gardeshban.ir

کوه‌های آلاداغ لار جاذبه‌ی گردشگری طبیعی و منظره‌ای بی‌نظیر در تبریز است که دوستداران طبیعت و افراد علاقه‌مند به عکاسی و ثبت صحنه‌های ناب را به خود جذب می‌کند.
کد خبر: ۱۲۷۳۵
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
از دریاچه‌ها، جنگل‌ها، چشمه‌های آب گرم تا بیابان‌ها و دره‌ها و غارها، تنوع طبیعت ایران به‌حدی است که هر گردشگری با هر نوع سلیقه‌ای را جذب می‌کند. یکی از زیباترین عجایب طبیعی ایران که گردشگران معمولاً از کنار آن عبور می‌کنند، کوه‌های رنگارنگ و دیدنی تبریز هستند. در این مقاله قصد داریم اطلاعات بیشتری از این شگفتی طبیعی را در اختیار شما قرار دهیم.

بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی در تور ایرانگردی خود تبریز را در برنامه‌های سفر خود قرار می‌دهند. شما هم اگر تمایل دارید به بازدید از این شهر تاریخی و زیبا بروید، کجارو به شما کمک می‌کند. درواقع می‌توانید تور تبریز را از طریق کجارو به‌سادگی جستجو کنید، از میان فهرست تورهای ده‌ها آژانس معتبر، بهترین تورها را مشاهده و قیمت آن‌ها را مقایسه و در نهایت ارزان‌ترین تور به مقصد مورد نظرتان را انتخاب کنید.

شهر تبریز در گوشه‌ی شمال‌غربی ایران قرار دارد و تاحدودی به‌واسطه‌ی همین موقعیت جغرافیایی‌ با سایر نقاط ایران متفاوت است. اولین و بارزترین تفاوت آن‌ها را می‌توان در زبان محلی مردم دید که به ترکی آذری صحبت می‌کنند و مردم محلی علاقه‌ای به استفاده از زبان فارسی ندارند. گردشگران اگر سؤالی به فارسی بپرسند، معمولا به زبان ترکی به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

عامل دیگری که تبریز را منحصربه‌فرد کرده، جغرافیای آن است. تبریز در استان آذربایجان شرقی قرار دارد و درنتیجه آب‌و‌هوای خنک‌تری دارد و توپوگرافی متنوع آن شامل کوه‌ها،‌ آتشفشان‌های خاموش و دریاچه‌های یخچالی می‌شود. این تفاوت فرهنگی و جغرافیایی از همان جاده‌ی مرکز ایران به‌سمت تبریز مشهود است. پس از عبور از زنجان،‌ رشته کوه‌های جالبی به رنگ‌های قرمز، سبز، نارنجی و زرد به‌چشم می‌خورد. این اثر هنری که خالق آن مادر طبیعت است، کوه‌های رنگی آلاداغ لار نامیده می‌شوند، هرچند نباید آن را با رشته‌ کوهی در ترکیه با همین نام اشتباه گرفت.

این کوه‌های رنگی فقط در چند نقطه از دنیا نظیر ژئوپارک ژانکی در چین و کوه‌های آسانگیت در پرو وجود دارند. وجود این کوه‌ها در چین را ناشی از میلیون‌ها سال فشرده‌شدن و اکسیده‌شدن مواد معدنی و ماسه سنگ می‌دانند. احتمالاً همین اتفاق در سایر موارد مشابه در دنیا نیز افتاده و این کوه‌های شگفت‌انگیز را به کیک بزرگی با لایه‌های رنگی تبدیل کرده است. بسیاری از گردشگران ایرانی و خارجی از وجود چنین جاذبه‌ای بی‌خبر هستند،‌ هرچند علاقه‌مندان به عکاسی و بازدیدکنندگان آن برای تماشای این کوه‌های زیبا به‌سمت تبریز حرکت می‌کنند؛ زیرا کوه‌های آلاداغ لار که به کوه‌های رنگین‌کمانی مشهورند، در ۲۵ کیلومتری شمال‌شرق شهر تبریز واقع شده‌اند.

در سفر خود وقتی به زنجان رسیدید،‌ می‌توانید به دیدن گنبد سلطانیه بروید که در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است و در ادامه از جاهای دیدنی زنجان دیدن کنید. سپس به‌سمت شمال غرب بروید، در نزدیکی شهرستان بستان‌آباد و حدود ۶۰ کیلومتری بیرون تبریز،‌ چشم‌انداز فوق‌العاده زیبای کوه‌های آلاداغ لار شروع شده و باعث حیرت و تعجب‌تان می‌شود. اینجا بهترین مکان برای توقف و برپاکردن بساط پیک‌نیک است، هنگام پیاده‌روی احساس می‌کنید که به سیاره‌ی دیگری رفته‌اید و درحال راه‌رفتن روی مریخ هستید. تماشای این مناظر هنگام پیاده‌روی،‌ گرفتن عکس و فیلم و گشت‌و‌گذار در روستاهای مخفی نزدیک به آن می‌تواند سفر متفاوتی را برایتان رقم بزند. گاهی اوقات در میان این کوه‌ها آبراهه‌هایی جریان می‌یابند و انعکاس زیبای این کوه‌ها در آب یکی از شگفت‌انگیزترین تصاویر طبیعت را پیش روی شما قرار می‌دهد. وجود روستاهایی در اطراف این کوه‌ها، وجهه‌ی زیباتری به آن‌ها داده‌اند و جالب است بدانید که خانه‌های این روستاها مثل خاک این کوه‌ها رنگی هستند.

کوه و تپه‌های رسی آلا‌داغ‌لار، کوه‌های رنگارنگی به رنگ قهوه‌ای، سبز، قرمز، زرد، نارنجی و سفید هستند که وقتی بارندگی می‌شود و خاک رس این کوه‌ها خیس می‌شود، چشم‌اندازی بسیار دیدنی ایجاد می‌کنند. این شگفتی‌ آفرینش از نزدیکی میانه شروع می‌شود و تا مسیر اهر به تبریز ادامه دارد.

در تمام ایام سال می‌توانید به دیدن کوه‌های رنگین‌کمانی بروید. البته در هر زمان با جلوه‌ای خاص روبه‌رو خواهید شد، چراکه این کوه‌ها در تابش آفتاب رنگ خاصی پیدا می‌کنند و در پاییز و زمستان با بارش باران و برف، تصویری متفاوت را پیشکش شما خواهند کرد.











مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار