gardeshban.ir

با افتتاح فرودگاه جدید و رکورد شکن شهر پکن در ماه های آینده، یک عنوان دیگر به فهرست شاهراه های پروازی بزرگ آسیا که هر یک در تلاش برای جلب توجه مسافران و ایرلاین ها دست به خلاقیت ها و نوآوری های آینده نگرانه می زنند افزوده می شود.
کد خبر: ۱۲۶۰۷
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
قاره آسیا ۹ مورد از ۲۰ فرودگاه شلوغ جهان را بر اساس تعداد کل مسافرانی که از طریق این فرودگاه ها سفر می کنند (داخلی و خارجی) در خود دارد. سه مورد از ۱۰ فرودگاه شلوغ جهان در چین واقع شده اند، جایی که صنعت هوانوردی به شکلی غیرقابل باور در حال رشد است. پرجمعیت ترین کشور جهان هر ساله ۸ فرودگاه جدید می سازد و قصد دارد در سال ۲۰۳۵ تعداد فرودگاه های خود را به رقم باور نکردنی ۲۱۶ مورد برساند.

با وجود اینکه آسیا شلوغ ترین منطقه جهان برای سفرهای هوایی به شمار می آید اما در زمینه خدمات لوکس پروازی نیز جایگاه قابل توجهی را به خود اختصاص داده است. ۴ مورد از ۵ فرودگاه برتر جهان در جدیدترین فهرست Skytrax World Airports Awards در این منطقه واقع شده اند. مراکز فرودگاهی بزرگ آسیا می توانند روزانه ده ها و یا صدها میلیون مسافر را جابجا کنند و تجهیزات و تسهیلات جدید فرودگاه های این منطقه بسیاری از فرودگاه های دیگر نقاط جهان را از لحاظ تکنولوژی و مدرن بودن، با فاصله ای زیاد پشت سر گذاشته اند؛ فرودگاه هایی که مسافران با شاهکارهایی بی بدیل در زمینه معماری و تجربه پرواز آشنا می شوند. در ادامه این مطلب قصد داریم شما را با ۹ مورد از شلوغ ترین فرودگاه های آسیا در سال اخیر آشنا کنیم.

۱- فرودگاه بین المللی پکن

تعداد مسافر جابجا شده در سال ۲۰۱۸ میلادی: ۱۰۰٫۹۸۳٫۲۹۰ نفر

رتبه جهانی: دوم

دلیل اینکه در سال میلادی کنونی یک فرودگاه دیگر در شهر پکن افتتاح می شود با نگاه کردن به فرودگاه کنونی شهر قابل درک خواهد بود. فرودگاه بزرگ و بین المللی شهر پکن که شلوغ ترین فرودگاه آسیا و دومین فرودگاه شلوغ جهان پس از فرودگاه آتلانتا-هارتسفیلد-جکسون در ایالات متحده لقب گرفته، در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۰۰ میلیون مسافر را جابجا کرده است. با افتتاح فرودگاه جدید این استان با نام «فرودگاه داکسینگ» (Daxing Airport)، فرودگاه بین المللی پکن بسته نخواهد شد. به جای آن، این فرودگاه به انجام پروازهای ایرلاین های داخلی مانند ایر چاینا و هانیان ایرلاینز ادامه داده و می تواند پاسخی به تقاضای همواره در حال افزایش در این شهر برای سفرهای هوایی باشد.

۲- فرودگاه هاندا توکیو

تعداد مسافر جابجا شده در سال ۲۰۱۸ میلادی: ۸۷٫۱۳۱٫۹۷۳ نفر

رتبه جهانی: پنجم

احتمالاً یکی از تنها فرودگاه هایی که تاکنون توانسته برای مدتی عنوان محبوب ترین فرودگاه جهان از دیدگاه مسافران را از چنگ فرودگاه چانگی سنگاپور در بیاورد، فرودگاه هاندا در شهر توکیو پنجمین فرودگاه شلوغ جهان در سال گذشت لقب گرفته است. اگر چه این فرودگاه امکانات فرودگاه سنگاپوری را ندارد و به اندازه فرودگاه سئول اینچئون نیز مدرن نیست، اما سلطان بهره وری فرودگاه های ژاپن لقب گرفته و نسبت به فرودگاه دیگر شهر، فرودگاه ناریتا، به شهر توکیو نزدیک تر است. هاندا همواره در میان بهترین فرودگاه های جهان در زمینه نظافت و امکانات مسافر محور قرار می گیرد. احتمال این که در این فرودگاه با تاخیر در پرواز مواجه شوید تقریباً صفر یا دستکم بسیار اندک است. برای چهارمین سال پیاپی، فرودگاه هاندا به عنوان منظم ترین و خوش قول ترین فرودگاه در زمینه ساعات پرواز در جهان انتخاب شده است.

۳- فرودگاه بین المللی هنگ کنگ

تعداد مسافر جابجا شده در سال ۲۰۱۸ میلادی: ۷۴٫۵۱۷٫۴۰۲ نفر

رتبه جهانی: هشتم

وقتی که مقامات رسمی هنگ کنگ تصمیم گرفتند که فرودگاه اصلی شهر را در سال ۱۹۹۸ تعطیل کنند کمتر کسی فکر می کرد که فرودگاه جایگزین آن به فضایی بیشتر در آینده نیاز خواهد داشت. اما فرودگاه جدید شهر که با نام «Chek Lap Kok» شناخته می شود، به هشتمین فرودگاه شلوغ جهان تبدیل شده و در زمینه نقل و انتقال بار از طریق هوا نیز رتبه اول جهان را در اختیار دارد. این فرودگاه که خانه خطوط هوایی کتی پاسیفیک و بسیاری ایرلاین های دیگر است، به طور کامل روی جزیره مسطح Chek Lap Kok و با خشک کردن برخی از سواحل شمالی جزیره لانتاو و دهانه رود Zhujiang Pearl ساخته شده است. مسافرانی که از سمت منطقه دلتای غربی رودخانه Pearl می آیند، اکنون می توانند از پل جاده ای هنگ کنگ- ماکائو- ژوهای استفاده کنند که میلیون ها مسافر دیگر را در دسترس این فرودگاه قرار می دهد.

۴- فرودگاه بین المللی پودونگ شانگهای

تعداد مسافر جابجا شده در سال ۲۰۱۸ میلادی: ۷۴٫۰۰۶٫۳۳۱ نفر

رتبه جهانی: نهم

فرودگاه پودونگ شانگهای، فرودگاه بین المللی اصلی شهر بوده و جدای از نقل و انتقال میلیون ها مسافر در سال و رتبه نهم جهان در این زمینه، در عرصه حمل و نقل هوایی کالا نیز سومین فرودگاه شلوغ جهان است. در کمال ناباوری باید بدانید که این فرودگاه در سال ۱۹۹۹ میلادی افتتاح شده و به همین زودی در زمره بزرگ ترین فرودگاه های جهان با ترمینال های اقماری قرار گرفته است. این فرودگاه می تواند سالیانه به بیش از ۸۰ میلیون مسافر خدمت رسانی کند و با توجه به اینکه در عمل نیز به زودی به این عدد خواهد رسید، نیاز به توسعه و بزرگ شدن در آن دیده می شود.

۵- فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی دهلی

تعداد مسافر جابجا شده در سال ۲۰۱۸ میلادی: ۶۹٫۹۰۰٫۹۳۸ نفر

رتبه جهانی: دوازدهم

بر اساس گزارش اخیر Airports Council International، در سال گذشته هند به سومین بازار هوانوردی بزرگ جهان تبدیل شده و ژاپن را پشت سر گذاشته است. شلوغ ترین فرودگاه هند و دوازدهمین فرودگاه جهان در این زمینه، فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی در شهر دهلی نو، مرکز اصلی فعالیت بسیاری از ایرلاین های این کشور از جمله ایر ایندیا، ایندی گو و اسپایس جت است. در کشوری که قصد دارد فرودگاه های جدیدی برای خدمت رسانی به نقاط دوردست کشور بسازد، این فرودگاه با ساخت چهارمین باند پروازی و ۳ ترمینال مسافری دیگر قصد دارد پاسخگوی افزایش مداوم تعداد مسافران خود باشد. فرودگاه بین المللی ایندیرا گاندی اخیراً جایزه بهترین کیفیت خدمات را به صورت مشترک با فرودگاه بمبئی از مجمع بین المللی فرودگاه ها دریافت کرده است.

۶- فرودگاه بین المللی بیایون گوانگژو

تعداد مسافر جابجا شده در سال ۲۰۱۸ میلادی: ۶۹٫۷۹۶٫۴۹۷ نفر

رتبه جهانی: سیزدهم

صنعت هوانوردی چین از همه طرف در حال توسعه و بزرگ شدن است. این کشور قصد دارد صدها فرودگاه جدید را در یک دهه آینده بسازد در حالی که اکثر فرودگاه های بزرگ این کشور همین الان نیز در زمره شلوغ ترین فرودگاه های آسیا قرار دارند. یکی از این فرودگاه ها، فرودگاه بین المللی بیایون (Biayun) در  استان جنوب شرقی گوانگژو با جمعیتی انبوه است که اکنون سومین فرودگاه شلوغ کشور و سیزدهمین فرودگاه جهان در این عرصه به شمار می آید. علیرغم این که این فرودگاه به تازگی و در سال ۲۰۰۴ افتتاح شده، به همین زودی یک مرحله توسعه را با افتتاح یک ترمینال جدید در آوریل ۲۰۱۸ تجربه کرده است که ظرفیت کلی جابجایی آن را به ۸۰ میلیون مسافر در سال افزایش می دهد.

۷- فرودگاه بین المللی اینچئون

تعداد مسافر جابجا شده در سال ۲۰۱۸ میلادی: ۶۸٫۳۵۰٫۷۸۴ نفر

رتبه جهانی: شانزدهم

فرودگاه بین المللی اینچئون در سئول، به عنوان یکی از مدرن ترین فرودگاه های جهان، مهم ترین دروازه ورود و خروج هوایی به کشوری است که سفر هوایی در آن با سرعتی سرسام آور و با همراهی توسعه تکنولوژی در حال افزایش است. برای فرودگاهی که سالانه حدود ۷۰ میلیون مسافر را در خود می بیند، فرودگاه اینچئون هیچ کمبودی از لحاظ فضای عمومی و فضاهای باز ندارد. جدیدترین توسعه این فرودگاه، ترمینال مدرن شماره ۲ بوده که در اوایل سال ۲۰۱۸ افتتاح شد. علاوه بر بالا بردن ظرفیت مسافربری هوایی که اصلی ترین فرودگاه بین المللی کشور به شدت به آن نیاز داشت، طراحان و سازندگان، این فرودگاه را با تمرکز بر نیازهای مسافران و تکنولوژی مدرن ساخته اند. ربات های مهربان و دوست داشتنی این فرودگاه مسافران را به سمت گیت های مربوطه راهنمایی کرده و اطلاعات روزآمد مفیدی در مورد شرایط پرواز در اختیار آن ها قرار می دهند. ربات های دیگری نیز دائماً در فضای فرودگاه در حال تمیز کردن محیط دیده می شوند. مهم ترین جاذبه فرودگاه اینچئون بخش Great Hall است که شامل ۴ طبقه است و اکثراً با سنگ گرانیت و چوب و آثار هنری از هنرمندان محلی تزیین شده است.

۸- فرودگاه بین الملی سوکارنو-هاتا جاکارتا

تعداد مسافر جابجا شده در سال ۲۰۱۸ میلادی: ۶۶٫۹۰۸٫۱۵۹ نفر

رتبه جهانی: هیجدهم

اگر از فرودگاه بین المللی سوکارنو-هاتا در جاکارتا دیدن کنید شانس این که از ترمینال داخلی شلوغ شماره ۱، ترمینال جدید و بسیار مدرن شماره ۳ یا ترمینال منحصربفرد شماره ۲ با طراحی غیرمعمولش که انعکاس دهنده باغ های استوایی و پاویلیون های سنتی است را خواهید داشت. در هر صورت شما یکی از ۶۶ میلیون مسافری خواهید بود که سالانه از این فرودگاه استفاده می کنند، در کشوری که از هزاران جزیره تشکیل شده و سفر هوایی یک ضرورت برای این ور و آن ور رفتن محسوب می شود. مقامات شهر قصد دارند که بزودی سومین فرودگاه شهر را بسازند که به گفته خودشان قرار است شاهکار اندونزی باشد.

۹- فرودگاه چانگی سنگاپور

تعداد مسافر جابجا شده در سال ۲۰۱۸ میلادی: ۶۵٫۶۲۸٫۰۰۰ نفر

رتبه جهانی: نوزدهم

فرودگاه چانگی سنگاپور مدت های طولانی است که محبوب ترین فرودگاه جهان برای مسافران و ایرلاین ها به شمار می آید. در سال ۲۰۱۹، و برای هفتمین سال متوالی، این فرودگاه به عنوان بهترین فرودگاه جهان انتخاب شد. گذر کردن از میان ۴ ترمینال این فرودگاه هیچ شباهتی با تجربیات دیگر شما در این زمینه ندارد و مسافران عاشق چنین تجربه متفاوتی هستند. در آخرین مرحله توسعه این فرودگاه، مجموعه جواهر به تازگی به فرودگاه چانگی اضافه و افتتاح شده است که به فهرست بلند بالای تسهیلات و سازه های مفرح آن می افزاید. این بخش چند منظوره و جدید، ۳ ترمینال از ۴ ترمینال فرودگاه را به هم متصل کرده و دارای یک هتل، بیش از ۲۸۰ فضای خرده فروشی و غذا خوری، چند باغ و البته بلندترین آبشار داخلی جهان است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار