gardeshban.ir

کانو کریستال نام رودخانه‌ای در کلمبیا است که آن را با نام رودخانه پنج رنگ می‌شناسند. این رودخانه در پارک ملی Serranía de la Macarena در ایالت متا قرار دارد.
کد خبر: ۱۲۶۶۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
برای اینکه رودخانه رنگین کمان کانو کریستال، زیباترین رودخانه جهان را در زیباترین حالت ممکن ببینید، بین ماه‌های ژوئن تا نوامبر باید به این منطقه سفر کنید.

این روخانه را با نام رنگین‌کمان مایع هم می‌شناسند چون ترکیبی از رنگ های متفاوت و جذاب را می‌توانید در آن نظاره کنید. کانو کریستال یکی از شگفتی‌های طبیعت است.

بستر رودخانه رنگ‌های زرد، قرمز، سبز و آبی روشن و بعضی قسمت‌ها رنگ مشکی دارد. چند ماه از سال که شرایط مساعد باشد، این رنگ‌ها در بستر رودخانه مشاهده می‌شود. رنگ‌ها از اواسط ماه مه قابل مشاهده هستند؛ ولی در ماه‌های ژوئن و نوامبر در روشن‌ترین و زیباترین حالت خود قرار دارند.

این رنگ‌ها در دوره باروری گیاهان دریایی موجود در بستر این رودخانه شکل می‌گیرند.

در فصل مرطوب سال، این رودخانه با سرعت جریان دارد؛ در نتیجه آفتاب نمی‌تواند آسیبی به رنگ‌های بستر رودخانه بزند. در ماه‌های خشک سال، آب کافی برای حفاظت از گیاهان وجود ندارد. در نتیجه اگر می‌خواهید این شگفتی جذاب و منحصربه‌فرد را ببینید، باید در ماه‌های بارانی و مرطوب سال به این پارک ملی سر بزنید.

این پدیده را جای دیگر دنیا نمی‌بینید. این منطقه از نظر تنوع زیستی نیز بسیار منحصربه‌فرد است و تعداد زیادی از گونه‌های جانواری و گیاهی در معرض خطر انقراض در آن پیدا می‌شود.

حفاظت از رودخانه
سالانه صدها هزار توریست به این منطقه سفر می‌کنند تا این رودخانه شگفت‌انگیز را ببینند. همین مسئله باعث شده که دانشمندان در مورد حفظ این رودخانه از آسیب‌های مختلف، ابزار نگرانی کنند. چون اورتوریسم ممکن است باعث آسیب رسیدن به اکوسیستم منطقه شود.

مسئول گردشگری کشور کلمبیا اعلام کرده است که اقدامات متعددی برای حفظ این رودخانه صورت گرفته است.

تورهایی که برای بازدید از این رودخانه برگزار می‌شود توسط اهالی محلی برگزار می‌شود.

مناطق مخصوصی برای شنا در رودخانه در نظر گرفته شده است. ولی گردشگران برای شنا نمی‌توانند از لوسیون‌های بدن یا اسپری‌های دافع حشرات استفاده کنند. چون گیاهان بستر رودخانه به این مواد شیمیایی حساس هستند. همچنین، برای بازدید از این رودخانه محدودیت‌هایی در نظر گرفته شده است و روزانه فقط ۲۰۰ نفر می‌توانند از آن بازدید کنند و باید در گروه‌هایی کمتر از ۷ نفر، به رودخانه سر بزنند.

نه تنها این رودخانه دیدنی و شگفت‌آور باعث جلب توجه گردشگران به منطقه شده است، بلکه تعداد زیادی از گردشگران به خاطر حیات وحش متنوع و بی‌نظیر این منطقه، به این پارک سر می‌زنند. این پارک میزبان بیش از ۴۰۰ گونه مختلف پرنده است.

برای مدت چند دهه، گردشگران حتی کلمبیایی‌ها به این رودخانه دسترسی نداشتند چون این منطقه تحت کنترل فارک یا نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا بود. به دنبال توافق صلح در سال ۲۰۱۶، درهای این منطقه به روی گردشگری بین‌المللی گشوده شد. شهر La Macarena و نواحی اطراف آن توسط ارتش کنترل می‌شود و برای گردشگران، امن است.

رونق گردشگری

کلمبیا در سال‌های اخیر با رونق گردشگری مواجه شده است. تعداد توریست های این کشور بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، تا ۳۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱۵ هزار گردشگری از رودخانه کانو کریستال بازدید کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که این تعداد در سال‌های بعد افزایش پیدا کند. در نتیجه مراقبت از اکوسیستم این منطقه و توجه به اصول اکوتوریسم، روز‌به روز بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

البته به نظر می‌رسد این رشد روزافزون هنوز برای طبیعت منطقه نگران‌کننده نیست. حفاظت از این منطقه به خاطر دوری از شهرها، کمی سخت است. با وجود امضای پیمان صلح، هنوز هم گاهی مشکلات امنیتی در منطقه وجود دارد.

خطراتی که این منطقه را تهدید می‌کند فقط به اورتوریسم محدود نمی‌شود. در سال ۲۰۱۷ برنامه‌ای برای استخراج نفت از فاصله ۴۰ مایلی رودخانه توسط رئیس جمهور وقت یعنی خوان مانوئل سانتوس رد شد؛ چون به نظر می‌رسید که این عملیات باعث آسیب رسیدن به رودخانه می‌شود. جدال بین دولت و شرکت نفت تگزاس اکنون به دادگاه منتقل شده است.

یکی دیگر از مشکلاتی که برای طبیعت کلمبیا مطرح می‌شود، جنگل زدایی است که منطقه La Macarena نیز از آن مستثنی نیست. جنگل زدایی باعث تاثیرگذاری روی الگوی بارش باران می‌شود و در نتیجه باران کمتری در منطقه می‌بارد. به همین دلیل آب رودخانه از آب شفاف و زلال به آب تیره تبدیل می‌شود و گونه گیاهی موجود در بستر رودخانه را در معرض خطر انقراض قرار می‌دهد.

خوشبختانه اهالی منطقه بیشتر از قبل در مورد طبیعت اطراف خود آگاهی پیدا کرده‌اند و در تلاش‌اند تا از آن محافظت کنند.

بازدید از رودخانه

بدون راهنمای تور دارای مجوز از دولت، نمی‌توانید از این رودخانه بازدید کنید. در دفتر پارک ملی می‌توانید از قبل مجوز ورود برای بازدید از آن را دریافت کنید. تعداد کمی از گردشگران می‌توانند در طول روز از طریق پارک ملی از رودخانه بازدید کنند و بیشتر ظرفیت بازدید در اختیار آژانس‌های توریستی قرار دارد. در نتیجه باید با استفاده از تورهای این آژانس‌ها برای بازدید از این منطقه اقدام کنید.

بیشتر تورها ۲ تا ۴ روزه هستند و گردشگران را به اطراف پارک ملی و رودخانه می‌برند. نزدیک‌ترین شهر به این رودخانه شهر La Macarena است. امکان چادر زدن و کمپینگ در پارک وجود ندارد و برای اقامت باید به همین شهر سر بزنید که امکانات اقامتی ساده و محدودی دارد.

پول نقد به اندازه کافی همراه‌تان ببرید چون این شهر فقط یک ATM دارد که موقتی کار می‌کند. برای بازدید از این منطقه باید در برابر تب زرد واکسینه شده باشید و قرص ضدمالاریا مصرف کرده باشید.















مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار