gardeshban.ir

گزارش/
ساخت سریال‌ها تاریخی تبدیل به بلایی برای خانه‌های تاریخی شده است. نمونه‌ای از این سریال‌ها را می‌توانید در شب‌های ماه رمضان در شبکه یک ببینید.
کد خبر: ۱۲۸۴۰
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
سریال‌سازی تاریخی تبدیل به مد این روزهای ایران شده و پس از موفقیت نسبی سریال شهرزاد، صفی از سریال‌های تاریخی به راه افتاده است. سریال «از یادها رفته‌» به تازگی از شبکه یک سیما در حال پخش است. سریالی که تا قسمت پنج آن پخش شده اما در همین چند قسمت نخست، سازندگان این سریال شان دو بنای تاریخی مهم کشور را رعایت نکرده و حتی دیوارهای یک بنای ثبت ملی را بدون اجازه رنگ‌ آمیزی کرده‌اند.

رنگ کردن بنای ثبت ملی!

اواخر سال ۹۶، رهگذرانی که به چال حصار می‌رفتند، متوجه تغییر در نمای بنای تاریخی مستوفی الممالک شدند. سالی که بخشی از سریال «از یادها رفته‌» در این بنا فیلمبرداری شده بود. براساس تصاویری که در بهمن سال ۹۶ ثبت شده، ستون‌ها و دیوارهای این بنا به رنگ‌های صورتی و آبی در‌آمده است. اتفاقی که همان زمان نیز رسانه‌ای شد اما کسی از عاملان این اتفاق تا زمان پخش سریال «از یادها رفته‌» خبر نداشت. حالا با آغاز پخش این سریال مشخص شده که عمارت مستوفی الممالک یکی از لوکیشن‌های اصلی این سریال است و احتمالا رنگ آمیزی بدنه این بنای تاریخی و ثبت ملی در جریان ساخت این سریال رخ داده است.

بناهای ثبت ملی در پناه قانون قرار دارند و بر همین اساس هرگونه تغییر، تخریب یا حتی مرمت بدون مجوز جرم محسوب می‌شود و می‌توان از عوامل این اتفاقات شکایت کرد. با این حال شرکت پست و وزارت ارتباطات که خود مالک این بنا هستند، تخریب این گروه فیلمبرداری را پیگیری نکرده‌اند. تصاویر زیر به وضوح بخش اندکی از تغییرات و رنگ آمیزی عمارت مستوفی الممالک را نشان می‌دهند. ذکر این نکته لازم است که به دلیل بسته بودن درهای این بنا به روی خبرنگاران، از تغییرات و تخریب‌های احتمالی در داخل بنا اطلاعاتی در دست نیست.

رنگ آبی بر بدنه عمارت- تصویر از سریال از یادها رفته
جنوب عمارت مستوفی پیش از سریال از یاد رفته
عمارت مستوفی پیش از سریال از یادها رفته
شمال عمارت مستوفی الممالک پیش از سریال از یادها رفته
شمال عمارت مستوفی الممالک بعد از سریال از یادها رفته

وزارت ارتباطات و شرکت پست طی سال‌ها اخیر بارها این بنا را در اختیار گروه‌های فیلم‌سازی گذاشته است. این وزارتخانه و شرکت پست به صورت مستقیم از این بنا درآمدزایی داشتند اما نه تنها نسبت به مرمت آن اقدام نکرده‌اند بلکه با راه دادن گروه‌های فیلم‌برداری بر زخم‌هایی این بنا افزوده‌اند. در پایان‌بندی این سریال از شرکت پست، مدیر عامل و روابط عمومی آن و هچنین از روابط عمومی وزارت ارتباطات تشکر شده است.

به گزارش چمدان، تیرماه سال گذشته وزیر ارتباطات با آگاه شدن از وضعیت این بنای تاریخی تحت مالکیت وزارتخانه، شرکت پست را از این بنا خلع ید کرد و مدیریت آن را به روابط عمومی وزارت ارتباطات سپرد تا با کاربری مناسب مرمت و احیا شود. اتفاقی که پس از گذشت یک سال هنوز رخ نداده و با وجود وعده‌های متعدد روابط عمومی وزارت ارتباطات، خبرنگاران هنوز امکان بازدید از این بنای تاریخی را پیدا نکرده‌اند و درهای آن به روی خبرنگاران و گردشگران بسته است.

تشکر از روابط عمومی وزارت ارتباطات و شرکت پست در پایان بندی سریال از یاد رفته

از یاد رفته‌ها ؛ سریالی که بنای ثبت جهانی را هم دکور کرد!

کمتر از یک ماه پیش تصویری عجیب از حوض مسجد تاریخی و ثبت جهانی شاه عباسی اصفهان منتشر شد. پیگیری‌های چمدان از اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نشان داد که سازه ساخته شده در حوض مسجد تاریخی، دکوری برای یک سریال بوده است. در اطللاعیه‌ای که پایگاه میراث فرهنگی میدان نقش جهان منتشر کرده بود، دکور ایجاد شده روی حوض مسجد تاریخی جامع شاه عباسی مربوط به سریال «از یاد رفته‌ها» اثر بهرام بهرامیان عنوان شده بود. در حالی که معاونت میراث فرهنگی کل کشور ممنوعیت فیلم‌برداری سریال را در بناهای تاریخی ملغی نکرده، این گروه فیلم‌سازی با ساخت دکور منظر بصری مسجد ثبت شده فهرست آثار یونسکو را تغییر دادند و تصویری از این مسجد در سریال خود ضبط کرده‌اند که شباهتی با واقعیت ندارد.

   دخالت در منظر مسجد ثبت جهانی اصفهان برای ساخت سریال | واکنش میراث فرهنگی اصفهان

هر چند ساخت سریال در بناهای تاریخی می‌تواند تبلیغی برای بناهای تاریخی باشد اما تغییر معماری بنا و به تصویر کشیدن چیزی که در واقعیت وجود ندارد نه تنها کمکی به معرفی بناهای تاریخی نمی‌کند که نشان دهنده بی‌اطلاعی عوامل سازنده فیلم نسبت به ارزش‌های معماری بناهای تاریخی کشور است.

مسجد جامع شاه عباسی اصفهان و نصب دکور در حوض تاریخی آن

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار