های زیبایی از آن دوران در شهرهای مختلف ایران به یادگار مانده، پس در ادامه با ما در مجله ی گردشگری همگردی همراه باشید برای بازدید از عمارت معروف در سنندج...

معماری عمارت وکیل الملک

از دوران زندیه آثار زیادی به یادگار مانده که بیشتر در شهر شیراز و تهران است. سنندج از دیگر شهرهای ایران است که ساختمانی زیبا از یکی از صاحب منصبان حکومت زند در دل خود جای داده. عمارت وکیل الملک سنندج یکی از زیباترین و منحصر به فردترین خانه های تاریخی این شهر است که با معماری حیرت انگیزش برای گردشگران جذاب است. چراکه علاوه بر رعایت اصول معماری ایرانی، تزیینات زیبایی هم دارد. خانه تاریخی وکیل الملک، عمارت معروف در سنندج در حال حاضر مجموعه ای از ساختمان مسکونی، حیاط و باغ است. ستون های سنگی در جلوی ایوان ها با تزیینات طنابی که جلوه ای خاص به آن ها بخشیده و علاوه بر ستون ها سقف شیروانی آن با طرح کلاه فرنگی زیبایی آن را دو چندان کرده. آجرکاری جذاب در کنار اروسی های دلنشین، بارزترین زیبایی این بناست. اما در گذشته های نه چندان دور، عمارت بزرگ تر و الحاقات بیشتری داشته و شامل چندین حیاط، حمام، بازارچه، مکان های تشریفاتی، تجاری و مسکونی بوده است و در نهایت این خانه به پارک سپیدار متصل می شده است. حمام عمارت از شاخص ترین بنای این مجموعه ست که از دوره ی زندیه به یادگار مانده، نقش طاوس و اشکال گیاهی، هندسی و حیوانی زیبایی حیرت انگیزی به بنا بخشیده. شاید برای شماهم بازدید از این ساختمان زیبا قابل توجه باشد، پس به سنندج و خیابان کشاورز بروید و از زیبایی های عمارت وکیل الملک دیدن کنید.


عمارت وکیل الملک سنندج/خانه ای که از دوران زندیه به یادگار مانده

عمارت وکیل الملک سنندج/خانه ای که از دوران زندیه به یادگار مانده
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار