gardeshban.ir

ساخت کلیسای نتردامِ پاریس، بیش از ۲۰۰ سال به طول انجامید، اما تنها در عرض چند ساعت سوخت. عملیات ساختِ سازه اصلی کلیسا، در قرن ۱۲ میلادی آغاز و ۶۰۰ سال بعد در سال ۱۸۰۰ توسط ناپلئون مرمت شد. پادشاهان گاهی، در زیر پنجره‌های رنگی و فوق‌العاده آن تاجگذاری کرده بودند، در حالی که شهر، در همان حوالی، به اوج می‌رسید، سقوط می‌کرد و دوباره بر می‌خاست.
کد خبر: ۱۲۶۱۱
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 14
گردشبان (gardeshban.ir) :

نتردام، به عنوان جایگاه رویدادهای متعدد تاریخی، از جمله سقوط ناپلئون در ۱۸۰۴، شناخته می شود. در آگوست ۱۹۴۴ مراسم بزرگی با حضور ژنرال شارل دوگل و جمعیتی انبوه، در کلیسا برگزار شد تا همه، آزادی پاریس از شر نازی‌ها را جشن بگیرند.

به گفته لورن فِری، نگهبان بخش مجموعه‌های نادر و نسخه‌های خطی در دانشگاه کورنِل، مناره‌های نتردام، حاوی یادگاری‌ها و عتیقه‌هایی مربوط به سنت دنیس و سنت جنِویو هستند؛ مردان مقدسی که نماد پشتیبانی و حمایت از پاریس‌اند. اسقف اعظم پاریس این یادگاری‌ها را در سال ۱۹۳۵، در بلندترین نقطه کلیسا قرار داد تا از ساختمان محافظت کنند. فِری می‌گوید : «و حالا همه آنها به خاکستر تبدیل شده‌اند.»

آتش‌نشانانی که مانع انتشار شعله‌های آتش به برج ناقوس شمالی کلیسا شدند، در صبح روز سه‌شنبه اعلام کردند که بالاخره پس از ۱۲ ساعت از شروع واقعه، آتش به‌طور کامل مهار شده‌ است. نمای نتردام، که با مجسمه‌ها و تزئینات گوتیک پوشیده شده‌ بود، همچنان پابرجا مانده، اما سرنوشت بخش‌های داخلی، که شامل آثار مقدس و عتیقه‌های بی قیمت، کارهای هنری، مجسمه، نقاشی‌ها، کارهای چوبی و وسایل تزئینی (که بعضی از آنها قابل بازیابی هستند چراکه شعله‌های آتش به موقع متوقف شده‌اند) بوده، باید بررسی شود.

 

گنجینه‌های کلیسای نتردام

نتردام در شب

نمایی از نتردام در پاریس- سپتامبر گذشته

 

گنجینه‌های کلیسای نتردام

محراب بلند کلیسا

محراب بلند کلیسای نتردام، با مجسمه "فرود از صلیب" اثر نیکولاس کوستو، که توسط مجسمه‌هایی از لوئی سیزدهم و چهاردهم (به ترتیب در سمت راست و چپ) در حال زانو زدن، احاطه شده‌است.

 

گنجینه‌های کلیسای نتردام

پنجره‌های گل رز

قطعه اصلی و جلوییِ یکی از پنجره‌های کلیسا، معروف به گل رز، با شیشه‌های رنگی قرن سیزدهمی، به‌عنوان بخشی از طراحی اصیل کلیسا، در سمت غربی ساختمان واقع شده‌است که در آن زمان، هنرنمایی مهندسی به حساب می‌آمده‌ است. هیچ یک از شیشه‌های این پنجره، نمونه‌های اصلی و اولیه نیستند و در قرن نوزدهم بازسازی و تعویض شدند.

 

 

گنجینه‌های کلیسای نتردام

سنت دنیز

یک مجسمه از سنت دنیز، در حال موعظه در باب ایمان، که توسط مجسمه ساز فرانسوی، نیکولاس کوستو ساخته شده است. هنرمندی که عناوین بسیاری از سوی کلیسا دریافت کرده. او ساخت این مجسمه را در سال 1713 آغاز کرد. بر اساس موفقیتش در این کار، از او خواسته شد تا مجسمه سقوط از صلیب را (که آن هم در نتردام قرار دارد) بسازد.

 

 

گنجینه‌های کلیسای نتردام

یک دست‌نوشته (نسخه خطی) مذهبی

یک برگه که در گنجینه کلیسای نتردام نگهداری می‌شد، مانند هزاران شئ و وسیله‌ای که در این ساختمان قرار داشت.

 

 

گنجینه‌های کلیسای نتردام

شام آخر

این اثر که تحت عنوان داستا‌ن‌هایی از زندگی مسیح شناخته می‌شود، توسط ژان ریوی خلق شده؛ هنرمندی که در سال ۱۳۴۵ میلادی در گذشت.

 

گنجینه‌های کلیسای نتردام

رستاخیز

پرده‌ای در جایگاه مخصوص کشیش، داخل کلیسای نوتردام، که اثر "الهام به حواریون در اتاق بالا" را در خود جا داده؛ اثری که خود بخشی از کاری بزرگ‌تر به نام "ظهور مسیح آسمانی" است.

 

گنجینه‌های کلیسای نتردام

ناقوس مِری

دومین ناقوس بزرگ‌ کلیسا، از میان ده ناقوس موجود که ۶ تُن وزن دارد.

 

گنجینه‌های کلیسای نتردام

مسیح مصلوب

یک مجسمه ناتورالیستی برنزی، از عیسی مسیح بر روی صلیب، که بر روی پایه‌ای بلند از جنس مرمر قرار گرفته و بر دیواری نصب شده که در زیر آن ده‌ها شمع روشن است.


گنجینه‌های کلیسای نتردام

ژاندارک

مجسمه‌ای از ژاندارک داخل کلیسای نوتردام

 

گنجینه‌های کلیسای نتردام

کلیسا در حین مراسم انتصاب

تصویر، مراسم انتصاب کشیش در کلیسای نتردام را نشان می‌دهد، که توسط کاردینال آندره وینجی‌تی‌توا در حال انجام است.

 

گنجینه‌های کلیسای نتردام

جشن‌های جهانی

کلیسای نتردام، ۷۸ کرسی ویژه گروه کُر دارد، که در قرن هجدهم و برای مراسم و جشن‌های مختلف مذهبی ساخته شده‌است که گاه در مقیاس جهانی برگزار می‌شود.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار