بندر عباس، بزرگترین بندر ایران که پیش از بازپس گیری آن از پرتغالی‌ها در زمان شاه عباس بندر گامبرون نامیده‌ می‌شد مرکز استان هرمزگان و در جوار خلیج فارس و دریای عمان است.

 

بندرعباس | ۱۶۸۱ میلادی

کجا را ببینیم؟

از مهمترین جاذبه‌های گردشگری بندرعباس معبد هندوها است که در این شهر به بُت گورُ معروف است. این معبد در سال ۱۳۱۰ توسط هندوهای ساکن بندرعباس به سبک معماری هندی و توسط معماران هلندی بنا شده و اکنون به عنوان موزه تاریخی استفاده می‌شود، حمام گله‌داری هم که پنج گنبد بزرگ و کوچک دارد و به حمام شاه عباس نیز معروف است از دیگر جاذبه‌های تاریخی این شهر است.

 

معبد هندوها در بندرعباس

 

معبد هندوها در بندرعباس

ساحل بندرعباس و منطقه حفاظت شده گنو و چشمه گنو در نزدیکی بندر عباس نیز از جمله جاذبه‌های طبیعی این منطقه به حساب می‌آیند.

چشمه آب‌معدنی گنو در فاصله سی‌وچهار کیلومتری بندرعباس و در کناره جاده سیرجان قرار دارد. این چشمه از دل کوه گنو می‌جوشد و پس‌از عبور از این محوطه‌های سبز که امروزه جزو پارک تفریحی و استخر‌ گنو است به دره‌ای می‌رسد و به‌شکل آبشار جاری می‌شود. از آب این چشمه، برای آبیاری نخلستان و آب‌درمانی استفاده می‌شود. این آب غنی از گوگرد خیلی گرم، کلر و سولفات و کلسیک گوگرد است و به‌همین‌علت به‌رنگ سبز کمرنگ دیده می‌شود که این رنگ با عبور از قسمت‌هایی از بستر که جلبک ‌و خزه بسته‌اند با سبز درخشان‌تری به‌نظر می‌رسد. به‌دلیل واکنش‌های شیمیایی ترکیبات گوگردی با محیط و هوا، هنگام عبور در مسیر رود، بوی نامطبوعی محیط را فرامی‌گیرد اما حتی این بوی ناخوشایند هم از زیبایی طبیعت آن کم نمی‌کند.

بندرعباس برای گردشگرانی که به خرید علاقه دارند نیز چندین مرکز خرید از جمله مجتمع تجاری زیتون، نیلی، ستاره جنوب، سیتی سنتر، ستاره شهر، سرو، رویال و کارگزاری (شامل واحدهای تجاری، مسکونی، تفریحی، شهربازی کودکان و سینما) و همچنین بازارهای سنتی همانند بازار اوزی‎ها، بازار لاری‌ها، بازار شهرداری و بازار روز دارد.

چه چیزی سوغاتی بخریم؟

خرما، نارنگی، انبه، مرکبات، ارده، مسقطی، مروارید، ماهی، میگو و … از جمله محصولات این شهر و حصیر بافی، گلابتون دوزی و… از جمله صنایع دستی هرمزگان است.

 

 

چه چیزی بخوریم؟

غذاهای دریایی همانند هواری، زیبون، دوپیازه میگو، ماهی برشته، برنج دیشو و… مهمترین غذاهای بومی بندرعباس به حساب می‌آیند.

دوپیازه میگو

چگونه برویم؟

فرودگاه بندر عباس یکی از فرودگاه‌های بین المللی کشور است. همچنین می‌توان با قطار به بندرعباس سفر کرد، در مسیر تهران-بندرعباس حداقل هر روز یک قطار وجود دارد، مسیرهای اصفهان-بندرعباس و مشهد-بندرعباس نیز از خطوط راه‌آهن پر تردد این منطقه به شمار می‌رود. بندرعباس یک پایانه اتوبوسرانی مسافربری نیز دارد.

کجا بمانیم؟

در بندر عباس ۳ هتل ۵ ستاره، یک هتل چهار ستاره  و ۱۱ هتل و مهمانپذیر دیگر وجود دارد. سه اقامتگاه بومگردی هم در روستاهای ایسین و زیارت از توابع بندرعباس آماده پذیرش گردشگران هستند.