gardeshban.ir

گردشگرانی که می‌خواهند نهایت استفاده را از سفر خود ببرند، می‌توانند با خودرو به دل برخی از جاده‌های فوق‌العاده دیدنی کشور بزنند و نقاط بکر و جاهای دیدنی ایران را ببینند.
کد خبر: ۱۲۷۵۷
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
ایران،‌ کشوری با چشم‌اندازها، فرهنگ‌ها و زبان‌های متنوع است و یکی از بهترین راه‌ها برای کشف گوشه گوشه‌ی این گنج پنهان، سفرکردن با خودرو است. به‌همین دلیل می‌خواهیم در این مقاله بهترین جاده‌های ایران برای مسافرت را به شما معرفی کنیم تا اوقاتی به‌یادماندنی داشته باشید.

کردستان

استان کردستان، منطقه‌ای منحصربه‌فرد است که علت آن هم فقط به مناظر شگفت‌آور آن برنمی‌گردد، بلکه فرهنگ غنی این خطه از ایران نیز در نوع خود جالب توجه است. گشت‌و‌گذار خود را از مرکز استان، سنندج، آغاز کنید و در ادامه به بازدید روستای صخره‌ای پلنگان که در وسط یک دره قرار دارد، بروید. به‌سمت اورامان تخت حرکت کنید که روستایی پلکانی است و رودخانه‌ی غران سیروان از وسط آن عبور می‌کند. دریاچه‌ی آب شیرین زریبار یا زریوار که به «بهشت گمشده» معروف است، نیز می‌تواند مقصد بعدی شما در سفر به کردستان باشد. غار کَرَفتو، غاری است که در ۷۰ کیلومتری شمال‌غرب شهر دیواندره در استان کردستان قرار دارد و به‌ویژه به‌خاطر کتیبه‌ی یونانی موجود در آن از جاذبه‌های این استان به‌شمار می‌رود. از آنجا که کردستان زمستان‌های سردی دارد،‌ توصیه می‌کنیم که فصل بهار یا تابستان را برای سفر انتخاب کنید.

جاده چالوس

جاده‌ی چالوس یکی از مسیرهای اصلی تهران به سواحل خزر است. راهی که باریک و مارپیچ بودن آن مانع از محبوبیتش نشده است. جاده از میان صخره‌ها و دل کوه‌ها عبور می‌کند. درحین عبور از آن با مناظر رویایی از دره‌ها و کوه‌های پوشیده از جنگل، جاری شدن آبشارهای کوچک و رودهای بهاری از دل صخره‌ها، تونل‌های طویل و پرپیچ‌وخم رو‌به‌رو می‌شوید. در این جاده می‌توانید برای میل‌کردن یک وعده کباب ناب و دوغ، توقف کنید و در کنار جریان آب چشمه‌ها که از صخره‌ها پایین می‌ریزد،‌ احساس آرامش کنید.

جاده تبریز - جلفا

پس از بازدید از جاهای دیدنی تبریز که مشهورترین آن‌ها مسجد کبود و بازار ثبت‌شده‌ی تبریز در یونسکو هستند، به‌سمت روستای صخره‌ای کندوان بروید. خانه‌های مخروطی شکل این روستا که در سنگ‌های آتشفشانی ناشی از فوران کوه سهند کنده شده‌اند، قدمتی حدود ۳۰۰۰ سال دارند. وقتی که با زندگی ساکنان کنونی این روستا که همچنان در این خانه‌ها زندگی می‌کنند، آشنا شدید،‌ برای بازدید از صومعه‌ی سنت استفان به‌طرف جلفا حرکت کنید. جاده‌ی پرپیچ‌و‌خم این مسیر بسیار زیبا است، به‌خصوص کوه‌های زیبایی که به‌نظر می‌رسد با رنگ‌های متنوعی رنگ‌آمیزی شده‌اند. در مجاورت این صومعه، کلیسای تادئوس مقدس و کلیسای زور زور قرار دارد که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست.

جزیره قشم

جزیره‌ی قشم یکی از بکرترین و زیباترین مناطق ایران است و رانندگی در این جزیره‌ی ۱,۴۹۱ کیلومترمربعی می‌تواند خاطره‌انگیزترین سفر عمرتان را برای شما رقم بزند. تماشای جزرومد جزیره‌ی ناز،‌ دلفین‌های جزیره‌ی هنگام و بازدید از سایر جاهای دیدنی قشم نظیر غار نمکدان، جنگل‌ حرا و قلعه‌ی پرتغالی‌ها را می‌توانید در این جزیره تجربه کنید. آشنایی با فرهنگ منحصربه‌فرد جزیره به‌خصوص روستای لافت و گوران را که هنوز هم با دست لنج می‌سازند نیز در برنامه‌ی خود قرار دهید.

جاده یزد - نایبند

یزد یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران است، هرچند اگر بتوانید از یزد به نایبند بروید که به ماسوله کویر مشهور است، با زندگی دلچسب بیابانی و مهمان‌نوازی مردم این روستا آشنا خواهید شد. این آبادی در میان کویر قرار دارد و یکی از دورافتاده‌ترین روستاهای ایران است که در یک سو دیوارهای عمودی خانه‌های خشتی قرار دارد و در طرف دیگر پرتگاهی که در آن نخل کاشته‌اند و در دوردست‌ترین منظره پیش روی بیابان بی‌انتهای لوت در مغرب باشکوه نایبند چشم‌نوازی می‌کند. منطقه‌ی نایبند یکی از محدود مناطق بکر و دست‌نخورده در ایران و جهان است و زیستگاه منحصربه‌‌فرد یوزپلنگ آسیایی به‌شمار می‌آید که در منطقه به شکار می‌پردازد. گردشگران می‌توانند به روستای خرانق، روستایی تاریخی در بیرون یزد هم سفر کنند یا در ادامه به دیدن شهر کرمان بروند.

جاده تهران - شیراز

سفر خود را از مرکز مدرن ایران، تهران، شروع کنید و به مرکز فرهنگ و تاریخ باستانی ایران،‌ شیراز، بروید و در طول راه از جاذبه‌های این مسیر دیدن کنید. از تهران باید به‌سمت قم رانندگی کنید، شهری که حرم حضرت معصومه (س) در آن قرار دارد. می‌توانید از این مکان مقدس دیدن و زیارت کنید و گشتی در بازار قم بزنید. سپس می‌توانید به دیدن دریاچه‌ی نمک بروید. به‌سمت اصفهان، نصف جهان که حرکت می‌کنید، می‌توانید از خانه‌های تاریخی کاشان و روستای قرمز رنگ ابیانه بازدیدی داشته باشید. شهر اصفهان نیز که مملو از جاهای دیدنی است و سعی کنید تاحد ممکن از آن‌ها دیدن کنید. درنهایت هم به شیراز، شهر شعر و ادب و فرهنگ می‌رسید که یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران به‌شمار می‌رود و تخت جمشید، پایتخت امپراطوری ایران باستان، نیز می‌تواند آخرین ایستگاه گردشگری شما باشد.

ساحل دریای خزر

ساحل دریای خزر دنیایی از طبیعت و فرهنگ را پیشکش گردشگران می‌کند. اگر به بندر انزلی می‌روید، سوار بر قایق به تماشای تالاب انزلی و نیلوفرهای آبی آن بنشینید. تالاب انزلی از جالب‌ترین و بزرگ‌ترین زیستگاه‌های طبیعی جانواران ایران محسوب می‌شود و هر ساله پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشورهای همسایه شمالی به ایران می‌آیند. در ادامه به‌سمت شهر رشت و رامسر بروید و در طول مسیر بندر ترکمن،‌ از جزیره‌ی آشوراده دیدن کنید. در این خطه از ایران می‌توان تنوع فرهنگی و زبانی را به‌خوبی مشاهده کرد که از گیلکی به مازندرانی و ترکمن تغییر می‌کند.














مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار