gardeshban.ir

سازه های قرن های گذشته در سراسر جهان نمادی از درخشندگی معماری اجداد ما هستند.
کد خبر: ۱۲۶۶۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
سازه های قرن های گذشته در سراسر جهان نمادی از درخشندگی معماری اجداد ما هستند. ابزار و مواد مختلفی هم در این سازه ها استفاده شده چنین شگفتی هایی را از جهان باستان به جا گذاشته که کاملا فراتر از تصورات ما است. ساخت بناها و سازه هایی چون دیوار بزرگ چین، هرم بزرگ گیزا و تاج محل در دورانی بدون تکنولوژی واقعا عجیب است و غیر قابل باور به نظر می آید. در ادامه لیستی از عجایب معماری جهان باستان را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

Pont Du Gard (پون دو گار) در رومولن فرانسه

Pont Du Gard یک پل 50 کیلومتری و قنات روم باستان (قنات ها مورد استفاده رومیان) بوده که در سراسر رود گاردن در جنوب فرانسه است. این پل شاهکار واقعی معماری باستانی رومی است. این پل در نیمه اول قرن بیستم ساخته شده تا آب را از کمون یوز به روم منتقل کند. این پل یکی از بهترین آثار باستانی و عجایب معماری جهان باستان شناخته شده و در سایت میراث جهانی یونسکو در فرانسه به ثبت رسیده است.

Pont Du Gard یک پل قنات سه طبقه است که ارتفاع آن 50 متر و طول آن 275 متر است. این پل از 50400 تن سنگ آهک و بدون استفاده از ملات ساخته شده است. باید اشاره کنیم که در این سازه تمامی بلوک ها و سنگ ها هماهنگ و در یک سایز بریده شده و در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. مورخان معتقدند که در ساخت این سازه از داربست استفاده شده و این موضوع برای همگان بسیار عجیب است.

مجسمه غول پیکر بودا در سیچوان چین

در شهر لشان یک مجسمه غول پیکر بودا بوده که در واقع بزرگترین مجسمه سنگی بودا در جهان است و در یک صخره در سیچوان چین ساخته شده است. این مجسمه بودا مهمترین جاذبه شهر لشان بوده و جزو عجایب معماری جهان باستان شناخته می شود. این مجسمه در واقع معبد مقدس است که طول آن به 71 متر می رسد و عرض آن 24 متر است.

پاهای این مجسمه 27 فوت بوده و ساخت این مجسمه غول پیکر بودا در سال 713 توسط سلسله تانگ شروع شده و پس از 90 سال به پایان رسیده است. این مجسمه توسط یک راهب چینی به نام Haitong سفارش داده شده و راهبان امیدوار بودند تا این مجسمه بودا بتواند از آب آشامیدنی سه روخانه این شهر محافظت نماید.

منطقه باستانی Saksaywaman (ساکسایوامان) در پرو

Saksaywaman یک قلعه است که در شهر کاسکو در شمال پرو واقع شده است. این مجموعه یکی از مهمترین مکان های باستان شناسی در این کشور است. این مجموعه بزرگ 3701 متر است و هزاران هکتار زمین را پوشش می دهد. این قلعه با سنگ هایی بسیار بزرگ و منظم ساخته شده که این سنگ ها از شکل و اندازه جالبی برخوردار هستند و حرکت دادن این سنگ ها در زمان گذشته بسیار عجیب بوده است.

باید اشاره کنیم که بزرگترین سنگ های این بنا به 200 تن هم می رسند. این مجموعه بزرگ توسط امپراتوری اینکا (بین 1438 تا 1533) ساخته شده است. معماران اینکا سنگ های بزرگ را خرد کردند و بدون استفاده از ملات، کاملا با یکدیگر هماهنگ شدند. روش استفاده شده برای حمل و خردکردن سنگ ها با این نظم توسط اینکاها هنوز هم پررمز و راز و عجیب است.

معبد Borobudur (بروبودور) در اندونزی

Borobudur بزرگترین معبد بودایی و یکی از میراث جهانی در جاوه مرکزی اندونزی است. معماری باستانی این بنا به 400 سال قبل بر می گردد. بوروبودور یک معبد سه طبقه است که مساحت 1900 متر مربع را پوشش می دهد. این بنا به شکل هرمی بوده و از ساختار مرکزی آن استوانه ای است. همچنین در این معبد شاهد 504 مجسمه بودا هستیم. در سال 1991 یونسکو این معبد بوروبودور را به عنوان میراث جهانی شناخته است. با توجه به کتیبه ها، معبد Borobudur بین قرن 8 و 9 ساخته شد اما تا به حال هیچ اطلاعاتی در مورد سازندگان این معماری بزرگ بدست نیامده است.

باستان شناسان تخمین زده اند که از 55000 متر مکعب سنگ های آندزیت برای ساخت این معبد استفاده شده است. سه سطح معبد، سه زمینه اصلی کیهان شناسی بودایی را به نام کاماداهاتو، روپاداهوتو و آرپاداداتا نشان می دهد. مجسمه های بودا در بخش های مختلف معبد یافت می شوند و همچنین شش نوع مختلف mudras را بیان می کنند. همچنین یک پازل غول پیکر ساخته شده از دو میلیون سنگ آتشفشان وجود دارد. این معبد بزرگ یکی از عجایب معماری جهان باستان شناخته شده است.

پترا در جنوب اردن

پترا در جنوب اردن یکی از مشهورترین مناطق باستان شناسی در جهان است. این شهر از سنگ های برش داده شده ساخته شده و پایتخت باستانی محسوب می شود. از سوی دیگر پترا به دلیل ماسه سنگ های کوه که به رنگ قرمز هستند به شهر رز معروف شده است. جهان "پترا” در زبان یونانی به معنای سنگ است. پترا نمونه ای منحصر به فرد از معماری سنگی است که گردشگران را از سراسر جهان به خود جذب کرده است.

مردمان آن دوره خانه ها، معابد و مقبره های خود را بر روی صخره های ماسه ای ایجاد می کردند و این ماجرا به 2000 سال پیش باز می گردد. این شهر نقطه ای برای کاروان های معامله گر بود که از دریای مدیترانه و آفریقا به این نقطه می آمدند.800 بنای یادبود در پترا وجود دارد و اکثر آنها از سبک های معماری آن دوران است. دیوار "پادشاه” یکی از بخش های کانونی در شهر پترا است. این دیوار شامل سه مقبره بزرگ سلطنتی در سطح کوه است و تمام مقبره ها بسیار تزئین شده و کتیبه ای هستند. خزان الفرعون یکی دیگر از بهترین سازه ها در سنگ کوه است که به عنوان "خزانه فرعون” شناخته شده است که با عناصر معماری عالی مانند مجسمه ها و ستون ها تزئین شده ساخته شده است.

تاج محل در اوتار پرادش هند

تاج محل مهمترین بنای تاریخی و نمونه برجسته معماری مغول در هند است. تاج محل به زبان عربی است و همچنین به عنوان نماد عرفی عشق محسوب می شود. این بنا ساخته شده با سنگ های مرمر بوده و به دستور امپراتور مقدس شاه جهان ساخته شده است. این بنای یادبود ترکیبی از سبک های معماری مغول، عثمانی، ترکی، فارسی، اسلامی و هندی است. در سال 1983 یونسکو تاج محل را به عنوان یک مکان میراث جهانی و به عنوان یک شاهکار انسانی شناخت. ساخت تاج محل در سال 1632 آغاز شد. این بنا توسط یک گروه معماری سه نفره ی ماهر به نام «اواست» احمد لاهوری، مکرمات خان و عبدالکریم مامور خان طراحی شده است.

ماسه سنگ، سنگ مرمر سفید و یشم به طور عمده برای ساختن این بنای یادبود استفاده شد. همچنین 28 نوع مختلف از سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی برای دکوراسیون داخلی استفاده شده است. گنبد بلند 35 متری این بنا، جذاب ترین ویژگی تاج محل است که با استفاده از سبک های معماری سنتی فارسی و هندی ساخته شده است. همچنین چهار مناره در هر گوشه ای توسط گنبدهای کوچک دیده می شود. باغ بزرگ تاج محل مفهوم باغ بهشت را در متون اسلامی عرفانی توصیف می کند. این باغ با بسیاری از گیاهان گلدار زیبا، درختان و پرندگان پر شده است. همچنین توسط کانال های مرمری به چهار بخش اصلی تقسیم می شود. به طور کلی تاج محل هم یکی از معماری های عجیب جهان باستان است.

آمفی تئاتر کولوسئوم رم، ایتالیا

کولوسئوم قابل توجه ترین بنای امپراتوری روم و بهترین نمونه معماری رومی بوده و همچنین بزرگترین آمفی تئاتر در جهان است. امپراطور Vespasian دستور ساخت این بنا را داد. این ساختمان دارای ساختار بیضی است و برای مبارزه بین گلادیاتورها و حیوانات وحشی مورد استفاده قرار می گرفت. کولوسئوم در چهار قرن فعال بوده و در قرن پنجم رها شده است. زلزله های شدید در سال 1231 میلادی باعث تخریب و آسیب این بنا شده اند. کولوسئوم در اصل به عنوان یک ساختمان چهار طبقه با 80 ورودی ساخته شده و ظرفیت 50000 تا 80000 تماشاگر را دارد. این بنا با سنگ های مرمر تزئین شده و شامل صدها مجسمه بوده است.

هر طبقه از آمفی تئاتر برای افرادی با کلاس های مختلف تعیین شده بود و افراد سطح بالا در سطح های پایین تر قرار می گرفتند. همچنین یک قفس زیرزمینی برای نگهداری حیوانات وحشی و برای جنگ های گلادیاتورها طراحی شده بود. در طراحی این بنا از صندلی های جعبه ای برای امپراتوری روم و خانواده سلطنتی طراحی شده بوده بود. امروزه قسمت های باقی مانده از کولوسئوم حاوی دیوارهایی در قسمت شمالی است. باید اشاره کنیم که گذرگاه های زیرزمینی که برای حمل حیوانات وحشی مورد استفاده قرار می گرفت نیز برای عموم باز شده است. در نهایت آمفی تئاتر کولوسئوم رم نیز یکی دیگر از عجایب معماری جهان باستان است.

استون هنج در سالزبری انگلستان

استون هنج یک بنای سنگی تاریخی بسیار قدیمی بوده که در شهر سالزبری انگلستان واقع شده است. این بنا یک دایره از سنگهای ایستاده با ابعاد مختلف است. باستان شناسان تخمین زده اند که این بنای تاریخی قبل از 4000-5000 سال پیش ساخته شده است. استون هنج نیز نشان دهنده درخشندگی معماری اجداد ما است که در آن زمان در این منطقه زندگی می کردند.

هدف ساخت چنین بنایی هرگز مشخص نشده و به همین دلیل این بنا با چنین سنگ های بزرگی یکی از عجایب معماری جهان باستان شناخته شده است. سنگ های آهک این بنا بیش از 25 تن و سنگهای سرسن تا 4 تن وزن دارند. احتمالا این سنگ ها از نقاط دیگری به این منطقه آورده شده اند اما چگونه؟ گمانه زنی های بسیاری در مورد ساخت و ساز استون هنج وجود دارد اما هنوز واقعیت ماجرای این بنا مشخص نشده است.

هرم بزرگ گیزا در مصر

هرم بزرگ گیزا یکی از عجایب هفتگانه جهان بوده و همچنین بزرگترین هرم جهان نیز محسوب می شود. این مکان به عنوان مکانی نهایی برای فرعون مصر ساخته شده و همچنین یکی از بزرگترین دستاوردهای مصر باستان است. هنوز پس از این همه سال نحوه حمل بلوک ها، استخراج سنگ ها، شکل دادن به آنها و ساخت چنین بنایی مشخص نشده است و به همین دلیل این هرم یکی از عجایب معماری جهان باستان معرفی شده است. هرم بزرگ گیزا در زاویه 2560 درجه و 2540 درجه سانتیگراد ساخته شده و ارتفاع آن 146.5 متر است. این بنا بلندترین بنای تاریخی جهان بوده است.

باستان شناسان معتقد بودند که معماران باستانی مصری از دانش همگرایی ستارگان برای طراحی این هرم بزرگ گیزا استفاده کرده اند. برآورد شده که حدود 2.3 میلیون بلوک سنگی برای ساخت آن استفاده شده است. بلوک های سنگی از معادن مجاور از طریق رود نیل منتقل شدند. اعتقاد بر این است که سازندگان برای برش سنگ های عظیم از چکش و چوب استفاده کردند. اما به هرجهت ساخت چنین سازه عظیمی در آن زمان غیر ممکن و دشوار بوده است. این هرم دارای سه سطح مختلف و سه مقبره مختلف است. در محوطه اتاق ملکه سنگهای برش داده ای دیده می شود و در بخش ها دیگر آثار چوبی و اقلام لوکس و سنگی هم دیده می شود.

دیوار بزرگ چین

دیوار بزرگ چین در واقع طولانی ترین سازه ی بشر در جهان است. این بنا یک ساختار غیر پیوسته است که ابتدا توسط امپراتور شین چی هوانگ ساخته شده است تا از حمله به قبیله ی یون یونان دفاع کند و در نهایت توسط سلسله های مختلف در دوره های مختلف تکمیل شد. با توجه به اهمیت معماری و اهمیت تاریخی، یونسکو دیوار بزرگ چین را به عنوان یک سایت میراث جهانی در سال 1987 شناخت.

دیوار بزرگ چین از آجرو سنگ ساخته شده است. دیوار بزرگ چین بیش از 50،000 کیلومتر طول می کشد. ارتفاع دیوار بین 16 تا 33 فوت و عرض متوسط آن 15 فوت است. دیوار بزرگ چین برای یک عملیات نظامی ساخته شده و میلیون ها گردشگر در حال حاضر از سراسر جهان به بازدید این مکان می آیند.



















مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار