gardeshban.ir

وقتی به شهر سمنان وارد می‌شوید به راحتی می‌توانید اثر تاریخی و چشم نوازی را در آن پیدا کنید که عنوان نماد این شهر را یدک می کشد. دروازه ارگ در میان میدانی به همین نام قرار دارد. نقش و نگار تماشایی آن هر چشمی را به خود خیره می‌کند و هنر ایرانیان را به رخ رهگذران می‌کشد. در این مطلب قصد داریم با این نماد تاریخی آشنا شویم.
کد خبر: ۱۲۶۳۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
این دروازه تنها اثر باقیمانده از ارگ سمنان است که زمانی یک مرکز مهم حکومتی در ایران بود. ارگ به قلعه‌های کوچکی که در میان قلعه‌های بزرگ تر هستند گفته می‌شود که امور اداری شهر در آن ها انجام می‌شد و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بودند. امروزه از تمام شکوه و جلال این ارگ تنها دروازه طلایی آن باقی مانده که هم اکنون سرپاست تا گردشگران از دیدن آن لذت ببرند. دروازه ارگ مایه افتخار برای مردم سمنان است و آنها این اثر را تنها جاذبه تاریخی این شهر می دانند.

دروازه ارگ 7 متر ارتفاع دارد و آنچه بیش از هرچیز دیگری در این دروازه توجه شما را به خودش جلب می‌کند، نقش و نگارهای آن است. این دروازه دارای دو نمای شمالی و جنوبی است که نمای شمالی آن زیبایی چشم نوازتری دارد. درهای دروازه از چوب‌‌های قطور با گل میخ‌‌های آهنی ساخته شده‌اند و 6 مناره نیز در کنار آن سر به آسمان کشده است. نقاشی تصاویر و خطاطی کتیبه‌های این بنا اثر سید محمد باقر طباطبایی سمنانی، هنرمند مشهور سمنان در دوران قاجاریه هستند و کار کاشی‌پزی کاشی‌های آن توسط استاد حبیب الله، فرزند استاد علی کاشی‌پز کاشانی صورت گرفته است.
باهم به تماشای تصاویری از این دروازه می‌نشینیم.














مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار