gardeshban.ir

در6 کیلومتری روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان بخش گالیکش شهرستان مینودشت استان گلستان، قدیمی ترین غار ایران قرار دارد که در تیرماه و مرداد ماه سال 1342 خورشیدی ( 1964 م ) توسط پرفسور مک برنی مورد شناسایی قرار گرفت. غاری عجیب، با پیشینه‌ای بسیار طولانی.
کد خبر: ۱۲۸۸۸
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 25
گردشبان (gardeshban.ir) :

در6 کیلومتری روستای فرنگ از توابع دهستان فارسیان بخش گالیکش شهرستان مینودشت استان گلستان، قدیمی ترین غار ایران قرار دارد که در تیرماه و مرداد ماه سال 1342 خورشیدی ( 1964 م ) توسط پرفسور مک برنی مورد شناسایی قرار گرفت. غاری عجیب، با پیشینه‌ای بسیار طولانی. در این مطلب قصد داریم تا این غار را تمام و کمال به شما معرفی کنیم، پس همراهمان باشید.

غار کیارام

 مصالح بکار رفته در سقف غار از جنس رسوبات سنگی آهکی است و نحوه قرار گیری رگه‌های آن به طرز جالبی است که در کمتر نمونه‌هایی می‌توان مشابهش را دید. بخشی از سقف غار فرو ریخته و آثار ریزش و آوار در کف غار کاملا مشهود می باشد. در دهانه غار رگه های سیاه رنگ براقی دیده می شود که در استفاده مستمر و استقرار طولانی به وجود آمده است.

غار کیارام

 مطالعاتی که توسط مک برنی و گمانه زنی او و کاوش باستان شناختی‌اش انجام شد، نتیجه آن پیدایش مواد فرهنگی از دوره‌های اسلامی، عصر آهن و ابزارهای سنگی دوره پارینه سنگی مشابه فرهنگی موستری بود. مصنوعات و ابزارهای سنگی این غار شامل تراشه، ابزارهای کوچکی است که مشابه مصنوعات و ابزارهای سنگی فرهنگی موستری غارهای زاگرس و غار تشیک تاش ازبکستان است. بقایای جانوری نیز در این غار کشف شد که شامل گاو وحشی، گوزن قرمز و کرگدن است.

غار کیارام

غار کیارام تنها محوطه پارینه سنگی است که بقایای کرگردن در آن شناسایی شده است. بقایای جانوری بدست آمده حاکی از وجود یک محیط جنگلی در اطراف غار در آن دوره بوده است . این غار مورد سکونت گروه های شکار و جمع آورندگان غذا نیز بوده است. طبق نظر مک برنی، احتمالاٌ این مکان به دوره پارینه سنگی میانه (حدود 100 هزار سال پیش) می رسد و احتمالاٌ در طی یک دوره میان یخچالی یا طی یک دوره کوتاه گرم و در آخرین دوره یخچالی مور استفاده انسان بوده است.

باهم به تماشای تصاویری از این غار می‌نشینیم. امیدواریم اگر تا به امروز کیارام را از نزدیک ندیده‌اید، برای سفر به این منطقه و بازدید از این غار برنامه‌ریزی کنید.

غار کیارام

غار کیارام

غار کیارام

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار