gardeshban.ir

قشم بزرگترین جزیره ایران است و جاذبه‌های طبیعی فراوان و بازارهای پررونقش باعث شده به یکی از توریستی‌ترین مناطق ایران تبدیل شود.
کد خبر: ۱۲۹۲۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸-1398 February 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
در کنار جاذبه‌های گردشگری فراوان با توسعه منطقه آزاد بین‌المللی قشم در این سال‌ها امکانات رفاهی بیشتری در این جزیره برای مسافران تدارک دیده شده است. اگر قصد سفر به قشم را دارید آسان‌ترین راه خرید بلیط هواپیما است. یکی از عواملی که به رونق گردشگری در این جزیره کمک کرده وجود فرودگاه بین‌المللی قشم است که سفر مسافران به جزیره را آسان می‌کند.

فرودگاه قشم کجاست؟

فرودگاه بین‌المللی قشم در روستایی به نام دیرستان قرار دارد. این روستا در ۵۰ کیلومتری غرب قشم است. فاصله فرودگاه بین‌المللی قشم از مرکز جزیره قشم کم است. به دلیل قرار گرفتن فرودگاه در روستای دیرستان به آن فرودگاه بین‌المللی دیرستان هم می‌گویند.

بنابر آمارها در سال ۲۰۱۶ میلادی ۵۳۴۸ پرواز در این فرودگاه انجام شده و حدود چهار و نیم میلیون نفر از طریق این فرودگاه جابه‌جا شده‌اند.

تاریخچه فرودگاه بین‌المللی قشم

در سال ۱۳۰۴ مطالعات اولیه مهندسان درباره احداث فرودگاه دیرستان آغاز شد. سرانجام پس از ۳۱ سال در سال ۱۳۳۵ پروژه ساخت فرودگاه کلید خورد. ساخت این فرودگاه بیش از یک دهه به طول انجامید و در سال ۱۳۴۹ فرودگاه قشم افتتاح شد. در ابتدا در این فرودگاه تنها دو پرواز در طول هفته انجام می‌شد. این دو پرواز از قشم به تهران و یا برعکس بودند. مساحت اولیه فرودگاه قشم ۶۰۰ متر مربع بود. طول باند اصلی این فرودگاه در ابتدا ۲۶۰۰ متر و با عرض ۴۵ متر و طول باند فرعی ۲۰۰۰ متر و با عرض ۴۵ متر بود.

در سال ۱۳۶۰ پروژه طویل‌سازی باند اصلی فرودگاه قشم آغاز شد و طول باند اصلی ۳۸۴۵ متر و عرض آن ۶۰ افزایش پیدا کرد. پروژه طویل‌سازی در سال ۱۳۶۶ به بهره‌برداری رسید و از سال ۱۳۶۹ استفاده شد. هم‌چنین در سال ۱۳۶۲ مسئولان فرودگاه دیرستان قراردادی با یک شرکت عمرانی بستند که منجر به توسعه بیشتر فرودگاه شد. در نتیجه این قرارداد در سال ۱۳۶۶ مساحت ترمینال‌های فرودگاه به ۱۸۰۰ متر مربع افزایش پیدا کرد. عملیات توسعه فروددگاه قشم ادامه یافت و در سال ۱۳۶۹ به مساحت ۲۶۰۰ متر مربع رسید.

شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه قشم

در این فرودگاه شرکت‌های هواپیمایی بسیاری فعالیت می‌کنند و پروازها به مقاصد مختلفی انجام می‌شود. در حال حاضر پروازهای فرودگاه بین‌المللی قشم اینهاست. پرواز قشم تهران ، اصفهان، مشهد، شیراز و دوبی انجام می‌شوند. در حال حاضر پروازهای قشم به تهران و تهران به قشم هر روز هفته انجام می‌شوند. اما پروازهایی به شهرهای مشهد و اصفهان تنها دو در هفته برقرار هستند.

هر یک از شرکت‌های فعال در این فرودگاه پروازهای خاصی دارند. شرکت‌ هواپیمایی ایران ایر پروازهایی به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد را انجام می‌دهد. هواپیمایی آسمان نیز پروازهایی به مقصد فرودگاه بین‌المللی دستغیب شیراز دارد. شرکت هواپیمایی ایران ایر تور هم به مقصد فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد پرواز دارد و هم فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران. شرکت‌های هواپیمایی کاسپین و تابان نیز به مقصد فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان پرواز دارند.

پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان ایر به فرودگاه بین‌المللی دوبی و فرودگاه بین‌المللی مهرآباد است. شرکت هواپیمایی قشم نیز به فرودگاه بین‌المللی دوبی، فرودگاه بین‌المللی شهید بهشتی اصفهان، فرودگاه بین‌المللی کیش، فرودگاه بین‌المللی شهید دستغیب شیراز و  فرودگاه بین‌المللی مهرآباد پرواز دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار