gardeshban.ir

افراد مبتلابه مشکلات تیروییدی غالبا بسیاری از علایم را به بیماری خود نسبت می‌دهند، درحالی‌که ممکن است بعضی از آن ها هیچ ارتباطی با مشکل تیرویید نداشته باشند.
کد خبر: ۱۲۷۷۸
تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
 کم‌کاری تیرویید به عارضه‌ای گفته می‌شود که در آن غده تیرویید، هورمون تیرویید کافی تولید نمی‌کند. بسیاری از مردم از حقایق مربوط به این بیماری آگاهی ندارند. افراد مبتلابه مشکلات تیروییدی غالبا بسیاری از علایم را به بیماری خود نسبت می‌دهند، درحالی‌که ممکن است بعضی از آن ها هیچ ارتباطی با مشکل تیرویید نداشته باشند.

به گزارش «بهپو»، اگر کم‌کاری تیرویید را به‌خوبی درمان کنید، می‌توانید زندگی خوبی داشته باشید، اما اگر برای درمان آن اقدامی نکنید کیفیت زندگی شما کاهش می‌یابد و با عوارضی در دوره بارداری یا بیماری قلبی و افسردگی مواجه  خواهید شد. دانستن حقایق مربوط به کم‌کاری تیرویید و تمایز حقایق از تصورات غلط یکی از شیوه‌های موثر برای مدیریت بهتر کم کاری تیرویید است. در ادامه به 8 مورد از مرسوم‌ترین تصورات غلط مربوط به این بیماری اشاره می‌کنیم.
 
1- فقط زنان به کم‌کاری تیرویید مبتلا می‌شوند

 کم‌کاری تیرویید هم مردان و هم زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. یک تصور غلط در مورد کم‌کاری تیرویید این است که این بیماری مربوط به زنان است، اما چنین تصوری کاملا نادرست است. کم کاری تیرویید در میان خانم‌ها شایع‌تر است، اما مردها هم به آن مبتلا می‌شوند. احتمال ابتلا به یک اختلال تیروییدی درزنان پنج برابر مردان است. موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی آمریکا وجود سابقه بیماری تیروییدی در شخص یا در اعضای خانواده و انجام پرتودرمانی در ناحیه‌هایی همچون قفسه سینه، گردن یا تیرویید را از جمله عوامل خطر ساز کم کاری تیرویید است.
 
2- فقط سالمندان به کم‌کاری تیرویید دچار می‌شوند

 کم‌کاری تیرویید از شایع‌ترین مشکلاتی است که پس از 60 سالگی رخ می‌دهد، اما این بیماری می‌تواند در هر سنی بروز کند. اگرچه احتمال وقوع کم‌کاری تیرویید با افزایش سن افزایش می‌یابد، اما ابتلا به این بیماری در هر سنی ممکن است. زنان جوان در طول دوره بارداری و دوره پس از زایمان بیشتر در معرض ابتلا به کم‌کاری تیرویید هستند.

 3- در صورت ابتلا به کم‌کاری تیرویید متوجه می‌شوم

 حدود 60 درصد مبتلایان به بیماری تیرویید از بیماری خود آگاهی ندارند. علایم کم‌کاری تیرویید غالبا مبهم است. علاوه بر این، علایم این بیماری در بعضی افراد پس از گذشت زمان زیادی بروز می‌کنند و ممکن است ازنظر بالینی قابل‌تشخیص نباشند. به‌طورکلی، این امکان وجود دارد که علایم شایع کم‌کاری تیرویید - مثل خستگی، افزایش وزن، یبوست، افسردگی، درد مفاصل و پوست و موی خشک- را با علایم یک بیماری دیگر اشتباه بگیرید. اگر این مشکلات برای شما تازگی دارند با پزشک خود صحبت کنید، به ویژه اگر در معرض عوامل خطرساز کم‌کاری تیرویید هستید.

4- کاهش وزن در افراد مبتلابه کم‌کاری تیرویید غیرممکن است

 حقیقت این است که کاهش وزن برای هر شخصی سخت است، مخصوصا اگر فرد در اواخر دهه سی و اوایل دهه چهل عمرش باشد، چون در این برهه از زندگی سرعت متابولیسم بدن کاهش‌یافته و امکان اضافه‌وزن زیاد است. اگر دوز دریافتی هورمون تیرویید شما مناسب و کافی باشد، کاهش وزنتان سخت‌تر از حد معمول نخواهد بود. معمولا فرد تقصیر کم نشدن وزن را به گردن بیماریش می‌اندازد؛ اما مبتلایان به کم‌کاری تیرویید هم می‌توانند وزن خود را کاهش دهند.

5- هرچه میزان هورمون تیرویید فرد بیشتر باشد برای سلامتی او بهتر است

همانطور که پیش تر گفتیم هورمون تیرویید به درمان کم‌کاری تیرویید کمک می‌کند، بنا بر این بعضی افراد تصور می کنند هر چه میزان هورمون تیرویید در بدن آن‌ها بیشتر باشد، بهتر می‌توانند کم‌کاری تیرویید خود را درمان کنند. یک تصور غلط رایج این است که هورمون تیرویید اضافی به شما انرژی اضافی می‌دهد و باعث کاهش وزن شما می‌شود؛ اما حقیقت این است که دوز مصرفی داروی هورمون تیرویید باید متناسب با نیاز بدن باشد. وجود هورمون تیرویید ناکافی در بدن باعث افزایش وزن و کاهش انرژی می‌شود؛ اما مصرف بیش‌ازحد داروی هورمون تیرویید هم باعث عوارض جانبی همچون افزایش اشتها، بی‌خوابی، لرزش و تپش قلب می‌شود. اگر با هر یک از این مشکلات مواجه شدید فورا به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما برای جلوگیری از عوارض جانبی داروی هورمون تیرویید دوز مصرفی معینی را به شما توصیه می‌کند.
 
6- کم‌کاری تیرویید به معنای خستگی مداوم است

 خستگی یکی از شکایت‌های بسیار شایع در میان افراد مبتلابه کم‌کاری تیرویید است، اما در بقیه افراد هم شیوع فراوانی دارد. یکی از نشانه‌های اولیه کم‌کاری تیرویید خستگی و کمبود انرژی است که به دلیل کاهش سرعت سوخت‌وساز بدن رخ می دهد؛ اما زمانی که بیماری کم‌کاری تیرویید به‌خوبی درمان می‌شود، سطوح انرژی به حالت طبیعی بازمی‌گردد. اگر باوجود خواب کافی، تغذیه مناسب و انجام تمرین‌های بدنی همچنان از مشکل خستگی رنج می‌برید، با پزشک خود صحبت کنید تا سطوح هورمون تیرویید شما را آزمایش کند.
 
7- می‌توان از طریق رژیم غذایی کم‌کاری تیرویید را مدیریت کرد

 رژیم غذایی غالبا به درمان بیماری ها کمک می کند، اما در مورد کم‌کاری تیرویید این‌گونه نیست. در مورد تاثیر رژیم‌های غذایی عاری از گلوتن، رژیم‌های غذایی ضدالتهابی و رژیم‌های غذایی سرشار از ید چیزهایی شنیده است؛ اما موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا می گویند که رایج‌ترین دلیل کم‌کاری تیرویید در امریکا یک بیماری خودایمنی به نام تیروییدیت هاشیموتو است که رژیم غذایی نمی‌تواند هیچ تاثیری بر روی آن داشته باشد. اکثر افراد پس‌ازآنکه یک بیماری را در خود تشخیص دادند به دنبال درمان‌های جایگزین می‌گردند و رژیم غذایی اولین چیزی است که آن‌ها به سراغش می‌روند، اما هاشیوتو مشکلی نیست که بتوان با رژیم غذایی درمان کرد. اگرچه یک رژیم غذایی نمی‌تواند به‌تنهایی عملکرد تیرویید را بهبود ببخشد، اما اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از مواد مغذی به بهبود سلامت کلی شما کمک می کند.

 8- در طول بارداری نمی‌توانید داروی تیرویید بخورید

به نقل از «اِوری دی هلث» این یک تصور کاملا غلط است. موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی آمریکا می‌گوید اگر کم‌کاری تیرویید درمان نشود، امکان دارد که در دوره بارداری باعث عوارض خطرناکی همچون سقط جنین، مسمومیت حاملگی -پره‌اکلامپسی، زایمان زودرس و مشکلات رشد و نمو کودک شود. مصرف قرص هورمون تیرویید، تیروکسین، هیچ ضرری برای زنان باردار ندارد. در حقیقت، کودک به تیروکسین نیاز دارد، چون تیروکسین یک ماده ضروری برای رشد و نمو مغزی او است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار